Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 853 ggr
Greenhorn
0

Höga och låga priser

Till min förvåning så verkar det som byggsatstillverkarna tror att vi som bor i norra Europa har väldigt gott om pengar. Anledningen till denna misstanke är att jag skulle beställa tre stycken pansarvagnar av tillverkaren Dragon från en känd nätbutik här i Sverige. Av ren nyfikenhet surfade jag in på en modellbutik i Polen som heter JadarHobby www.jadarhobby.waw.plför att jämföra priser och upptäckte där att man skulle spara ett antal hundralappar jämfört med de svenska priserna. Jag mailade en beställning och fick efter några timmar ett svar på knagglig engelska där dom ursäktade sig för att dom ej kunde skicka modellerna pga Dragons generalagent i Polen har förbjudit dom att sälja Dragons pansarvagnar till övriga EU-länder. Visst när det skiljer nästan 200kr i pris per modell så kan man väl förstå att de svenska butikerna skulle gå dåligt om alla köpte från Polen, men det är väl då bättre att Dragon jämnar ut sina priser till rimlig nivå i hela EU än att köra med taffliga förbudsmetoder för att tjäna mer pengar. Blä! Skrikandes

pebben
0

det var som tusan!  men nu är det väl så att det råder frihandel mellan eu länder? i sådana fall så bryter dragons generalagent mot eu lag.???  så tycker jag att det låter i alla fall!   och du har helt rätt i att modellerna är bra dyra här i norden  Ledsen

//pebben

StefanW
0

#1 …så in i norden! Undra hur det kommer sig att de kan förbjuda en sådan sak? Eller så kanske de hotar att sluta levererar till Jadar och det blir ju samma sak!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

magicrub
0

sånt där är så iriterande, sedan jag började bygga så har pengarna bara flugit iväg och jag skulle vara jätteglad om man kunde spara ivarjefall lite pengar.

Greenhorn
0

Citat från JadarHobby,
"We sorry… On Polish Distributor request we don't can sale Dragon kits for our European Customers. If you are livin' in Europe don't make orders for Dragon production in our shop please. We hope you undestanding this strange situation"

TommiN
0

Yes pliis come again,varför kan inte dom sälja utomlands…hmmmpfRäcka ut tungan.

WildeSau
0

JadarHobby är en av mina favoritleverantörer. Dock jag har alltid fått kryptiska svar av dem när jag frågat om dekaler och modeller. Kolla annars BuyAModel. De håller hyfsade priser också och det går att handla med VISA.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
0

#6 Hmm "verdamt" upptäckte att tyskan från Reperbahn inte fungerar där inne! Är man blind eller är sidan på endast tyska?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#7: Du har nog rätt, det verkar bara vara tyska! Till och med din tyska fungerade där … Flört

WildeSau
0

#7 Tänkte inte på det Generad

Du bist nicht blind. Alles ist auf deutsch Skrattande

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

Im euer springt die löwe aus Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

#10: Skrattande