Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2279 ggr
Mrpear
0

matt klarlack

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är en kille som har tagit upp modellbygge igen efter ha kommit över Toni Canfora:s Plastmodellbygge. Efter ha läst denna så inhandlades en Tarangus J29 med fotoets. Bygget gick så där men när matt klarlack skulle på efter vädring så hände nåt. Lacken flöt ihop i prickar och runt dekalerna så fäste den inte alls. (se bilder) Vad kan jag gjort för fel? Har en Heller J29 som står på tur o vill få samma problem igen. Nån som varit med om samma?

Denna kommentar har tagits bort.
Mrpear
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
mangemani
0

aldrig varit med om liknande förutom då jag haranvände mig utav army painters matt klarlack. var  kännt att vissa sprayburkar med AP matt klarlack kunde resultera i en konstig finish så man blev rekommenderad att alltid testa på en skräp modell eller annan yta innan man använde på den riktiga modellen.

kan inte ge ett 100% korrekt svar, men jag antar att nått liknande har hänt dig.

vad för vädring har du gjort på planet? kan ju vara någon vädrings produkt som reagerat tokigt med klarlacken med.

Anmark
0

Vilken lack har du använt dig av?

Mrpear
0

@mangemani Jag provade Tamiyas panellinje wash men den och jag var inte kompisar. Den bara flöt ut och inte alls i panellinjerna som man sett. Provade då det som man kallar keramisk wash i boken. En vätska som innehåller fint pigment av lera, denna penslas på rikligt och får sen torka i ca15-20 min och sen torkas av. Ju mer man torkar ju mindre effekt får man. Hitta på Rebell hobby en sådan wash från Ultimate som heter weathering wash, dark dirt. Applicerad den på modellen som var klarlackad, torkade av tills jag var nöjde och sprayade sedan på den mattaklarlacken för att avsluta/försegla den.

Mrpear
0

@Anmark Testors matta klarlack på sprayburk. Har skakat den väl innan jag sprayade på den.

Anmark
0

En kort fråga till, vilken använde du dig av? Jag har fått liknande resultat när jag använt mig av Vallejo model air Aluminium/chrome. Jag upplever ytan som väldigt fet efter jag har använt mig av dessa i jämförelse med deras andra färger. Det ser på bilderna ut som att den har klumpat ihop sig på ytan i brist på annat uttryck.

mangemani
0

#5 låter skumt. jag kan iaf rekommendera(så här nu när skadan redan är skedd tyvärr), att du kollar upp recenssioner på just finish lack, för en hel del lacker där ute på marknaden reagerar olika.

här har du en bra recenssion sida över de mer kända märkena. http://otakurevolution.com/content/laymans-gunpla-guide-top-coat-guide

och här är även ett citat taget från den produkt du nu har använt dig utav(du kan läsa mer på sidan): "There are a few caveats you need to be aware of. The most important of which is that Testors Dullcote is a lacquer based spray. Because of this it uses a thinning agent that may not react well with certain paints. I've found the results to be very hit and miss. I've seen it react negativity to Micron pens on one project and not on the other. "

Henrik Larsson
0

Hej!
Skulle gissa på att det är färgen under mer än lacken som är orsaken. Är det en blank metallic tec alclad aluminium så är den svår att måla över, eventuellt blir samma sak även med lacken. Om det är den färgen och du ska måla/lacka över kan du testa späda rätt mycket och spruta många lager (har du airbrush?). 
Ang att washen sprider sig all over the place istället för att dras i panellinjerna beror på att ytan är matt istället för blank. Klarlacka, använd polish el dyl innan så ytan blir blank = 0 kapillärkraft utåt och max i panellinjerna där du vill ha den.

Jobbar på www.swehobby.se

Mrpear
0

Hej alla. Modellen målades först med Tamiyas TS-30 i ett lager, Som sen fick ett lager Mr hobby, topcoat (klar). Sen sattes dekalerna på och ännu ett till lager klar klarlack innan vädring. Upp till nu har har allt gått bra. Sen så när den matta klarlaken kom på ja då blev det som på bilderna. @ Henrik nej har tyvärr ingen airbrush utan kör spryburkar. Men när större bonde är inskaffat så står en sådan på tur. Men får prova heller J29 o se om det blir samma.