Mitt första modellbygge!
Hej nu har min första modell kommit: http://shop.italeri.com/Products/21481-12007-spitfire-mkix-148-myfirstmodelkit.aspx Söker tips om vad jag ska göra innan jag börjar bygga? Vet någon hut italeri'S färger beter sig?
skaffa färg,lim,penslar,retarder ifall att du måklar med tamiya färger en avbitartång +en bra skalpell är också bra att ha.
Ett bra tips är att innan du börjar bygga så kan du kolla på bilder av hur flygplanet faktisk såg ut. Annars verkar det finnas de flesta verktyg du behöver i satsen förutom (som ovan påpekade) en skalpell. En skalpell eller mattkniv underlättar när du ska skära bort överbliven plast från gjutstammen. Lycka till nu! 🙂

Du kan börja med cockpit och gör den målad och klar, limma in den i flygkroppen för att sedan fortsätta med att sätta ihop flygplanet. Jag brukar lämna detaljer som landningsställ och propeller till sist, då själva flygkroppen är målad och klar. Men alla gör olika, hur det passar dem och det är väl det man kommer fram till efter en tids byggande. Lycka till!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Torrpassning är underskattat,dvs kolla om delarna passar innan du börjar limma.Om inte så kolla varför.Var behöver man slipa? Detta minimerar spacklandet.Limma ordentligt och låt torka.Inte kul när prylarna ramlar av.Instämmer sen i Roca's råd.Cockpit,ihop med kroppshalvor.Spara alla saker som "sticker" ut till sist.Hur många landningsställ har man inte slagit av? Italaleri's färg har jag inte provat men många tycker att den behöver spädas lite. Att späda akrylfärg finns det en miljon åsikter om,själv har jag använt kranvatten. Tja,lite råd som poppade upp…..