Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1195 ggr
Rone
2015-04-02 21:42
1

Påskägg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var det äntligen påsk, en fin högtid för oss som gillar godis!

Jag har dock ända sen jag var ett litet barn tyckt att påskäggen man fått varit alldeles för små, så med lite modellbyggarkunskap väcktes idén om att fixa ett eget i rätt storlek för att räcka hela påsken.😃

Bygget började redan efter förra påsken, och så här gick det till:

Först skaffades en "jumbo ballong" i leksaksaffären, den blåstes opp och kläddes sedan med blötlagd gipsväv i flera lager, ungefär tre lager i taget sedan fick det torka ordentligt tills nästa tre lager lades på. Det blir väldigt tungt med våt gips så risken var annars att det hela skulle sjunka ihop med för många lager. La även mot slutet av denna process på extra gipsväv i ändarna för att få rätt äggstuk på det hela.

Sedan fick det stå och torka några månader, därefter sågades hela ägget av på mitten med en fintandad såg, ballaongresterna plockades bort och ett lager gipsväv lades på insidan. Sedan gjordes en sarg av tunt utsågad ek runt kanten för att ge stöd åt locket, därefter penslades hela skapelsen med väggspackel som spätts till flytande konsistens. Till sist penslades det  några varv med utspätt vitlim för att ge en stark slät yta.🥵

Dekorationen fick jag god hjälp av mina två döttrar att fixa, det mesta av ytan på utsidan är klädd med en massa som kallas "foam-clay" som innehåller små frigolitkulor vilket ger lite struktur och är riktigt kul att jobba med!

Måtten på ägget är längd 49cm, bredd 35cm och höjden är 30cm. Vikten på det hela med godis är hela 8,8kg och självaste ägget väger ca 2kg. 

Tror nog att det kommer räcka några dagar!🥳

Glad Påsk alla!!

Rone
2015-04-02 21:43
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fyllningen!

Dioramabyggare
2015-04-02 21:57
0

#0: Påskägg "i skala 1:1"😉. Vad fint det blev!

JaGa
2015-04-02 23:34
0

Verkligen häftigt och fint påskägg! Ser riktigt gott ut också…😊 Glad påsk på er alla!

[Roftic]
2015-04-03 04:15
0

Cool idé med ett coolt resultat! Den lär nog räcka fram till sommaren! Glad påsk alla!

Roca
2015-04-03 08:41
0

Vilket snyggt och mäktigt påskägg, bra gjort! Glad Påsk!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

MarkusN
2015-04-03 10:01
0

Skalan är väl närmare 10:1… nytt rekord på forumet?  😃

Glad påsk!

Winky
2015-04-03 15:15
0

Fint pappa! Mathilda tycker också det blev fint!

[Jarl]
2015-04-03 16:13
0

Helvete vilket stort påsk ägg:) Snyggt gjort! Har slutat äta godis för mig blir det lite nötter och russin😃