Flygplan - Få en fin finish
Jag är nybörjare och är i slutfasen med Revells nya 1:72 JAS Gripen modell. Detta är mitt första modellbygge.
Hur får jag till en fin finish på flygplanet? Just nu är lacken matt och inte helt slät på vissa ställen.
Hur ska jag gå till väga för att få ett bra resultat? Klarlack verkar vara ganska komplicerat efter en del sökning här på forumet. Isf borde jag skaffa matt klarlack eftersom flygplan är lackerade matta?
Ska jag slipa/polera flygplanet?
/Foffe
Precis som du säger så kan man lackera för att få en slät yta men även för att kunna "kapsla" in dekalerna så att de inte silvrar sig. Jag använder först tamiya:s klarlack för att dekalerna ska sitta på en plan yta. Efter det så blåser jag på Panduros Ocenlack för att kapsla in dekalerna. Gripen är matt så om du vill vara korrekt så är det matt du ska köra på.
Tack för svaret. Det finns en hel del att välja på. Vilket är enklast, sprayfärg eller måla på med pensel?
Kan denna funka?
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=1869&entity=42056
Aldrig testat model master så det får nån annan svara på. Det blir finare om man sprutar på lack med AB eller sprejburk. Kommer dock inte på någon klarlack på sprejburk som är bra för plast. Funkar oxå att pensla på klarlack om man gör det i tunna lager. Här haru en länk till en diskussion på IPMS Sthlm's sida: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6309
Du får gärna lägga upp bilder på dina byggen! (:

Model Masters Matt Lack fungerar utmärkt, har själv använt den flera gånger, var beredd på att den kan få en kalkningseffekt under målningen (det ser ut som man lackat med ett kalkhaltigt vatten med vita partier) detta är emellertid tillfälligt och försvinner när lacket torkar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Snyggt! Åå fränt med Tiger-meet versionen!
Ohh tack! Det var otroligt roligt att bygga, trodde inte att det skulle va så roligt som det var. Första modellen som sagt.
Jag råkade även beställa en Viggen samtidigt som lacken. :)
Tjusig Gripen!Syns inte att det är första modellen. Många tunna lager med pensel så får du en fin yta.Tänk på att låta färgen torka ordentligt mellan varje lager. Tålamod,ja jag vet att det låter tråkigt :-) Blanklack behöver du som underlag till dekalerna så att dom fäster ordentligt. Räcker oftast med halvmatt beroende på hur jämnt underlaget är.Sen när dekalerna är på så avslutar du med mattlack. Visst går det att polera upp en lack. Jag kör med polerstickor/kuddar som jag köpt på Ica Maxi's sminkavdelning. Dom har mycket kul för oss modellbyggare. Men åter igen,låt färgen torka ordentligt innan du ger dig på att polera.
Tack igen för alla tips. Det där med att låta färgen torka helt innan man målar nästa lager har jag gjort en del misstag med, ivrig som man är. :)
He,he..ja,jag vet.Tålamodet är nog det som är svårast att öva upp.Samtidigt så ger det resultat,helt gratis dessutom :)
Snygg Grip!
Det finns mängder av olika klarlacker på marknaden, och de flesta funkar olika bra mot det underlag de målas på. Dessutom är det väldigt olika vilka lösningsmedel man kan späda med, men penslar man på lacken så behövs det sällan spädas. Ojämnheterna försvinner dock inte med hjälp av klarlacken, den ger bara en annan finish och skydd. Det brukar funka rätt bra att slipa lätt med fint papper om det finns hyfsat med färg under, uppstickande delar får man vara försiktig med. Man får prova sig fram.
Så det bästa tips jag kan ge är att alltid prova alla målningsmoment på något annat än modellen innan, kanske någon gammal skrotmodell, lite plasticard eller någon del som inte ska användas från byggsatsen. Det är mycket trevligare att upptäcka misstagen på provbiten än på finbygget! För gärna anteckningar om de olika kombinationerna för kommande byggen, man glömmer lätt.
Tjusiga kärror!! Det fina med vår hobby är att man hela tiden utvecklas och tur är nog det för annars skulle det bli tråkigt.
Tackar!
Nu ska jag bygga ihop en lämplig hylla till dom med lite LED ljus. Sen hoppas jag att min F-16 kommer innan helgen. :)
Snyggt! Vad äre för fabrikat på viggen? Ett tips kan vara att måla linjerna som går på glaset. :-)
Just det ja, hade faktiskt glömt dom linjerna. Det är en heller modell.
Allright ….riktigt thjusiga modeller du fått ihop, samt synns att du har kul, det är det som gör för de flesta modellbyggare fortsätter, just för att det är kul….
Grymt jobbat verkligen…
Sen ju mer man bygger, kommer erfarentheten mm.
När det gäller få en slät yta, ja en sak är lite jobba långsamt, mellan slip ex…men mkt mkt fint våtsip papper och vatten gör otroligt mycket för ytan, det är en mkt bra sak att göra, man blir av med de sista små kornen som tittar fram mm, sen måla i tunna lager som en sa ovan sa, inte försöka täcka allt på engång, bättre m flera tunna utspädda lager, ja tar tid, men resultatet ger sig efter ;)
Så kör hårt o visa dina alster så mvi kan få beundra dem, och fråga på.
airbrush hjälper dig att få ett tunt, slätt och fint lager utav lacken över hela modellen. undvik pensel när du ska måla större ytor där du vill ha en så slät och fin yta som möjligt.

#20: Var snäll och använd INTE bildspelsfunktionen! Lägg istället en bild i varje inlägg.

#20 Du har ut att ha fått till en mycket fin finnish nu!