Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1614 ggr
felle-j
1

Messerschmitt Bf 109G-6 - Klar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är denna modell klar! En Messerschmitt Bf 109G-6 från Hobbyboss i skala 1:72. Det var en easy kit med extremt få delar så lättbyggd var den allt och fina detaljer för en sån billig och enkel byggsats!

Jag började bygga denna för några år sedan men det gick åt pipsvängen och jag kom inte längre än att limma ihop kroppen med vingarna och kladda lite på den. Nu i höstas kom jag att tänka på den och tänkte att det vore ett utmärkt försöksobjekt för min nya airbbrush! 

Efter lite letande så hittade jag den och satte gång med att få bort den gamla färgen.

Såhär såg den ut då.

Efter en del slipande var det värsta borta och jag kunde grundmåla den. Tyvärr försvann många panellinjer på kroppen och nosen och det förstörde lite för kommande vädring men det fick vara så. Syftet med detta bygge var ändå att bli bättre med airbrushen.

Efter mycket kämpande med den förbannade Vallejofärgen så var jag nöjd. Färgen satte igen sprutan hela tiden och det gjorde det betydligt svårare att måla kamouflaget. Sen så fäste färgen enormt dåligt på ytan. Hade väldigt många många färgsläpp av olika storlekar. Det höll på att göra mig förbannad. Fick även ett litet färgsläpp på huven när jag tog bort maskeringen precis i slutet men det fick vara. Orkade inte hålla på med denna modell längre.

Här är en bild på det värsta färgsläppet. Det kom när jag tog bort maskeringen efter att ha fixat ett annat färgsläpp. Snacka om att man blev förbannad! Vallejo blir det nog inte mycket utav igen.

Förutom färgen gick detta bygge på ganska bra. Det tog lite tid när det kom till klarlackandet då jag var väldigt osäker på den fronten. Körde till slut på Golvpolish som blanklack och Tamiyas mattlack och det blev bra tycker jag.

Här är slutresultatet!

felle-j
1

En bild från sidan!

Dekalerna var fina och la sig fint i panellinjerna men som ni ser så har Hobbyboss fått för sig att fylla i korset på sidan av kroppen med en konstig blå färg. Det förstörde utseende en del tycker jag. Visserligen hade jag kunnat använda andra dekaler, men hade tyvärr inga, eller så hade jag kunnat måla över färgen i korset men det hade jag verkligen ingen lust att göra så det fick vara. Färgen var konstig på någon annan dekal också men det var inte lika allvarligt där.

felle-j
1

En närbild på nosen. Det hade varit kul om det var lite bättre detaljering på beväpningen där men man kan väl inte förvänta sig så mycket mer än det här.

felle-j
1

Detta är min första Messerschmitt förresten! Riktigt kul att få ha en sådan som pryder hyllan. Den är mycket mindre än vad jag trodde. Får plats under vingen på min Tp 79. Fast det var ju så dem gjorde, försökte få in en så kraftig motor som möjligt i ett litet flygplan.

felle-j
1

Stjärten.

felle-j
1

En bild på andra sidan.

Vädringen är gjord mestadels med en wash från Flory Models. Första gången jag använde den. Fungerade väldigt bra tycker jag.

Korsen på vingarna blev inte så jättebra som ni kan se. Hamnade nog lite luft under dem.

Andra dekaler som var svåra var ögonen och de röda markeringarna på vingarna. Dem krävde en del arbete men gick att få till.

felle-j
1

En bild på undersidan.

felle-j
1

Och sista bilden!

Ett mycket lärorikt bygge var det! Är ganska nöjd med modellen trots några missöden. Har köpt en till G-6:a som jag hade tänkt måla med schweizisk märkning och sen vill jag bygga en finsk G-6:a också. Men det får bli en annan gång. Har ju många andra byggen att färdigställa först. 😉

Roca
0

Snyggt jobbat Felix! Ditt bygge visar tydligt hur fint man kan få till mottling på Luftwaffe-plan med airbrush. Hobby Boss är nog helt OK i outline men saknar mycket detaljering. Passar dock perfekt som övningsobjekt för målning!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

JaGa
0

Tjusigt bygge Felix!!! Kul byggtråd och fina bilder…😀

[Roftic]
0

Riktigt fräsig Messerschmidt Felix! Sprutade du med Vallejo Air eller Model Color? Själv är jag så trött på att ha vallejo i sprutan så började använda Tamiya istället, sätter inte igen sprutan och fäster myclet bättre.

JaGa
0

Kul att se den "live" under vårt byggmöte här i Uppsala. Såg lika fin ut som på bilderna! Snyggt jobbat Felix…😊

felle-j
0

Tack Peter, Janne och Daniel!

#10 Använde Model Air. Har använt lite Tamiya och det funkar mycket bättre för mig. Ska övergå till det hade jag tänkt. Model Color funkar dock nog utmärkt till att pensla.

robban64
0

Snygg återvinning!! Lacksläppen trollade du bort galant. Så jäkla trist när maskeringstejpen tar med sig underlaget.

Filbrännan96
0

Instämmer som alla andra, riktigt fin 109:a när man även fick se den på nära håll. 👍

"It´s all about the details"! Cool

Texxas
0

Snyggt bygge felle !

Magnuzk
0

Du bygger och målar så bra, Felle! Blir inspirerad att bygga min G-6. Tror det är precis samma plan, men från Hasegawa. Har ets till den också.

felle-j
0

Tack så mycket Texxas och Magnus!

#16 Den vore kul att se! Jag har som sagt en till G-6:a fast från Airfix denna gång. Diken till nedsänkta panellinjer och ingenting i cockpit men är ser ändå ganska fin ut och är säkert rolig att bygga.

Mals Way
0

Grymt snyggt jobbat….det är en lite fräsig rackare….gillar den verkligen :D

felle-j
0

#18 Tack så mycket, Mal! Kul att du gillar den. Måste bara säga att dina byggen är helt fantastiska!

Mals Way
0

Ojj….tycker du….tackar isåfall mkt…bara gillar o bygga o har en vision…….sen nyfiken som fan på mkt..är en novis på detta o lär mig……..läser på medans byggena pågår…..;)…..är kass på specs mm hur snabba beväpming osv…det jag är tänd på…fufan vad balla ww2 kärror ser ut……….som jag gissar många delar m mig :D

Hogge38
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Blev skitsnyggt! 

Vallejo är svår att jobba med men det finns några knep som gör det betydligt lättare . 1. Blanda alltid i några droppar Liquitex airbrush medium i färgen så torkar den inte så fort i sprutan. 2. Skruva bort yttersta munstycket på airbrushen så slipper du få färg som stänker på modellen. (Va väldigt försiktig bara så du inte skadar nålen!) 3. Ha en papperstuss fuktad med cleaner och torka av nålen så fort du märker att färgen flyter dåligt. Lite mer Vallejotips hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=gGPH1BM4e_Q

felle-j
0

#21 Tackar, Hogge!

Sån där Liquitex Airbrush Medium har jag hört att många använder. Jag borde kanske också skaffa det så att Vallejofärgen blir användbar. Liquitex finns väl att köpa i Sverige?

Mals Way
0

Jag började min karriär med vallejo…använder dem fortfsrande….iom använder upp all färg…… Jag kör m modelcolor och model air… Modelcolor måste spädas m destilerat vatten (en del kör m kran) whatever..men tandpetar doppad ner i färgen…ytspänningen måste bort…så fungerar de bra…. Det är min erfsrenhet….två färger flaggar jag rött för det är ren svart o ren vit….pigmenten är ett helsike….. Så håller på fasar ut min egen stash….vallejos färger är underbara att penswlmåla med även model air….de täcker mkt mkt bra..samt blit inga penseldrag ;) im man målar vått o låter lagret torka ordentligt…..

Mals Way
0

Menar knappt penseldrag ;)

felle-j
0

Model Colour har jag inte provat men är inte den svårare att airbrusha än Model Air? Att penselmåla Model Air fungerar ganska bra tycker. Bäst fungerar den till mindre delar.

[Roftic]
0

#23 Konstigt det där med svart/vit färg som fungerar dåligt. De två är de ända som jag tycker funkar någorlunda i sprutan. Edit: Visst snackar du om Model color?

Mals Way
0

Jag snackar både modelcolor och air……det är pigmenten i dem…..kör med 0,2 och 0,15 i mina sprutor……alla andra funkar….men inte dem.

Samt såklart så trivs vallejo bättre med 0,4 bestyckad ab ;) …

min erfarenhet av dem…

Rone
0

Riktigt cool hundrania, snyggt jobbat!👍

felle-j
0

#28 Tack så mycket!

[Roftic]
0

#27 På det viset! Inte så konstigt då för att min AB har 0.35.