Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 2397 ggr
Roca
0

Airfix 1/72 Defiant NF I

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att få igång byggandet och höja bygglusten något så kör jag igång ett "snabbt" projekt, då känner man att man får något klart Glad

Den här Defianten fick jag ifrån Wilde Sau för en tid sedan, påbörjad men komplett samt med fina dekaler för en nattjaktskärra.

Boxart för denna byggsats kan se ut så här (bild från min egen samling)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
0

Flygkroppen, nu penslad med Future-lack innan det blir dags för dekaler!

Roca
0

Dekaler och instruktioner!

Mera bilder kommer.

erihan
0

En gammal favorit! Den funkade väl inte så bra i strid, men den är rätt läcker!

[Tunnan]
0

Snyggt Peter.Glad
Hade själv en sådan här ihopbyggd innan jag dammade lite för hårt. Obestämd

Roca
0

#3 Jajamen! Nej, det var inget lyckat stridsflygplan direkt, men ungefär ett tiotal "aces" blev det i alla fall på Defianten.

#4: Tack Tunnan! Ja den såg bra ut, var den moddad med ny nos eller? Fick syn på den i en av mina tidigare trådar för ett par dagar sen!

[Tunnan]
0

Ja den bytte jag ut nosen på det stämmer.

Roca
0

#6 Förstod nästan det, ser bra ut! Från en Spitfire kanske?

Sen så ska det tilläggas att jag ännu så länge inte byggt en bit på denna maskin, det är Sau som påbörjat den - men snart så! Dekaler är på och jag hoppas det blir bra.

Roca
0

Arbetet går vidare med min natt-Defiant. Dessvärre trilskades dekalerna lite, så pass att man frestades att slänga alltihop i det runda arkivet; bokstavskoderna "silvrade" trots blankt och fint underlag och rundlarna på översidan vingarna lyckades jag sabba med mjukgörare från Humbrol:

Roca
0

Men jag besinnade mig något, målade svart med pensel runt koderna och satte dit nya rundlar ovanpå Flört..endast det röda serienumret, som hade silvrat nåt fruktansvärt, målade jag helt sonika över så slapp man se det.

Inte så mycket kvar nu!

ElLobo
0

Synd på dekalerna. Ibland vill det sig faktiskt inte. Ska du pröva med någon annan dekalvätska eller andra dekaler, eller får det vara som det har blivit?

Roca
0

Jag tror det håller nu med dessa lånade dekaler från min Airfix Hurricane!

ElLobo
0

OK, vad bra!

ElLobo
0

Ja, på bilden i #9 ser det betydligt bättre ut. Jag skrev tydligen samtidigt som inlägget publicerades.

Decaius
0

Ser bra ut, Roca! Kul med en nightfighter! Man blir riktigt pepp på att bygga ett plan…

fjantomen
0

Får min Defiant förhoppningsvis snart, tycker det är ett tilltalande plan trots ringa framgång i kriget.

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Roca
0

#14: tack Calle! Ja det vore väl kul med ett plan eller två! #15: hoppas det! Ja det är faktiskt en riktigt snygg maskin.

Decaius
0

#16,1: Det är nog bara en tidsfråga. Finns ju kopiöst mycket om man vill fortsätta i favoritskalan! :-D

Roca
0

Låter bra det!

Roca
0

Så där ja, ett bygge till är klart! Denna fina gåva från Wilde Sau, som var fint påbörjad, har nu kommit i luften, redo att bekämpa tyska nattbombare över de brittiska öarna :)

[Tunnan]
0

Ser strålande ut Peter.
Damma den inte för hårt nu bara.😉

Roca
0

Tack Tunnan 😉

starhawk
0

Påminner mig att jag har ju också en Defiant i bygghögen, fast min är i skala 1:48 och radarutrustad, en salig blandning av vanlig plast, resin och ets. Också var det visst ett par metallpinnar också

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Roca
0

Kul den vill vi se byggd! Och nu har ju Airfix Defiant med nya formar kommit i 1:72 också, blir väl ett inköp för mig framöver kan man tänka.