Bottenplattan till min bunkermodell
Jag har limmat fast ett "ramverk" undertill på bottenplattan, för att lättare kunna komplettera den med ett eller annat skyttevärn. När jag limmat fast det sista tvärstaget upptäckte jag att hela bottenplattan blivit lite skev. Någon som har tips på hur jag fixar det? Jag har funderat på att limma fast ett v-format tvärstag på varje kortsida, men jag är inte säker på att det hjälper…
Jag funderar också på att limma fast tunna remsor av trä som golv. Det blir bättre än att använda strössel, tycker jag. Originalpallarna inne i bunkern har jag tagit bort, och jag kommer nog att bygga nya av trä.
Snygg början! Ska följa det här med stort nöje o suga åt mig alla tips jag kan få.. ;-)
#2: Hej Roftic, och tack tack så mycket! Då ska jag lägga upp fler bilder här, vartefter jag bygger vidare.
#3 Mer bilder åt folket! ;-) Du får gärna kalla mig Daniel. :-)
#4: Ok, Daniel var det, då kallar jag dig det hädanefter :).
Fler bilder kommer!
Nu har jag "lagt in" ett trägolv som jag gjort av tunna träribbor (från början "skedar" från något gatukök eller hamburgerrestaurang). "Brädorna" är lite väl breda med tanke på skalan, så jag ska kanske göra de lite smalare.
När limmet härdat ordentligt ska jag slipa av golvet så färgen (jag har tänkt använda ganska kraftigt utspädd ljust brun färg, från Vallejo) fäster.
De gula tejpbitarna markerar var de fyra pallarna inuti bunkern ska placeras.
Detta blir intressant det ska följas👍
Nu har turen kommit till att slipa golvet och måla det med utspädd brun Vallejo. Sedan tänkte jag ge mig på att fixa till insidan på bunkern, som är slät grå plast med några stycken utkastarmärken, men jag har ingen aning om hur jag ska fixa till den… jag funderar på att "klä" den med tändstickor och måla på samma sätt som golvet, men det känns inte "äkta" med träklädd vägg 🤔🤔… någon som har några tips?

Spännande bygge!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#8 Spontan tanke,hur ser utsidan ut? "Betongblock" eller slät yta. Någon form av "bredspackling" på insidan för att simulera rå betong….
Haru byggt skyttevärnet i pc? Om du har gjort det så hur skär du i pc? Försöker själv hitta det bästa sättet att göra det på nämligen.
#12: Hallå Daniel ( ;-) )!
Ja, det är 3 millimeter tjock pc jag använt. Jag ritsade delarna enkelt med hjälp av skjutmåttet på bilden, och eftersom kanterna är parallella så ritsade jag på bägge sidorna tills delarna gick "att bryta". Sedan filade jag av brottytorna med en fil.
Jag limmade ihop delarna med vanligt tublim.
Lycka till så mycket!
#15 Hmm då ska jag nog försöka använda den tekniken i framtiden, om det är okej med dig. :-) Riktigt snygg börjar det bli!
#18: Tackar så mycket, Daniel! Och jaa då, såklart det är okej! Men då "måste" du lova att visa bilder ;-).
Vad för något är det du tänkt bygga?
Funderar på att göra något som kan passa i ett vinterdio som jag håller på med. Inte riktigt säker på vad ja vill göra dock… Har alltid sen hag började med hobbyn för ca 1,5 års sen beundrat de som bygger från scratch i pc. Bilder kommer.. :-)
#20: Ja, det tog flera år innan jag vågade börja bygga från scratch i pc… "tänk om jag skär/sågar fel, slösar på dyrt material"…
Detta blir snyggt vilka figurer ska du ha om du ska ha några? Du behöver inte klistra på trä inne i bunkern det kommer ju inte synas.
#22: Hej Jarl!
Tack tack så mycket! Jag kommer att skaffa några amerikanska soldater, och kanske några motorfordon. Det följde med några telefonstolpar och några fordons- och infanterihinder i byggsatsen, men de har jag ännu inte bestämt om jag ska använda, eftersom jag tycker att dioramat är lite för litet för att se bra ut med de telefonstolparna och andra saker. Kanske jag använder en av telefonstolparna, och ett par pansar- och infanterihinder. Några trälådor och sandsäckar kommer jag däremot att använda.
Jag tänker testa robban64s tips ovan och lägga på spackel invändigt i bunkern, och göra ytan "rå" på något sätt. Kanske med en gammal tandborste.

Kul att följa ditt bygge Sten. Jag kommer att få ett rätt stort antal amerikanska GI:s "över" ur ett set från Plastic Soldier Company: 1/72ndAllied M3 Halftrack
och eftersom lådan innehåller tre halvbandarfordon och jag egentligen mest bygger tyskt och behöver max två, så kan det bli ett sånt över också. Totalt antal figurer i lådan är 24, de är i "action"-poser vad det verkar. Jag tror du kan få i alla fall 15-16 gubbar. Du får dessa grejor om du vill och behöver! //Peter
Någon som känner till hur man imiterar stenar?
Skyttevärnet har fått lite tilläggskydd…
Säckarna är primade med Humbrol 1, men ännu inte färdigmålade (säckarna till höger är dessutom målade med Humbrol 81 i väntan på lämplig sandkulör).
Jag funderar på att göra en liten "slänt" bakom värnet, och kanske en trappstege att ställa i värnet. Några trädstammar ovanpå säckarna också, kanske.
#24: Hej Peter!
Jösses, vad snällt 😮! Jag tar jättegärna emot soldaterna och M3:an! Just M3:an är ett av mina favoritfordon😍.
Jag skickar min adress i privatmeddelande till dig.
Vad för typ av sten hade du tänkt dig?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#28: "Vanliga" stenar. De där runda gulaktiga "plupparna" på bilden i #26 antar jag ska föreställa stenar, men jag har ingen aning om hur jag ska måla de för att de ska få sådan där "stenstruktur".

#27 Jodå, inga problem. Men jag misstog mig gällande figurerna, skickar dig ett pm tillbaka.
Ett gammalt trick är ju att gå ut och sopa upp litet av de finare stenkornen ur rännstenen. Vill minnas att Shepherd Paine beskriver det med slutklämmen: -Ignore the sceptical looks from the neighbors.
Janne Nilsson
#31: Hej Janne, och jättetack för tipset! Och det att inte bry sig om vad grannarna tycker och tänker om det jag släpar hem har jag inga problem med, hihi. De är vana att jag kommer hem med mer eller mindre "konstiga" saker då och då😎…
En sak som skulle lyfta det hela är att även ha sandsäckar vid entren till bunker i L-form som extra skydd. Kanske en sandsäck i någon av gluggarna som stöd/skydd för en MG.
Italeri säljer väll även lösa sandsäckar som annars inte är så svåra att göra själv med lufthärdande lera. Finns lite olika guider på nätet.
http://santacruzwarhammer.blogspot.se/2010/11/death-korps-of-krieg-baby-project-how.html
http://www.downloads-game.net/downloadgames/how-to-make-sandbags-for-your-wargames-terrain
https://www.youtube.com/watch?v=hWCG1SOJxOo
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=1794
Janne Nilsson
#33: Ja, jag har funderat en hel del på just det med sandsäckar vid ingången till bunkern, hur jag ska lägga de så att det ser "rätt" ut. Jättetack för tipset, och för alla länkarna!
Det är bara kul att allt surfande kommer till nytta. ;)
Janne Nilsson
#35:🙂👍
Personligen tycker jag sandsäckar som är gjorda av lera är mycket snyggare än plast sandsäckar. Dem sandsäckarna vid Skyttevärnet ser bra ut men kanske en aningen förstora. De sandsäckarna som ligger staplade tycker jag du ska göra i lera i stället fast du får göra som du vill:)
#38: Hej Jarl! Är det de gula eller de grå sandsäckarna du menar? Alla sandsäckarna på bilden är sådana som följde med i byggsatsen.
Jag har testat att göra några sandsäckar av Tamiya Epoxy Putty Quick Type. Den var ganska kladdig, men resultatet blev ganska bra, tycker jag.

#40: Hej Roca!
Hur gjorde du de där sandsäckarna? Hur stora är de?
Du kan prova att talka den blandade leran, barnpuder funkar också bra.
Janne Nilsson

#41 av Cernitlera var det, som ska torkas i ugn men jag tror jag helt enkelt lät mina säckar lufttorka under längre tid, på plats på bottenplattan. Går fint att forma med fingrarna.
#43: Cernitlera, ok, då ska jag kolla efter sådan lera. Vilka mått använde du? Jag gissar att din modelljärnväg är i skala 1/87.
Dem gulla sandsäckarna ser för plastiga ut och dem är lite mindre än dem grå. Hur vart dem när du gjorde i Tamiya Epoxy Putty få man se en bild? Apropå stegen till skyttevärnet den kan nog funka om du slippar ner den lite.
#45: både de gula och de grå sandsäckarna är lika stora (den gula färgen är inte helt matt, till skillnad från de grå (se mitt inlägg #26), och kanske det att de gula är lite grann "blankare" gör att de ser plastigare ut).
Stegen är av så sprött tunnt trä, och limfogarna så små, att jag misstänker att den går sönder om jag slipar på den. Därav min tanke att göra en ny stege av varmdragna gjutstammar istället.
Epoxyputtyn blandade jag av lika stora delar av de båda ingredienserna, knådade till dess de hade enhetlig färg, och så formade jag till en liten "kudde" så att den liknade en sandsäck. Samma metod använde jag när jag tillverkade de små senapsfärgade "utfyllnaderna" mellan några av sandsäckarna intill hörnet på skyttevärnet på bilden nedan. Först var massan väldigt kladdig och redan efter bara några minuter var den bara lite grann mjuk men efter några timmar blev det helt genomhärdad.
Efter att jag "lade till" skyttevärnet tyckte jag att dioramats bottenplatta var lite för liten, så jag bestämde mig för att bygga ut den. Jag velade lite när det gäller storleken på utbyggnaden, och ett tag funderade jag på att vänta till dess att jag fått byggsatsen med en M3 "Halftrack" och några soldatfigurer. Men så igår eftermiddag rann inspirationen till, och jag valde att låta utbyggnaden bli lika stor som originalplattan.
Första bilden visar de tre "stödklackar" jag limmade på som "bärlina" för den nya plattan (jag gjorde de medvetet "för höga" för att lättare kunna justera de i höjdled. Den utstickande delen sågade jag sedan bort).

#44 Nja det var nog ögonmått 😉, jo det är skala 1:87