Flygplan - Få en fin finish
Jag är nybörjare och är i slutfasen med Revells nya 1:72 JAS Gripen modell. Detta är mitt första modellbygge.
Hur får jag till en fin finish på flygplanet? Just nu är lacken matt och inte helt slät på vissa ställen.
Hur ska jag gå till väga för att få ett bra resultat? Klarlack verkar vara ganska komplicerat efter en del sökning här på forumet. Isf borde jag skaffa matt klarlack eftersom flygplan är lackerade matta?
Ska jag slipa/polera flygplanet?
/Foffe
Precis som du säger så kan man lackera för att få en slät yta men även för att kunna "kapsla" in dekalerna så att de inte silvrar sig. Jag använder först tamiya:s klarlack för att dekalerna ska sitta på en plan yta. Efter det så blåser jag på Panduros Ocenlack för att kapsla in dekalerna. Gripen är matt så om du vill vara korrekt så är det matt du ska köra på.
Tack för svaret. Det finns en hel del att välja på. Vilket är enklast, sprayfärg eller måla på med pensel?
Kan denna funka?
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=1869&entity=42056
Aldrig testat model master så det får nån annan svara på. Det blir finare om man sprutar på lack med AB eller sprejburk. Kommer dock inte på någon klarlack på sprejburk som är bra för plast. Funkar oxå att pensla på klarlack om man gör det i tunna lager. Här haru en länk till en diskussion på IPMS Sthlm's sida: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6309
Du får gärna lägga upp bilder på dina byggen! (:

Model Masters Matt Lack fungerar utmärkt, har själv använt den flera gånger, var beredd på att den kan få en kalkningseffekt under målningen (det ser ut som man lackat med ett kalkhaltigt vatten med vita partier) detta är emellertid tillfälligt och försvinner när lacket torkar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Snyggt! Åå fränt med Tiger-meet versionen!
Ohh tack! Det var otroligt roligt att bygga, trodde inte att det skulle va så roligt som det var. Första modellen som sagt.