Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2469 ggr
leo-
0

DO-200/B-17F

Så nu är det dags igen. Nu har skåningen påbörjat ett nytt projekt och varit framme med kameran.

Ett tips på vägen. Har ni tänkt att köpa er en B-17 så köp inte Hellers 1/72 modell. Usel passform och väldigt dåligt detaljerad tycker jag iallafall. Och den kommer förmodligen att bli penselmålad till stora delar eftersom den är full av små fönster som man måste sätta in innan man monterar kroppen. Tacka vet jag den modellen Airfix hade för en 25 år sen

Nu har jag iallafall kommit till spacklingen av kroppen

Blir det fler B-17 så bli det minst 1/48 och en annan tillverkare

Sven-Erik
0

Jag tycker B17 är så imponerande! Kanske är man lite skadad av filmer typ "Memphis Belle" osv…
Jag kan rekomendera Monograms B17 i skala 1:48. Byggde den när jag var grabb men minns den än med glädje! Fullt detaljerad inredning och en massa fina gjutningar. Man kan hitta den ibland på Tradera och i gamla hobbyaffärer. Hittar du en: Köp!

Azgaron
0

B-17 är en trevlig maskin. Ser ju bra ut så långt. Nä det är ju lite roligare med bättre eller fler detaljer.

Monogram gjorde en del trevliga modeller och en B-17 i 1/48 hade ju inte varit fel.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

#0 Om det är små detaljer så brukar jag använda maskol som t.ex.

eller så sätter jag tejp på en glas skiva som jag skär ut innan jag sätter dit dem, fördelen med glas skivan är att man kan lägga ritningen under (om den är i skala) och på det sättet göra t.ex. splitercamo och andra detaljer i rätt storlek.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Jag är själv ute efter en B-17 i skala 1/48,rätt så svåra att hitta dock,min B-17 som jag har byggt är Airfix 1/72,och där var fönstrena det jobbigaste,så jag utelämnade dom flesta och använde Micro Kristal Klear,och gjorde nya fönster med det istället.

Azgaron
0

Hittade nån på ebay, men att hitta nån som säljer till sverige också minskade utbudet, och sen var ju inte frakten så kul heller men det är ju en ganska stor modell så.

Kristal Klear har jag inte provat, blir det bra rutor med sånt? Har ju nån modell som skulle sett bättre ut med rutor istället för målad plast, om man nu kan ta upp hålen snyggt.

Azgaron

TommiN
0

Jodå,det blir bra rutor,har det på min Hood,och min B-17.

leo-
0

Lyckan hade varit att hitta en i 1/32 och det ska finnas men är väldigt sällsynta

Kristalclear vad är det för nåt?? och var får man tag i det

StefanW
0

#7 En som jag provat är Humbrols ClearFix och det fungerar till att limma klarplast bitar utan att "fläcka/dimma" transparanta delar med. Att göra små fönster fungerar också, men kräver lite övning och tålamod. Finns hos de flesta hobbyhandlare!

Kan se ut på två sätt, den första är den äldsta förpackningen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#7 Ja, det hade varit nått! Men vilken bjässe med nära en meter i vingbredd. Var ställer man en sån?

#6 å 8 Tack för infon. Jag har hört om dem innan, men det är ju bra att få reda på av nån som använt det att det funkar. Får ta och göra ett litet inköp sen.

Azgaron

TommiN
0

#9 Jag är nöjd iallafall med dessa produkter,fungerar finfintGlad.

ElLobo
0

#0: Ett intressant projekt! Det ska bli spännande att följa det.

leo-
0

ett par nya bilder på maskinens resa mot färdigställande

INTE färdigmålad även om det är den färgen som den kommer att vara i och beträffande färgvalet så hittade jag bara en färgbild som jag inte gillade men däremot hittade jag ett uttdrag av ett ögonvittnes utsaga om färgen som var fading brown och det var roligare att bygga efter en verklig händelse med lite konstnärlig frihet Bla står min på marken och som sagt färgnyansen skiljer säkert

Som sagt innan den kommer att bli penselmålad hela modellen och än så länge har det inte blivit några stora missar utom när det gäller passform men det finns ju firmor som bara tillverkar spackel Glad

ElLobo
0

Jag gillar den där färgen! Kör på, du!

Vad är det för färg du kommer att använda på undersidan? Den vanliga gula eller kanske svart?

Fast egentligen skulle du väl bygga en LeO H-246, som KG 200 också använde …? Flört

Azgaron
0

#12 Ser ut som en bra färgtolkning. Ska bli kul att se färdig.

Azgaron

TommiN
0

Sådärja,nu börjar den ta form,intressant färgval.