Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1319 ggr
mangemani
0

washes

hej

är både ny på denna sidan och när det gäller att bygga och måla modeller. har nån fråga om washes och filters. hade tänkt att washa med army painters soft tone ink(utspädd med vatten) över en tank målad i vallejos middlestone(africa korps gul), vad jag har hört så ska ljus brunt bli fint över mörk gul, men har inte sett något resultat, så jag frågar, stämmer det att ljus brun wash blir fint på mörk gul?

sen ang pin wash, bör man köra pin wash före eller efter hel modells washen?

Mals Way
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många frågor där….. Kan vara förvirrande…. Man kan köra pinwash före och efter….beeoende på vad man vill göra, pinwash är motsatsen till att kladda ner modellen, man fokuserar washen på mer specifikt ställe…. Använde pinwash oxh Florys wash på denna service vagn…många tekniker…även oljewash annvändes på vissa ställen..

mangemani
0

målet är att göra tanken lite mer, hmm, inte så ljus och färgig utan mer "neddämpad" eller vad man nu ska säga, inte se så fabriks ny ut. vet att chipping och andra weathering effects har sin lilla roll på modellen, men det är ju mest på specifika ställen, vill att de stora utorna också ska se lite "utslitna" ut, därför undrade jag om en wash över hela modellen med ljus brun ton ser bra ut eller om den gör modellen för mörk.

men om nu det på bilden är ett troligtvis resultat utav washen, så är jag mer än nöjd:)

Mals Way
0

Modellen ovan som jag gjorde, där är det en camofärg av mörk gul tysk (egenblandad, dvs min tolkning av den) sen washen är Florys Dark Dirt som är en jordfärgad brun wash, över hela modellen blaskat m pensel, sen låt torka….sen tops fuktad m vatten ta bot så mkt man vill…. den är mkt effektiv m o skapa filter effekt o skit i kanter (ger djup) o mkt förlåtande då anväder fuktad tops (vatten) o justerar tar bort osv till du är nöjd, sen körde jag pinwash m svart panel linje accent (Tamiya) i kanter mm för att förstärka djupet..på nitar mm, kanter osv….

Hoppas det ger dig en guide,

Jag rekomenderar verkligen Florys Washer, de är mkt bra att använda, samt mkt lätt att applicera, sen har man en grundbas i vädring för fortsatt vädring med andra vädrings tekniker.

[Jarl]
0

Mal_Belford Måste säga att det är något av det snyggaste jag har sätt slitaget är det bästa jag sett! Är det 1/72?