Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 4072 ggr
SwedBear
0

GB 84: Republic P-47D Thunderbolt

Jag behöver ett litet avbrott från min P-61A Black Widow med all sin ets så därför skaffade jag mig en billig liten 1/72-byggsats som jag tänkte bygga i stort sett OOTB.

Jag har alltid gillat P-47D men ännu inte byggt en. 

Av naturligt skäl så är det inte så mkt delar i en sån här liten skala. Allt ser dock bra ut utan gjutskägg och inte mkt utskjutningsmärken. 

Manualen är tydlig men färgerna som föreslås är inte kopplade till något märke och bara i några fall finns FS-numret med. Så du har helt fria händer att välja färger utifrån namnen, t ex Olive Drab. Två färgscheman beskrivs, "Eileen" som är olivgrön på ovansidan med ett shackmönster längst fram och grå under samt en som är mest aluminium/silver.  Jag har inte riktigt bestämt mig vilken det blir än. 

Trots den lilla skalan finns det visst detalj i cockpit som kan målas. Hur mkt som faktiskt syns när man satt ihop allt är tveksamt. 

Det enda "extra" som jag la till var ett par säkerhetsbälten jag hittad ei min låda. Vet inte om de är 100% "rätt" men de får duga.  

Och här är de målade och fastsatta.

Cockpit med instrumentpanelen. I den här skalan så torrborstade jag bara instrumentpanelen.

Här är cockpitväggarna målade (men ännu inte vädrade). När jag torrpassade allt så insåg jag att man ändå knappt ser något av dem men lika bra att göra sitt bästa. Modellen har ett litet fel här. Instrumentpanelen är inte av typen som går tätt mot sidorna så när vi sätter ihop allt så insåg jag att man faktiskt kan se framåt i modellen förbi det område de säger jag ska måla. Jag målade på interior green ännu längre fram för att lösa detta. 

Motorn målades i AK True metal Iron och ska sen vädras. 

Det är såååå skönt att kunna bygga en byggsats på relativ kort tid. Allt detta gjordes på runt 3-4 timmar och jag räknar med vara i stort sett klar med denna inom 1-2 dagar. Jag har insett att 1/48 är "min" skala men undrar om inte fler 1/72-satser kommer köpas in efter denna. 

[Länk: GB #84//ElLobo]

felle-j
0

Att köra något lätt och snabbt bygge mellan alla andra byggen som tar tid är skönt, men oftast blir snabbyggena även de utdragna och avancerade, i alla fall för mig.

Ser ut att bli väldigt snyggt!

Rone
0

Det ser lovande ut,  P-47 är en klar favorit! Gillar färgschemat på "Eileen"!

SwedBear
0

#1: Jo, jag har märkt att det är lätt att börja titta efter ets, resin, tillbehör och så vidare och sen börja jobba med att förbättra allt. Jag började också googla lite men bestämde mig sen att försöka hålla det enkelt. Tycker det blir ganska bra ändå. Man behöver inte alltid krångla till det antar jag. 

#2 Det är ett häftigt plan och stort också. Hittade en låda med piloter för WWII i 1/72 liggande i högen så det blir nog en stående pilot bredvid planet.  Kommer nog köra med Eileen-schemat ändå. Var sugen att göra en Alclad II test men efter jag läst allt så känns det för tidigt. Verkar så mkt man måste göra för att förbereda ytan och få det bra. Så jag sparar metall-finish till en annan gång och gör gröngrått.

Motor målad och fastsatt. Vädrade efter kortet togs med AK Interactive Engine/Turbine Wash. 

Primer påsprutad.  Tamyias ljusgråa från sprayburk användes. Gilalr den. Bomber etc. har också förberetts. 

I morgon är det dags för att göra pre-shading, sen ett tunt lager vallejo silver eller aluminium sprutat över hela flygplanet, sen vallejos chipping medium och sist men inte minst huvud färgen. 

Denna modell gör mig sugen att köpa deras 1/48-version också. Jag gillar verkligen detta plan.

felle-j
0

Kul att det går så fort framåt!

JaGa
0

Ser ju riktigt fin ut så här långt!Trevligt byggtråd, fint att du berättar om färgvalen m.m. under byggets gång också…👍

SwedBear
0

Egentlige ska jag jobba med ett antal prototyper för hemsidor idag men jag var tvungen att smita undan lite. Först ordentlig genomgång av alla mina airbrush. Sen dags för pre-shading och sen lite aluminium som bas för chipping. 

Det är tur att man inte behöver vara supernoga med pre-shading. Jag brukar vara ganska dålig på att få den att lysa igenom ändå. 

Jag vill alltså testa Vallejos chipping medium och låta lite aluminium titta fram under huvudlacken. Jag har visserligen Alclad II hemma men jag är itne helt konfortabel med den än. Jag valde istället att köpa Vallejos Model Air Aluminium. Har hört att den kan vara strulig att spruta men det gick bra. Sprayade på främre delen av vinkanterna, framme i kanten vid motorn och vid ving-rötterna. i morgon ska jag pensla på chipping medium och sen huvudfärgerna. Sen ska det bli kul att testa att ta bort lite med vatten. Den ska vara väldigt reaktiv så man får vara lite försiktig. 

Fick förövrigt blodad tand av Thunderbird i 1/72 så jag köpte Revells P47D-30 i 1/72 för minimala 89 kronor. En snabb titt på den får mig att tro att den faktiskt i många fall är ännu bättre och detaljerad än denna. Blir ett bygge i GB't "under 120 Kr".

SwedBear
0

Igår la jag på chipping medium. 

Det är en trögflytande vätska som kan penslas på de områden man senare vill kunna chippa bort. Den reagerar med vatten så att det påmålade färglagret ramlar bort. Tyvärr så missade jag en viktig regel: Alltid testa på en skräpbyggsats först.  Jag penslade på framkanten av vingarna och lite andra ställen och tänkte mig inte för och var ganska generös. När den sen torkade och jag sprayat på så insåg jag att man ser var jag penslat under färgen eftersom det blir som ett tjockare färglager där. Jag skulle varit mkt mer konservativ. Troligtvis kommer jag ta bort allt där jag penslat på detta förut (med vatten) och göra om det. 

Denna modell säger inte mer än att det ska vara "medium grått" på undersidan + en FS-kod. Jag valde Vallejo's Model Air grå (47) då den verkar vara ok enligt olika källor. Faktum är att när det gäller färgval så är det ganska mkt olika åsikter då färgerna varierade under kriget och det är svårt att säga vad som är "rätt" (om det ens finns).

Ovansidan är definierad "Olive Drab". Återigen så finns det många åsikter om vad som är rätt färg men enligt ett antal trådar jag läst så ändrade sig också OD-färgen under kriget så om den ska vara grönare eller brunare vet jag inte. Jag valde Valejjos Model Air Olive Drab då den drar mot brungrönt + jag gillar Model Air :).

Förresten - om någon undrar så har jag penslat huven med revells masknings-geggamoja. Den skapar ett gummiaktikt skydd som förhoppningsvis håller färgen ute.

MarkusN
0

Väldigt kul att se ditt bygge ta form! Jag har skälv denna byggsats, som jag köpte billigt begagnad. Ville egentligen bara ha den som testobjekt för färgspruta och Vallejo Air aluminiumfärg, och lära mig  om panel liner. Men kvalitén på den imponerade så att jag nog måste bygga den på allvar :-)

SwedBear
0

#8 Det är en trevlig lite byggsats som går snabbt att bygga och som man sen kan ägna tid för att måla/vädra. De har ju släppt en bunt likadana byggsatser med olika detaljalternativ så man kan bygga upp en hel flotta av plan :). Den revell P47D_30 som jag köpte ska bli min test för vallejos aluminium. 

Så var det då dags att försöka med chipping. Vatten i den lilla metallbyttan till vänster och pensel och tandpetare för att gnugga bort färg.

Ok ok, lite för mkt :). 

Inte helt lätt att få det snyggt.  Efter vädring etc så tror jag dock det blir ok. 

Nu är det dags att spraya klarlack och sätta på dekaler innan vädringen. Jag tog bort skyddet för huven. Trots den lilla skalan så ser man faktiskt ganska mkt inuti huven. Här kan man ana instrumentpanelen.

Och här kan man ana sisten med de nya säkerhetsbältena som jag satt in. 

Hiddate förresten denna hemma och kommer att ta gubben som står lutande mot propellern och använda för denna modell. Då ser man hur stort planet är.

Rone
0

Snyggt! Alltid kul att testa lite nya produkter, chippingen verkar ju funka fint! Även huven ser riktigt bra ut!

Som du nämner med färgnyanser så finns det väldigt många nyanser av samma grundkulör, och så var det nog även när det begav sig också. Dessutom beskrivs de färgerna som användes på den tiden inte vara speciellt stabila mot sol och vind varvid de blektes väldigt snabbt. Precis som när man väljer underliggande kulör och pre-shade på byggmodeller måste ju rimligtvis underlaget påverkat kulören även då, ganska stor skillnad om man målar den på ett blankt aluminiumplan eller på en stridsvagn?

Jag gillar också Vallejo´s färg och kulör, vill man ha den lite mer väderbiten blandar man lätt i en skvätt vit eller gul.

SwedBear
0

Mutter mutter mutter mutter. Ska sätta på dekalerna och börjar med schackmönstret längst fram. Det är uppdelat i två dekaler och är skuret så att du ska kunna vika över en del av dekalen över framkanten av motorn. Tror ni de gick bra? Nepp. Dekalen vägrade att vikas snyggt oavsett hur mkt dekalvätska för att mjuka upp som jag använde. Slutresultatet: Nästan en modell i sopkorgen men definitivt en dekal avtagen och slängd. 

Så nu är 3 olika dekalark på väg från Hannants så jag kan välja att bygga antingen "Eileen" eller någon annan liknande maskin. Förhoppningsvis är dessa dekaler lättare att handskas med.

Roca
0

Ser bra ut, snyggt målat och vädrat! Jobbigt med stora dekaler som inte vill samarbeta och Academy tycks aldrig lära sig att tillverka just lätthanterliga dekaler.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

SwedBear
0

Äntligen kom dekalerna från Hannants fram. Köpte en bunt och har funderat fram och tillbaka men beslöt till slut att ändå bygga Eileen, men med en blanding mellan dekaler från Academy och de från Super Scale.

Frontdekalen från Super Scale var enormt mycket lättare att få på än den från Academy. 

Lite fix behövs för de vita banden jag målat men sen är det dags för vädring.

SwedBear
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så var den klar.

SwedBear
0

Mer bilder

SwedBear
0

Och mer

SwedBear
0

Och mer

SwedBear
0

Undersidan

SwedBear
0

Och fronten

[Roftic]
0

Wow! Riktigt snyggt! Inte tog det lång tid heller! /Daniel

robban64
0

Toppbygge!!!

felle-j
0

Ser fantastiskt bra ut!

Rone
0

Riktigt snyggt bygge!!👍

Roca
0

Härligt, snyggt jobbat!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

robban64
0

Lite nyfiken på basplattan. Har du printat ut den själv eller är det köpesaker?

msvensson
0

Bra jobbat, snyggt!

SwedBear
0

Tack alla. 

#25. Det kommer från http://www.scalemodelscenery.com/. Man skriver ut på tjockt pappaer. Tycker de i allmänhet fungerar ganska bra.

MarkusN
0

Eileen is alive! Mycket fint bygge. 
Tycker du ska printa denna bild som (historisk) bakgrund till din basplatta: http://www.littlefriends.co.uk/gallery/78g/wz-s1.jpg 🙂(även om det verkar vara en razorback), eller http://www.ulongbeach.com/sitebuilder/images/P47_WZS_Lt._D_Bath_Eileen-745x563.jpg 

SwedBear
0

#28 Ahh, snygga bilder. Den första har jag sett tidigare men inte den andra. Jag jagade nämligen igenom bilder för att se om det ska gå en antennkabel mellan den uppstickande antennen bakom cockpit till stjärtfenen eller inte. Och det udda är att majoriteten inte visar något där men en del bilder klart och tydligt har en tunn tråd. 

Den första bilder verkar definitivt vara en annan variant av maskinen. Inte bara huven är annorlunda men kolla på getingen. I den första bilden finns en gubbe framför getingen, något som inte finns i den varianten jag byggde.