Tillbaka igen
Nu är man tillbaka igen, efter en längre tids frånvaro. Skriver som andra, livet kom emellan. Dock har jag till och från hållit på och byggt i min källare och stundtals tittat in här för att skaffat mig inspiration, men känner att jag vill inte längre snylta på andras byggen utan bjuda tillbaka med mina egna.
Nu är det ju så att jag inte är någon proffsbyggare utan jag bygger för att det ska vara kul och stimulerande. Men jag har för ambition att bli lite bättre för varje gång jag bygger.
Så här är det jag har hållit på med i ganska precis ett år. Revells Flower Class Corvette Platinum Edition 1/72.
Här är bilder på delarna som kartongen innehöll, många delar blir det🤔🙂
Ursäkta för den dåliga bilden, dom andra bilderna kommer dock att vara i bättre kvalité. Jag har för avsikt att uppdatera denna tråd under dagen om livet tillåter för att komma fram till vart jag är i dag. Så jag hoppas att ni har tålamod.
Byggsatsen innehöll även ett ganska stort ets ark med bland annat detaljering för fönster. Så det blev till att slipa rent runt gluggarna. Kan tilläggas att om det är någon som funderar på att bygga denna så är passformen katastrof framför allt här men även övrigt så att säga. Jag kunde ha lagt ner mer tid på den här delen men var med facit i hand lite för ivrig att komma vidare…
Var ett tag sedan jag tog bilderna så jag saknar en del av dom men letar vidare och återkommer lite senare, nu ska hunden ut på promenad.
Spännande bygge! Detta skall det bli intressant att följa! En liten sak, bara: bildspelsfunktionen är inte särskilt omtyckt (på gränsen till förbjuden) här på forumet, så det vore jättebra om du i stället lade in en enda bild per inlägg. Det blir ju lite fler inlägg, men det brukar i stället vara desto mer uppskattat!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Ok, tack för tipset, ska genast ändra detta.
Kund bara ändra det andra bildspelet inte det första.
Maffigt bygge! Ska bli kul att följa!
Från början byggde jag en del, slipade, målade och gjorde klart. Men efter ett tag så insåg jag om jag ska bli klar med båten inom detta årtionde så är jag tvungen att jobba lite mer systematiskt. Så nu försöker jag att jobba igenom sektioner istället. Det kommer förhoppningsvis att speeda upp arbetet, om inte annat när det kommer till målningen, som är väldigt monotont med så många små delar i samma färg.
Väldans snyggt! Följer!
Välkommen tillbaka!
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag varit nära att göra detta till mitt nästa projekt. Detta ska bli mycket intressant att få följa med i!
När jag noggrant har tittat igenom fotona på ditt verk så ser jag att min pappa har byggt precis likadan modell av samma märke och skala för ett antal år sen. Om inte mer än 10 år sedan.
Den blev fin kan jag säga, radiostyrd är den också. Det ska alla hans modeller nu för tiden vara tycker han. 🤪
"It´s all about the details"! 
Cool Farsa… jupp han vet vad han vill o det är det som räknas för honom ;)
Sen ja…BALLT ;)
#20 Tackar så mycket🙂
#21Tackar!
#22 ok, du har inga bilder på din farsas båt. Skulle vara kul och se. Jo jag hade också funderingar på att göra den radiostyrd, men kom på andra tankar. Och det är nog lika så bra det. För det är tillräckligt med arbete på båten som det är!
#23 Tackar, om det senare var riktat till mig.
Revells HMCS Snowberry är, har jag fått uppfatnningen, ett vid det här laget lika klassiskt som populärt subjekt för r/c-konvertering … här är t.ex. en artikel i ämnet som ganska nyligen publicerades i Model Boats.
Hur som haver: snyggt värre blir det, dit bygge! Trädäcken gör verkligen en enorm skillnad i rätt riktning … 👍
#24 Inga bilder finns såvitt jag vet. Annars kan man ju bara ta några vid ett tillfälle
"It´s all about the details"! 
#25 Har också fått den uppfattningen, men jag tror att om jag hade gjort den här rc -konverterad så hade jag nog aldrig kommit så här långt.
Tackar, ja jag gillar verkligen känslan man får av den. Och det avspeglar sig i det att jag har lagt på trä över hela båten, om jag inte tar helt fel så är det bara vissa partier som var täckt på den riktiga Snowberry.
#26 Gör det, skulle vara kul att se som sagt.
Tack Hayabusa.
Gick in på en måleributik och sa att jag var intresserad av akryl baserad golvpolish, dom rekommenderade något som heter Polly. 200kr/L men då var det för proffsbruk = mer slitstarkt än det som säljs i vanlig butik.
http://www.gipeco.se/sv/Produkter/Golvvardsmedel/Grundskydd/Polly/
Men när jag var inne och läste på deras sida fastnade jag för denna:
http://www.gipeco.se/sv/Produkter/Golvvardsmedel/Grundskydd/Lino/
Vad tror ni ?
#31 Skulle tro att den vänstra flaskan på min bild är det som kommer närmast "Pledge Klar Polish". Är själv ingen stor använder av denna produkt. Det finns ett antal produkter som ger ett "klart, genomskinligt och blank ytskikt" från olika tillverkare. Tamiya, Vallejo, Microgloss etc
Men, som alltid är smaken olika.
#29: Vad är det på bilden? Lite grann liknar det överdelen på en fyr, tycker jag…
#33 Vet inte om det kallas för fyr när det sitter på en båt men jag tror att det ska vara något åt det hållet. Är inte helt hemma på vad saker och ting heter på fartyg.😃
#33 & #34 Det är ett radartorn! Se t.ex. http://www.steelnavy.com/Sackville.htm och i synnerhet http://www.steelnavy.com/images/Sackville/Sackville%2012%20radar%20lantern%20closeup.jpg … 🤓
#35: ett radartorn, ok.
#35 Tack Banjoman, då vet jag det och framför allt tack för länken till bilderna. 🙂
Här går det undan och snyggt blir det. Köpte en likadan i början av 80talet, började bygga men inte nöjd med mitt resultat så den plockades isär och ligger i garderoben efter detta än idag. kanske skall man göra ett nytt försök. Undrar om etsen som Revell bifogar går att få tag på separat då de är mycket snyggare än plastditon.
#40 Tackar, försöker göra lite varje dag.
Tycker absolut att du ska ta tag i den igen, och det finns en sida som säljer photoets för nästan alla delar!
Länk till sidan:
http://www.djparkins.com/acatalog/Flower_Class_Corvette_-_Detail_Sets___Replacement_Fittings.html
Har märkt att det blir sämre med byggtid när man jobbar dagskift. Men nu så tvingar jag in lite byggtid. 🙂
Tänkte att jag skulle ta mig an livbåtarna, blev lite sugen på att göra som den här killen har gjort, vad tror ni om det?
Vi får se hur det blir, ambitionen är åt det hålet iallafall. 😃
Tjusigt… :)
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Ser defintivt mycket bättre ut än OOTB! 👍
En liten detalj, möjligen: rodret skulle du kanske snarare lägga löst i botten av båten?! Så vitt jag vet brukar sådana vara löstagbara, och inte hängda på plats i aktern när båten inte ligger i vattnet, eftersom risken annars är att de skadas då båten hissas upp och ner, eller tar stryk av att röra sig med fartygets rullningar.