Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1911 ggr
Bigsweede
3

Hasegawa Sopwith

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Är en gammal "återfallmodellbyggarförbrytare" som inte limmat på 20 år.

Fick tag på en Hasegawa Sopwith 1/8 och nu kan jag inte hålla mig längre…

Ser den som en jätteutmaning då jag inte byggt i trä sedan innan jag fick fjun på hakan.

Har någon här byggt denna eller någon av de andra i Hasegawas 1/8 serie ?

Som träbyggare vad behöver jag förutom goda råd och en massa tid ?

Goda råd och länkar mottages !

[Jarl]
0

Helvete vilken byggsats vad fick dig att köpa den? Det ser ut som en jätteutmaning precis som du säger!

Tradingfin83
0

🤫 1/8? Alltså…hur lång är den i centimeter?

ElLobo
0

#2: Det där är väl en Camel, så då borde den få en spännvidd av 1,07 m och en längd av 0,71 m. Hyfsat för ett så litet plan.

Bigsweede
0

Har länge funderat på att bygga en WW I kärra. Har alltid haft ett flygintresse,  utbildad flygtekniker och flyger själv.
Fantastisk modell ur ett historiskt perspektiv och inte helt enkelatt få tag i då den inte tillverkas längre.

Lade ett relativt lågt bud på eBay och vann oväntat.
F-n vet om man inte tagit vätska över huvudet.. Bara den inte är brännbar

😍

"One of the most advanced aircraft kits ever made, Hasegawa's 1/8 Sopwith Camel is a building experience that will keep you busy for quite some time. With a wingspan of 106.7cm and a length of 71.45cm, this masterpiece is made up of nearly 1,200 parts formed from just about every material ever seen in a model: wood, plastic, aluminum, rubber, brass, white metal and more. Includes assembly instructions in English, assembly tools, and other guides to assist you in the completion."

felle-j
1

Oj jisses! Det var ingen dålig byggsats inte! 😮 Lär ju bli hur snygg som helst om man får till det bra. Kan man göra den radiostyrd också? Med den storleken så skulle den passa som ett radiostyrt flygplan men konstruktionen kanske inte är gjord för att flyga.

Innan du sätter igång med den där bjässen så kanske det vore bra att bygga några andra träbyggsatser innan så att du lär dig bra tekniker och så. Guillows gör trämodeller som säkert skulle kunna vara roliga att bygga och ge bra erfarenhet. Guillows modeller finns att köpa på en del hobbybutiker runt om i Sverige.

petzon
0

Verkligen häftig byggsats, går säkert galant, 1200 delar är ju inte så mycket, i en av mina båtmodeller sitter det 2500 spik bara i skrovet🤪. Fastän flyg inte är mitt huvudmodellområde blir jag riktigt sugen på en sådan byggsats. Kamelen är ju en klassiker från Bigglesböckerna.

[Tunnan]
0

Snacka om spjälstaket.🤪

Banjoman
1

Verkligen en otroligt häftig modell, det där! 🤤

Vad gäller sådant du kan behöva för att bygga i trä är det lite svårt att säga mer specifikt utan att veta mer om hur byggsatsen är upplagd: hur mycket är färdigt och skall "bara" sättas samman eller på plats, och hur mycket får man i form av råmaterial att bearbeta själv, till exempel?

Hurdan är se'n kvalitén på delarna? Behöver de putsas, slipas, trimmas eller annars bearbetas, och är det i så fall mycket eller lite som behöver fixas till? Nålfilar är mycket användbara grejer för den sortens jobb, men om du behöver fila både trä och vitmetall så bör du skaffa två uppsättningar! Även om man doppar filarna i sprit (t.ex. t-sprit eller denaturerad sprit) när man filar vitmetall (vilket är en bra idé, eftersom det smörjer och delvis motverkar att filen kleggar igen) så kommer en fil som använts till vitmetall garanterat att sätta rejält fula, gråsvarta märken i trä. 😮

Det finns ganska billiga nålfilsset att köpa lite varstans, men jag vet inte hur bra eller dåliga de är eftersom jag (som den förfärlige verktygssnobb jag tenderar att vara 🤪) har satsat på kvalitet, dels av Vallorbes förträffligt schweiziska tillverkning, dels de mikronålfilar som förs av Firma Eskader AB i Stockholm. Brittiska Shesto har nog för övrigt det bredaste och mest kompletta nätutbudet av nålfilar i olika prisklasser (och är grossist till många andra brittiska nätfirmor), så det kan vara ett bra ställe att börja titta på.

En riktigt bra kniv är, skulle jag säga, en absolut nödvändighet för att jobba i trä. Personligen föredrar jag skalpell framför den klassiska hobbykniven av X-Acto-typ, och är svårt frälst på Swann-Mortons grejor; ur deras sortiment använder jag mest bladen #10A och #15#3-skaft (skaften är inte våldsamt dyra, så köper man ett par stycken kan man ha olika blad redo til hands).

Om du behöver hyvla något på det här bygget finns det absolut ingenting som kommer ens i närheten av att slå en bra fiolbyggarhyvel. Tyvärr gäller detta även priset -- de kostar bokstavligen som en bättre skjorta -- men det är fantastiskt fina och användbara redskap. Kolla dock att du verkligen behöver en innan du börjar plåga kreditkortet!

Eskader för också pincetter från schweiziska Rubis; ånyo inga billiga verktyg, men otroligt bra och, skulle jag vilja påstå efter att ha använt såväl dessa som billigare varianter, lika mycket bättre som de är dyrare.

Ett mycket användbart verktyg, om du behöver kapa trä med verklig precision, är också den rakbladssåg med tillhörande gerlåda som även den säljes av Eskader! Den ger mycket tunnare och exaktare snitt än de annars också mycket användbara rakknivssågarna från (t.ex.) Zona.

Lycka till och mycket byggnöje!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Hayabusa]
1

Lycka till!

Skalski
1

Stickor och strån 🤪, lär ju hålla dig sysselsatt en stund 😃. Lycka till!👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Bigsweede
0

Tack för tips Banjoman och felle-j, och tack för lyckönskningar.

Ska gå igenom modell och beskrivning/ritningar och se vad jag kan behöva.
Har hittat några bra byggloggar på nätet också som kan vara nyttiga. Krävs en del "forskning" och testning om detta ska bli riktigt bra. Tid lär det ta.

Banjoman
3

#11 "Nog finns det mål och mening i vår färd -- men det är vägen, som är mödan värd"! Nog är det kul att bli klar med en modell, men det riktigt, riktigt roliga är, tycker i alla fall jag, själva byggandet, så för min egen del får det alltid ta så lån tid det vill och som behövs … 😎

Det synes mig också att du angriper detta på precis rätt sätt: först noga gå igenom och studera byggsats och instrukser samt i övrigt läsa in och informera sig innan man börjar bygga på riktigt, så lär det med all säkerhet bli både lättare, roligare och i slutändan bättre! ☝️

/Mattias

petzon
1

Ett litet tillägg till Banjomans verktygslista:

Sandpapper. Det är det slipverktyg jag använder aldra mest, jag limamr fast sandpappersbitar på lagom stora bitar av 6 mm plywood (brädgårdskvalitet) med spryalim (kontaktlim funkar också men blir gärna lite ojämnt). Jag brukar limma olika grovlekar på de båda sidorna så att jag får ett behändigt verktyg som gunkar för både grov och finslipning. Jag använder korn 40 för riktigt grov slipning/formning, korn 100 för grovslipning och korn 180 för finslipning, ibland även korn 240. Våtslippapper är också bra att ha om man skall slipa plast eller spackel. en droppe diskmedel i slipvattnet minskar ytspänningen så att vattnet verkligen kommer in mellan arbetsstycke och slippapper.

Skjutmått (digitalt)

Stålskala (stållinjal) gärna en kort på 15 cm och en lång på 30 sm, jag har även en 100 cm som jag använder när jag skall skära lister ur flak, men det är inte så ofta.

Små borr hittar du billigast hos Jula, det är inte bästa stålkvaliteten men det är faktiskt bara bra, sämre stål gör dem mjukare och därmed tåligare mot sidkrafter, såhär små borr sliter man inte ut, man bryter av dem. 

Pinwise för att hålla de små borren är ett måste

Men som Banjoman skrev, köp verktygen allteftersom du behöver dem

Banjoman
1

Sandpapper är givetvis ett givet måste för allt arbete i trä -- däri har petzon fullständigt rätt! Utöver handhållna bitar för vissa typer av slipjobb eller en sandpappersfyrkant på bordet och det som skall slipas i handen så använder även jag mig av egentillverkade slipklossar av trä med ditlimmat sandpapper. Utöver spraylim fungerar det även utmärkt att limma pappret mot trä med antingen tjock-CA eller vanligt trälim (fast då behövs en längre torkstund).

Det går också jättebra att tillverka klenare men mer flexibla slipstickor av trälist. Jag har t.ex. haft mycket glädje av små slipstickor gjorda av en bit 1x3 mm lönnlist, men man kan också använda rundstav eller ja … i stort sett vilket trämaterial som helst som har den form och/eller storlek som behövs för ett visst slipjobb. Man tager vad man haver som passar och funkar för det jobb man har för handen.

För riktig finlirsslipning på tunna trädelar, som jag misstänker att det kan bli fråga om för din del, skulle jag, utöver de korn som nämns av petzon, rekommendera att införskaffa även 320 och 400.

Bigsweede
0

Tack för tips !

Bigsweede
2

Örnen har landat..
Eller om det nu var kamelen..?

JaGa
0

Ska bli riktigt kul att följa byggtråden din…😎

Lycka till!

Bigsweede
0

Forskar fortfarande kring bygget, och hittar denna raritet av en slump. Följde en tråd som pekade på en tråd som…

"Tokfan kunde inte hålla sig.." så nu äger jag en special edition motor passande just denna byggsats.

En Clerget 9-cylindrig roterande stjärnmotor i Scala 1/8 Display-Model

Byggsatsen är helt i vitmetall, mässing och alu.

Bigsweede
0

Bigsweede
0

petzon
0

#18 "För mycket av det goda kan vara underbart"

Banjoman
0

🤤🤤🤤 (och där nådde det stigande snålvattnet mina fotknölar …)