Vädring-pigment-damm-lera
Hej! Satt och plckade lite med vädring och pigmenten hemma. Blandade valejos pigment tillsammans med vatten och trälim, fick en bra lerig effekt. Tyvärr så känns det som att pigmenten går åt som smör på det sättet. Har ni några tips på alternativ till pigment eller altenativ till hur jag kan göra? Märkte också att pigmentet var väldans bra när man ville göra något som såg torrt och dammigt ut. Det ja dock funderade på och som jag tvivlar på är… Jag borstade på pigment med torr pensel, fick väldans bra effekt men sitter pigmentet kvar?! Hu kan man få en vagn att se dammig ut med/utan pigment? Kan nämna att jag ännu inte börjat med airbrush så det alternativet är inte här ännu. Tack på förhand hörni!

Torrpastellkritor kan fungera bra som pigment. Du tar bara en skalpell eller en vass kniv och skrapar lite försiktigt på kritan så har du pigment.

Läs det här inlägget på IPMS Stockholms site, han har använt bl.a. jord från potatislådan!
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=6289
/Niclas
Hm! Tack för tipsen! Har pillat lite nu med gubbarna till vagnen och de blir helt ok faktiskt, så länge man inte kollar ansiktet! /olle
såvitt jag vet så fastnar inte pigmentet utav sig själv utan man måste använda sig utav lim, någon wash eller pigment fixer.
nu är jag långt ifrån ett proffs, men då jag vill att en vagn ska se dammig och torr ut så tar jag sienna pigment på en torr pensel och duttar på siennat på de ställen där jag vill ha damm effekterna och drar sedan ut pigmentet lite med penseln, när jag är nöjd så sätter jag fast pigmentet med antingen en wash eller med fixer, beroende på om stället även ska ha lite smuts kring sig.
#1 det går också att ta ett sand papper och dra pastellkritan över det blir finnare partiklar. Om man sätter fast pigment med fixer blir inte pigmentet lerigt då istället för dammig? Man brukar oftast lägga på pigment det sista man gör och sedan inte pilla på modellen.
nejdå, lerigt blir inte resultatet för mig iaf. fixern påverkar inte på det sättet utan torkar och lämnar pigmentet ungefär så som du pudrade på det, fast i härdat och möjligtvis lite glossigt, men det kan lätt fixas till med matt varnish.