Tamiya 35230 Dragon Wagon
Jag kan inte låta bli att lägga upp nästa bygge!
I en stor låda från Hongkong (via tullen=166:-) anlände idag ett bygge som blir mitt största bygge någonsin. Det kräver stor återhållsamhet att inte starta omgående, men gissar att det är jul innan jag är färdig med denna. Massor med detaljer i lådan!!
Coolt 👍
Jag ser verkligen fram emot att få se detta bygge.🙂
Jag har själv en sån som väntar på att byggas och kan bara säga att det är en grymt fin byggmodell med massor av detaljer och riktigt bra gjutningar!

Ser också fram emot det här.
Har öppnat locket på min ett antal gånger, men hittils har jag lyckats stänga igen. 😓
Bjarne - Så mycket plast, så lite tid

Kanske dags för ett GB med temat drakar??

#4: Det är absolut inget dumt förslag. Jag lägger det på minnet.

Lägger jag manken till så kanske blir klar samtidigt med min MAZ tank transporter…
#4 ja varför inte! Det finns några att välja på. Jag tror t.ex. att Tamiyas Famo med släp är en riktigt häftig byggsats./Roger
Sedan kan man last väldigt olika på dessa dragare!
Du hur mycket kostade denna "Drake". ;)
Läckert bygge!👍
/Dan
Intressant lösning på drivningen till dragbilens boggi. Är det en 6 x 4 eller 6 x 6?

Dragbilen M26 är 6x6.
Du borde kunna hitta den för ca 800-900 av svenska handlare. En del handlare vill ha upp mot 1300:-
#13, 14 Kedjedrift!? var det vanligt?

#15.2. Jag vet faktiskt inte hur vanligt det var, men det förekom bland en hel del fordon. Kanske speciellt bland 20-40-talskonstruktioner.
Ser mycket lovande ut!
Vet inte hur vanligt kedjedrift har varit på just dragfordon men konstruktionen är i stort sett samma på många skogsmaskiner och väghyvlar i boggilådorna. På dessa är dock kedjorna inkapslade i oljebad och ligger inte öppet. Tror nog att en del tillverkas även på det viset än idag. Det blir såklart billigare att tillverka än med två axlar, dessutom som med skogsmaskiner och väghyvlar blir markfrigången betydligt bättre.
Ur-läckert! Jädrar vad snyggt!👍👍
/Dan
Dra(k) mig baklänges vad snyggt!! 😂👍
Ser bra ut Roger! 👍
#20: Toppensnyggt!
Jag har "sedan alltför länge" haft planer på att köpa en sådan modell, komplett med trailer, men ännu inte lyckats baxa in kostnaden i hobbybudgeten, och jag tänker på att ha "fönsterluckorna" till hytten öppna, som på din bild. Hur gjorde du för att få rätta vinklar på luckornas stöttor?
Cool modell Roger! Hur kommer det sig att killen i baksätet är så sur? Har de andra gubbarna varit dumma mot honom? Eller sitter gubben framför och sjunger irriterande sånger?
Wow otroligt snygg! :) och vagnen blev som grädden på moset! ;)
Mäktigt ekipage, inget man muckar med..😃
/Dan
Jäkla läckert bygge Roger! Du får ställa på nån av dina Shermans på släpet också!
Fint 👍
Ouch! Den hade ett stort titthål!
#34 Kan man säga…jag fick en obehaglig känsla med tanke på besättningen. Minst en projektil slog en rejäl utbuktning på andra sidan (insidan). Bilden är tagen på "Bastogne War Museum".
Oj, oj, oj … oj! Verkligen fantastiskt snyggt! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jäkla läckert bygge Roger. Vädringen blir riktigt bra!
Huga… är rejält avis på er som lyckas få till så verklighetstrogen vädring 😮… den typen av målning är INTE min starka sida 😞. Imponerad! 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Riktigt snyggt! 👍👍🙂
Supersnyggt!👍
/Dan
#42: Grattis till ditt fina bygge, och lycka till så mycket med målningen av "lasten""!
Vad är de "vädrade" tändstickorna till? Test av olika "vädringsmetoder"?
Här hittade jag en "udda" målning av en Pershing-stridsvagn:

#42 Går ju att ställa en tysk vagn på trailern. Ett krigsbyte, helt enkelt. Har sett bilder på det, så absolut trovärdigt.
Använd helst inte bildspel!
Riktigt snyggt! Jag håller med Stefan, det går ju att ställa på en tysk vagn också… Man kan ju även roa sig med att byta last lite då och då, för att få lite variation i vitrinskåpet… Själv tycker jag gott att du kunde bjuda på en bild där du ställt på någon av dina tjusiga tidigare byggda M4or…
/Calle
Det är ett majestätiskt ekipage…
Så läckert!!!
Verkligen 👍
Nu låter jag som en Besserwisser, men det är en semitrailer - inte ett släp 🤓 Sorry…
Klart manligt bygge :-) Fasen vad snyggt!