Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketter: köpsäljbyt
Läst 5177 ggr
mamoco.se
0

mamoco.se – "We have liftoff!"

Efter lite mer än sex månaders funderande, stångandes med myndigheter och nyfunna kunskaper i PHP vill jag inte utan lite stolthet (och nervositet) meddela att www.mamoco.se är igång.

Vi kan erbjuda i princip hela sortimentet byggsatser från Academy, Airfix, AFV Club, Add On Parts, Dragon Models, Eduard, Hobby Boss, Italeri, Master Box, Meng, Miniart, Takom, Tamiya (förstås!), Trumpeter, Zoukei-Mura och Zvezda mfl. Mestadels pansar och flyg, men jag försöker läsa mig in på vilka fartyg som är värda pengarna. Ge gärna tips om det är något du inte hittar i butiken.

I dagsläget så har vi akrylfärg från Tamiya och Vallejo i lager, plus lite Mr. Hobby (mest Mr. Surfacer, thinner och sånt). Humbrol är på väg in. 

Dessutom så har vi allt från Harder & Steenbeck och Sparmax. Från kompressorer och airbrushes till reservdelar som packningar och tillbehör. 

Eftersom det är precis nystartat & nylanserat så saknar mycket bilder och text. Vissa tillverkare saknar produkter i sitt sortiment, fokus har legat på att få in de produkter vi har i lager, och allt eftersom fyller vi på i systemet med produkter som kan beställas in. Vill du beställa något som saknas går det bra att maila till sales@mamoco.se så återkommer jag med aktuella priser och leveranstid.

Det är säkert också en del buggar i systemet som jag verkligen inte har hittat eller benat ut. Så därför erbjuder vi 5% rabatt på hela sortimentet fram till slutet av Mars som "plåster på såren". Registrera dig som kund och ange "HIPP-HIPP-HURRA" i kundvagnen.

Målet är att kunna erbjuda byggsatser, tillbehör och verktyg till priser och leveranstider som gör att du slipper beställa från Hongkong och framförallt har garanti på t.ex. airbrush.

Har du frågor, funderingar eller något annat så skicka ett mail till info@mamoco.se eller posta här! :)

Filbrännan96
0

Mycket uppskattat att du har dragit igång en ny kedja med allt möjligt inom byggeriet. 

Ska bli intressant och se vad du har i lager. 👍

"It´s all about the details"! Cool

[Roftic]
1

Roligt med en ny butik! Får ta mej å köpa nåt. ;-)

MarkusN
1

Trevligt! och med ett rejält utlovat sortiment, uppskattas!

Gillar också när hemsidor har bra filterfunktioner, som denna! 👍 so far

mamoco.se
0

Tack! Det är inte med lite nervositet man lägger ut siten och hoppas allt funkar och att man verkligen dubbelkollade allt!

Just filterfunktionen hoppas jag kunna göra ännu bättre, något som behövs allt eftersom det fylls på med produkter i databasen.  Så all input är bra input! Speciellt vad det gäller filtreringen. Det finns så många olika sätt att använda den att det är svårt att komma fram till vad som egentligen är bäst ur hanteringssynpunkt och användarsynpunkt.

SwedBear
1

Hej, la en första beställning sent igår kväll och glömde självklart rabatten. Det gör dock inget för jag kommer nog handla mer där :).  

Jag vet hur mkt det är att göra med en ny butik. Jag hjälper mina grannar med deras webbutik (lampor, först körde vi OSCommerce, sen OpenCart och nu Nordisk Ehandel) och det är mycket att tänka på. Jag tjatar på dem jämt om bilder och texter.

Lite konstruktiv kritik:

- Bilder bilder bilder :). Jag vet att det är tidigt och du jobbar på det men det behövs verkligen mer bilder. Jag skulle nästan fokuserat på det mer än att få in så mkt varor som helst i början. En bra bild är för mig ofta skillnaden mellan ett köp eller inget köp då det ger mig en ide om varan. Exempel: Panzerhaubitze 2000 (Meng) har en snygg bild och jag funderar påa tt köpa den. utan bild så hade jag varit totalt ointresserad.  

- Frakten. 119 kr känns aftigt då jag kommit undan med mkt mindre från i stort sett alla andra butiker jag köpt från. Jag vet att frakten är dyr för dig som handlare men om jag får betala 60 kr för ett stort paket med flera modeller hos Rebell.com, 49 Kr från Wentzels eller 49 Kr från dinominhobby så är det lätt att välja en av dem om man som jag köpte för runt 500 Kr. Jag tror du kommer behöva fundera på fraktpriset och lägga dig på samma nivå som de andra även om det svider lite (men förhoppningsvis ger det mer köp). Och ja, jag har denna diskution med mina grannar ofta :). 

+ Overall design. känns modern! jag är webbutvecklare så jag är glad att se en modern responsiv design. Är det OpenCart du kör? Tycker mig känna igen lite delar :).

+ Utbudet. Det känns som du har helt rätt ide om utbud. Jag är speciellt glad för Z-M även om du bara har 2 just nu. Det kostar en arm och ett ben att importera så att kunna köpa från en svensk återförsäljare kommer bli perfekt. Kommer du även ta in deras tillbehör (böcker, ets, resin)? Jag skulle gärna se lite mer ets/resin för flygplan.

+ Filtreringen. Lysande! En av sakerna som gör att jag älskar Eduard.com och gillar Rebell.com är just filtreringen. På Eduard.com är det så enkelt att snabbt få fram produkter som passar olika modeller och även hos Rebell.com så kan jag snabbt sortera mig fram mot att t ex endast visa WWII-plan från tyskland. Du kanske inte behöver sådan finmaskig filtrering men skala, tillverkare, kanske land, räcker. Men tycker det redan nu är riktigt bra. 

Ser riktigt bra ut! Jag ser fram emot när du tar in mer och mer grejer. 

Lite önskemål:

* Weatheringprodukter, t ex MIG, AK etc.

* Dekaler

* Om möjligt så i de fall där du har ets/resin som passar för en modell lägga till dessa som "köp även" när man är inne på modellen. Vet inte hur din ehandelsplattform funkar men de fleast har stöd på ett eller annat sätt 8eller via modul). Kanske går det via tags så den autmatiskt hittar kopplingar.

Men stor tummen upp! Nu ska vi se hur det går att leverera ;). Sen ska det nog bli lite mer beställningar … såg du hade Eduards Bundesfighter Limited Edition som är slut hos dom. Väldigt sugen men får nog vänta in lönen innan nästa beställning.

mamoco.se
0

Hey Swedbear! Jag tittade på din beställning igår kväll då jag packade den (skickar idag) och funderade på om det var avsiktligt att du inte la på rabatten eller inte. Men jag vågade inte gå in och lägga på den om det var så att du sparade den till något större.

I alla fall, feedback är supernice! Tack! Går igenom de i lite fel ordning, och vi tar det jobbigaste först… frakten.

Frakten, är saftig, jag har dessutom fått ett slaskkonto/avtal från DHL. Och  Posten vill inte ens prata med mig om jag inte vill prata annat än att skicka saker. DHL har utlovat kraftig sänkning så fort jag kan påvisa på att jag skickar paket. Men just nu är jag i slask-kategorin tillsammans med bloggtjejerna som gör egna smycken och säljer till släkten på internet. :)

Nu antar jag att de flesta andra aktörer på den svenska marknaden rabatterar sin frakt rätt rejält, och sedan låter dig som kund betala för frakten ändå. Det har dom råd med… 

T.ex. Eduards Bf 109 E-4 går för nästan 600kr hos Rebell. Jag tar 229kr för samma modell och tjänar fortfarande på det. (Nu kanske jag måste justera priserna lite på grund av växlingskurser, men det är en annan sak.)

Gör man på det sättet som t.ex. Rebell gör, då kan man ta en symbolisk summa för frakten, kunden har redan betalat frakten och lite till. 

Ska jag vara ärlig så har jag inte brytt mig så mycket om det då fokus ligger på att vara i nivå med hur det ser ut på kontinenten och kunna erbjuda samma priser och i alla fall inte högre fraktkostnad än vad du får från t.ex. dersockelbaukönig. :)

Bilder… bilder bilder bilder. De är rentutav fantastiskt vad dåliga distributörer och tillverkare är att tillhandahålla bilder. Desto längre bort (typ Kina) desto sämre bilder.  Hela den här veckans fokus ligger på att, förutom skicka varor, att fylla på med bilder. Du ska se högen med produkter som ligger vid fotobordet. Det är i alla fall helt hopplöst att shoppa utan att se vad man köper, precis som du säger. Så mer bilder! Nu!

Zoukei Mura kommer komma in i större mängder än dagsläget. Förmodligen med lite ledtid i beställningen eftersom det är väldigt dyra byggsatser och jag har svårt att se att någon bygger mer än 2 om året, om en det. Så mest hyllvärmare, men ack så fantastiska hyllvärmare! Däremot så är tanken att lagerhålla tillbehör från Z-M.

Weathering kommer komma in så småningom. Förmodligen AK-Interactive, men det låter jag vara lite osagt fram tills jag verkligen kan svara på vilken vädringstillverkare det blir. 

Dekaler är något jag undersöker också, det finns tyvärr så otroligt många tillverkare att undersöka ordentligt (nu handlar det inte bara om att de ska vara snygga, de måste kunna levereras och sälja). Att det tar lite tid.

Mer resin för flyg kommer! Jag la precis in de (om än utan bilder >_<) missiler och bomber vi har i lager från Eduard! De har överträffat sig själva tror jag. Helt otroligt fin kvalitet på Sidewinder-vingarna!

Tekniskt så är det Magento som ligger och rullar i bakgrunden med Varnish som reverseproxy. Jag är grafisk designer från grunden (sedan 1996 i olika konstellationer) och kan lite "LAMP" så jag tyckte det skulle vara intressant att göra det här, dels för att se om jag kan, men också för att kunna fasa ut reklamandet och göra något jag tycker är kul! 

Responsiviteten behöver en hel del justering. Jag har tyvärr varit tvungen att ha fokus mer på scriptande och serverhantering än det jag verkligen kan. Så det kommer bli lite bättre utseende/"responsive design" allt eftersom tiden går! Bilder till databasen först!

Nu måste jag sluta skriva och packa paket! Hoppas jag hunnit svara på lite frågor och inte skapat så många nya!

AkrylBob
1

Trevligt! Man kan aldrig ha för många hobbybutiker.🙂

Och är det en välsorterad en,  så är det ju ett ännu större plus i kanten.

Det blir kanske rentav lite inköp inom en snar framtid.

mamoco.se
0

Newsflash! 

Fick in lite Miniart idag. Bland annat deras nya D7 traktor och lite figurer (U.S. Officers och Red Army Drivers). Ett stort lass Eduard fotoets för diverse stridsvagnar, bland annat till Tamiyas Jagdpanzer IV (som borde komma på måndag). Dessutom Eduards Bf109 E-7 Tropical i Weekend Ed. som för med sig lite välbehövlig värme. Ett stort lass Eduard Brassin missiler, raketer och bomber ramlade också in, både i 1:48 och 1:72. Dessutom den utomordentligt söta SAAB J-21A från Special Hobby (hur ser den ut egentligen?! :D)!

[Hayabusa]
0

Nice! Går det att lägga en förfrågan på en specifik byggsats (som jag inte hittar i ditt nuvarande sortiment) ?

[Roftic]
1

Kul med miniart! Men en sak med J21:an bara, på den bilden du länka så är det en J21R o inte en J21A skillnaden är att R-vers. har jetmotor medans A har prop. En liten detalj bara. :-)

mamoco.se
0

Definitivt! Fokus har legat på att få in det som finns i lager först, men det går givetvis att maila mig på info@mamoco.se så ska jag se till att ordna det. :)

mamoco.se
0

Tack Roftic. Ordnat nu (den ser fortfarande helt knasig ut trots propeller! :D)!

[Hayabusa]
1

#11 Skrev en förfrågan på din hemsidas "kontakta oss".

felle-j
1

Mycket bra butik med bra sortiment och bra priser! Men som det har sagts tidigare är frakten lite väl saftigt tycker jag. Förstår varför den kostar som den gör men det är lite avskräckande med en sådan frakt.

[Roftic]
2

Måste bara tilläga att du har verkligen lyckats med designen! Toppensnyggt! Undrar bara, vars ligger butiken/finns det en fysisk butik?

mamoco.se
0

Felle-J, frakten för allt som får plats som varubrev (de flesta byggsatser) ligger på 49kr. Att skicka större saker blir tyvärr med paket och det är väldigt dyrt. Med lite tur blir det lite bättre om någon månad då jag kan prata med Postnord.

Tack Roftic, det är tyvärr mycket design jag inte kunnat göra då jag mest varit tvungen att lära mig hur servrar och databaser interagerar (eller inte interagerar)! Det finns mycket designproblem som jag nu bara löst tillfälligt. Det ska ordnas så fort alla produkter har bilder! :) 

Lagret ligger norr om Stockholm, och en butik är inte planerad. Möjligtvis någon form av "lagershop", men det ligger i alla fall minst ett år in i framtiden.

felle-j
1

Så bara en byggsats går frakten på 49kr?

mamoco.se
0

Felix, om den passar in i måtten för varubrev och inte väger över 2kg (vilket en modell sällan gör). T.ex. Dragon Models kartonger kan inte skickas som varubrev då de är för stora. Men mycket från bla Airfix och Eduard (framförallt 1:72) går in i Postens mått för varubrev. Så om din beställning kan skickas som varubrev då skickas den som varubrev och kostar bara 49kr i frakt. :)

felle-j
0

Okej, 49kr är ju inte så farligt. Hoppas att du får bättre erbjudande från Postnord när du har pratat med dem.