Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 1077 ggr
[Roftic]
0

Lacka in bakpulver?

Halloj! Skulle behöva lite råd till ett vinterdiorama jag håller på med. Jag har använt bakpulver som snö som jag f ö läste att man kunde i en annan tråd. Jag har strösslat på bakpulvret men jag undrar om jag ska lacka in det eller spruta vatten på det eller låta det va? Vad tycker ni?

[Roftic]
1

Obs strösslade bakpulvret på en färg som inte hade torkat så att det fäste.

Dioramabyggare
0

#0: jag skulle prova att använda en blomspruta med "lagom" utspätt trälim. Lycka till så mycket, och lägg gärna upp bilder på resultatet!

Blank plast, lim, sand och strössel

Mals Way
0

Nja ….bakpulvret löser sig i vatten….skulle köra klarlack….

[Roftic]
0

#2 Hmm lutar åt det hållet.. Är en total novis på det här med dioramor så era tips är guld värt! Får testa båda metoderna på nåt skit innan jag gör det på riktiga modellen.

Janne Nilsson
0

Bakpulver är en luring eller missuppfattning. På engelska näms ofta "baking soda" vilket inte alls är bakpulver som allt för många tycks tro utan Bikarbonat.

Bikarbonat fungerar alldeles utmärkt att göra snö med, i alla fall i skalor i 1/35 och större. Man penslar ut trälim, ibland aningen utspätt och sprinklar på det. Ibland för man trycka lite på det för att det skall fästa ordentligt. Olika klarlacker som fäste brukar också funka.

Vill man lite mera volym bygger man upp den i omgångar genom att upprepa ovan.
Har tyvärr ingen bild att exempelfiera med.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."