Får beskriva eftersom fot saknas. Figuren levereras som totalt 7 delar:
Överkropp, med huvud
underkropp
en underarm
en hillebard ihop med en underarm och två händer
hjälm
svärd
basplatta
Här har smådelarna fått lite omsorg. Metallmålningen är min "standard", Vallejo Black Grey i botten, sedan frikostigt bostad med Natural Steel.
och rygg . På ryggen provade jag tekniken att "badda" in mörkare skuggfärg medan basnyansen fortfarande var våt, för att det skulle smälta ihop bättre. Läste om tekniken, främst avsedd för oljefärg. Tyckte det blev bra, men eftersom jag inte kände att jag hade någon kontroll och allt torkade så fort ändå, så får jag tillskriva resultatet som ren tur!
Kanonsnyggt, Figurer är svårt och du lyckas varje gång
Jag brukar byta ut pålen i vitmetal som medföljer mot en i mässning. Borrar ur händerna och borrar en grop i yxhuvudet. Brukar också ådra stången med sandpapper korn 50 genom att drar det längs med några gånger.
Dels så får man den rak och mer hållbar. Många skaft i vitmetal med tyngdpunkten längst ut brukar börja svikta redan efter något år.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#7 tackar ödmjukast!
#8 Va! Visste inte att det kan gå så illa med vitmetallen :-( Har inte superbra borrutrustning, eller snarare arbetsfästen. Hur håller man ens fast en så liten hand stabilt under borrning? Eller funkar en liten handkraftsdriven borr i vitmetall (jag har bara använt min på trä).
Suveränt ådringstips! 👍
Jag har en liten handborr. Sen har jag borrar för metall. Brukar börja med en diameter runt 0,8mm och arbeta mig uppåt tills jag har fått ett håll där staven går in.
Man bör undvika maskiner när man arbetar i vitmetall. Dels kan värmen som genereras smälta delarna, eller göra hålen mycket större än vad man hade tänkt sig. Dessutom smälter värmen gärna borrflagorna så att borren kilar fast sig. Håller man delen i handen så kan bli den så varm att man kan bränna sig rejält.
Annars gillar jag dom här.
http://www.sylmasta.com/acatalog/Pin-Vices---English-pattern-67256.html#SID=206
Ovan har också ett bra borrset.
http://www.sylmasta.com/acatalog/Microbox-Drill-Set--x20--0.3-to-1.6mm--1045.html#SID=205
Janne Nilsson
Angående att hålla fast den så använder jag fingrarna, ibland kan man linda delen i ett tygstycke. Eller så klämmer man fast den mot arbetsbänken med fingret. Det blir definitivt enklare att hålla när borren har fått lite fäste.
Janne Nilsson
Handhållen borr, en s.k. pin vice, duger utmärkt för att borra i vitmetall, och det bör som Janne säger räcka bra att hålla fast delen med fingrarna. Ett komplement till sådant borr kan dessutom vara brotschar för att slutputsa hålet till rätt storlek.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Konformade fräsar funkar ochså bra, nålfilar eller sandpapper lindat som en spetsig kon.
Janne Nilsson