Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 854 ggr
TobbeA
2015-01-08 19:43
4

Kompressorstrul

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har vart tämligen osynlig här på sajten på sistone, men är fortfarande kvar inom denna trevliga hobby. Har inte målat så mycket på sistone, kanske hänger det ihop med problemet med kompressorn? Förut har kompressorn fyllt tanken ganska snabbt och slagit ifrån, nu fortsätter den att gå hur länge som helst, utan att slå ifrån när tanken borde vara full.

Stänger man av den "manuellt" så håller tanken luften, så det är inget läckage. Målar jag en längre stund (30 min eller mer) och slår av och på manuellt, så börjar den slå ifrån av sig själv till slut men den går ändå väldigt mycke längre än den borde göra. Någon som tror sig veta vad det kan bero på?

Orso
2015-01-09 00:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan kolla om du har ett luftfilter till lutinsugning som är igensatt. På min kompressor är det en ca 20mm hög mässingscylinder och inte som på denna bild. Min kompressor börjad gå hela tiden medan jag målade och senare orkade den inte med att ge tillräckligt med luft att måla med. Jag tog ort luftfiltret och det funkade normalt så jag provade att göra rent filtret och kompressorn har fungerat normalt sedan.

TobbeA
2015-01-12 20:30
0

Tack för tipset Orso, får undersöka saken.