Duplicering av plastdetaljer
Hur retfullt har det inte varit att det där landställsbenet har saknats eller att just din modell saknade rätt kapslar
Jag har gjort ett första försök att gjuta resin. Här en motmedelskapsel BOZ 101.

Börja med att göra en gjutform. Se till att den är riktigt tät då silicone lätt rinner ut.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Jag har använt RTV Rhodorsil 1523.

Siliconet är genomhärdat och redo att lossas från formen.
Denna typ av silicone härdar mha platina och avger ingen värme som kan skada originalet.
Formen är delad och, som ekorrarna på vintern, gäller det att veta var man har gömt det gottiga.
Det gäller att skära rätt.

Här är min första provgjutning och man kan se att jag har lite mer att lära. Fenorna ser ut som om en liten mus har varit där och gnagt, samt att nosen är trubbig.

Framförallt bör man göra en del evakueringshål för att förhindra luftbubblor. Jag hade bara ett påfyllningshål och delade endast lite på formen under gjutningen.
Trots allt är jag nöjd med mitt första försök.
Resinet har jag köpt på KINN - Konstnärsprodukter
Kallas där för polyuretanharts och är i stort sett luktfritt. Det står att det ska vara härdat på 30 min, men det räckte inte i mitt fall. Kapseln var då fortfarande mjuk och böjlig, så räkna med att det tar några timmar.

Jättebra beskrivning och illustrerad med bilder! Sådant kan vara värdefullt den gången man ska sätta igång!

Kul att fler ger sig på detta med resingjutning. Har också handlat med Kinn och kan bara rekomendera dem, snabbt, enkelt och relativt prisvärt.
Jag har gjutit upp fälgar, motor- och kustomdelar till mina jänkejärn.
Det tog några försök innan det började bli användbara delar.
Niclas

Det är alltså dessa du har köpt
http://www.kinn.com/?gclid=CPLCtKzL1Y4CFQpBMAodY3Vi8w ?
Vad gjorde du formen utav?
Rättare sagt, vad för sorts silikon?

Dum fråga från en som inte provat än! Går det inte att hälla i hälften av siliconet, pensla på med något släpp medel och sedan hälla på resten så man får en bra delning på formen?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Så gjorde jag mina delade formar, i med hälften av formmassan och låta härda färdigt. Lämpligen med några extra lösa pluttar som sen blir styrningar till den färdiga formen.
Sen på med vanligt klövervaselin och gjut andra halvan. Funkade bra men som det nämndes är det svårt att få resinet att komma åt i alla skrymslen och vrår om man inte tänkt noga igenom hur man ska evakuera ut luften.
Niclas
De här ska man följa en mycke intresant läsning.
Kan va bra om man skulle vilja fixa lite delar själv.
#7 Resinet är denna typen Polyuretanharts
Gjutmassan, RTV Rhodorsil 1523. Vi köper det i större förpackningar till vårt företag för ingjutningar av accelerometrar/sensorer. Leverantör f.d Sikema, numera Ellsworth chemicals. Det är flexibelt men egentligen lite för hårt. Kommer inte ihåg shore-värdet.
#9 Tack för tipset. Ska prova den versionen med två gjutningar.
Vi gör gjutningar en gång per vecka och jag brukar ta det som blir över när vi blandar till. Gratis är alltid gott, men då måste man ju vänta en heeeel vecka till nästa halva blir gjuten….

Ett alternativ när det gäller mindre delar med bra släpp är att trycka in delen i vanlig modellera och fylla utrymmet med t ex superepoxy. Det var en artikel om det en gång i Allt om Hobby, då tillämpades det för att göra en ny gavel till en järnvägsvagn. Jag använde metoden när jag skulle göra torn till en konverting av Valentine-stridvagnar till Archer, och det fungerade bra.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag skulle nog testa med att gjuta kapseln stående med ett par luftningshål i fenspetsarna och uppåt. Borde vara lätt att slipa bort fyllpluggen och tapparna från vingspetsarna.
Visserligen får du ju fixa till bakstammen med lite borrning men gjutningen får hjälp av gravitationen för luftevakuering.
Niclas

Kom på en sak till, ett bra material att göra formar av är mjölktetror. Klipp till lämplig storlek, vik upp sidorna och tejpa ihop hörnen. Den är plastad på insidan så silikonet släpper hur lätt som helst från papplådan.
Legobitar funkar också att göra formar av för er som har bitarna kvar i gömmorna.
Niclas