Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 1006 ggr
ElLobo
0

Byggbeskrivning sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det möjligen någon som har en byggbeskrivning till Monograms (#2220) '69 Camaro Z/28 i skala 1/24?
Skulle denne någon i så fall kunna ta en kopia på eller kanske scanna byggbeskrivningen, så jag kan få ta del av den.
Eller det kanske t o m finns byggbeskrivningar på nätet? Någon som vet?

Jag råkade ju köpa på mig en påbörjad bil, och när jag börjar botanisera i lådan finns i alla fall ingen byggbeskrivning, och om det fattas delar får väl framtiden utvisa.
Den är i alla fall i behov av en liten renovering. Bilen ser ju betydligt trevligare ut om inredning är målad och framrutan inte har limrester och tygludd.
Och ena karossidan ser väldigt konstig ut. Antingen har de skurit bort en bit med en het kniv eller också har inte plasten räckt till i gjutformen, för det är fina rundade former på plastkanten, inga skarpa snitt som efter en kall kniv.

Ja, ja, det går ju att fixa så det är inga problem!
Men en byggbeskrivning skulle underlätta renoveringen. Glad 

pebben
0

hehe! den byggde jag 1978!  Fot i munnnen tyvärr har jag inte kvar ritningen!

//pebben

ElLobo
0

#1: Synd! Fast det dyker nog upp någon som har kvar den. Proosen kanske, han gillar ju de årgångarna av muskelbilar.

Proosen
0

Tjena!

Ingen sån ritning kvar i gömmorna, byggde en i samma veva som Pebben ungefär men har inte ens slipdammet kvar efter den.

Kollade också på den här siten men den fanns inte med där heller, fast det finns ju en och annan ritning på modellbilar där om du saknar någon annan.

Kommer ihåg att turboanläggningen är helt uppåt väggarna felkonstruerad. Luften in och vidare från aggregaten är helt ok men de är anslutna mellan förgasaren och insuget. Borde blåsa duktigt mycket baklänges i de trattarna Förvånad

Så där får du se till att scratch ihop något som funkar istället, det räcker nog med att skippa förgasaren och bygga en stor plenumkammare som förgasaren är gömd inuti istället. Gjorde så när jag snodde motorn till en EPA-traktor jag byggde av en Chevrolet LUV och just denna Camaro.

Lycka till med renoveringen.

Niclas

Proosen
0

F'rexten!

Är det någon mer än jag som får lite Opel-vibbar av den bildvinkeln. Ser ju ut som en Rekord/Commodore nästan.

Niclas

ElLobo
0

#4: Jäpp! Jag undrade om jag hade fått fel bild! Helt klart Opelstuk över den bilden!  Glad

ElLobo
0

Jag lade ut frågan på ScaleRacers Forum också, får vi se om någon kan hjälpa till.

Azgaron
0

#6 Hoppas det löser sig!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

#7: Ja, det blir ju mycket enklare med en ritning, om inte annat så märker man kanske mer om någon liten detalj saknas.

Azgaron
0

#8 Jo, som sagt det gör ju det, även om bilmodeller brukar vara ganska enkla i sig.

Azgaron

ElLobo
0

#9: Ja, och inte har jag speciellt bråttom heller! Det var bara att jag satt och pillade lite igår kväll medan jag funderade på var jag lagt dekalerna till min DC-3:a … Generad

ElLobo
0

Det löste sig! Jag fick hjälp inne på ScaleRacers!

Azgaron
0

#10 å 11 Ja, de kan vara bra att ha.

Skönt, ett problem mindre ur världen.

Azgaron

ElLobo
0

#12: Glad

Sven-Erik
0
ElLobo
0

#14: Hmm, med tanke på de omdömen den här modellen fick av dem inne på ScaleRacers skulle de flesta nog knappt ta emot den om de fick den …

Azgaron
0

#15 Nä, snacka om sågning! Glad

Azgaron

Proosen
0

Fast jag tänkte så här angånde modellens förtjänster eller tydligen brist på sådana. Skitsamma tänkte jag, skulle vilja bygga den igen ändå.

Bara för att uppleva gamla minnen och för att den nog skulle bli en aning bättre den här gången än den blev med penslad mörkblå från Humbrol.

Niclas

Azgaron
0

#17 Skulle nog tro det, med tanke på vad man har sett Glad

Azgaron

ElLobo
0

#17: Ja, jag bryr mig inte så mycket om att den här Camaron inte stämmer så noga med verkligheten. Bilar bygger jag enbart för att det är kul, vissa flygplan kan jag ibland vara lite petigare med, men inte så ofta.

Så oavsett om karossformen stämmer eller inte, så vill jag renovera den. Och förhoppningsvis blir den lite bättre än vad den var när jag köpte den. Flört

StefanW
0

#19 Instämmer, ibland vill man bara bygga för att det är kul!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare