Tradingfin83 Projekt #1 Gloster Gladiator Mk.I
Hålla,
Mitt absolut första byggprojekt inleds nu. Ett starterkit från AirFix. Gloster Gladiator Mk.I. Skala 1:72.

Gloster Gladiator Mk.I
Bild på innehållet i asken:

Innehåll
Instruktioner på målningen:

Painting instructions
Mest bekymrad är jag över målningen. Var, när och hur…liksom. Men det blir som det blir. Uppdaterar tråden varefter projektet framskrider.
Tack än en gång alla för alla tips!
Blir intressant att se ditt första bygge! 🙂😎
Spännande.
Lycka till.
Aargh…Min Sony skräpdigitalkamera har sagt upp kontraktet, öppnar inte linsskyddet. Jag som tänkte lägga upp bilder på vad jag har byggt hittills. Ni får avvakta lite…
#3 Vi väntar med spänning…. 😉😎
Hallå,
Laddar upp en bild som jag fotat med telefonen, där av den dåliga kvaliteten. Men bara så ni får se hur lång jag hunnit. Tar bättre och mer detaljerade bilder imorgon då jag har fixat en kamera.

Petigast hittills var nog klistermärkena i cockpit. Tur är så är de väl undangömda. :)
Hela frontpartiet, rotorn, blev skit…snett och med lutning från gubben, även inte heller bra centrerat. Men jag antar att jag får justerat det sistnämnda när jag monterar propellen, i alla fall lite. Så det åtminstone ser bra ut på håll.
Blev kladdigt med lim också där i nosen. Hur avlägsnar jag det bäst? Sandpapper?
Gått relativt bra hittills, haft kul. Stör med oerhört på rotorn och hur dålig den blev. Men det är väl bara att bygga på och var noggrannare med centrering av delarna nästa gång.
Det tar sig sa mordbrännarn…. 😂Angående limkladdet så skulle jag ta slippapper eller små filar så att man slipar bort det. Efter det så skulle jag antingen spackla om det behövs eller bara låta det va. 🙂
#5 plast tycker jag man slipar bäst med våtslippapper. Genom att slipa med vatten kyler man plasten så att den inte mjuknar, dessutom transporterar vattnet bort slipdammet. Jag brukar tillsätta en minimal droppe diskmedel till vattnet så minskar ytspänningen
Uppdaterar byggtråden med lite bilder. Inte många delar kvar nu före målning och dekaler.

Med facit i hand så är skalan 1/72 kanske inte riktigt min grej. Tror nog större skalor passar bättre i mina händer. Men detta är ju absolut bra övningsobjekt.
Blev ju inte så tokigt.Lite färg så är du i mål.
Tack. Det finns ju även fördelar med att fotografera med billig och gammal digitalkamera. 😃
Uppdatering efter målningen igår kväll.

Under vingarna är det ännu omålat, likaså under planet, även några andra smådetaljer. Var väldigt tidskrävande att måla kamouflagemönster. :)
Hade även valmöjligheten att bygga planet med sluten eller öppen dörr/ruta till cockpit. Valde öppen.
Hoppas att starten gett dig mersmak 👍 Bra jobbat, så här långt.
Du har kanske fått detta tips tidigare, men denna bok är inte så dum:
http://www.adlibris.com/se/bok/plastmodellbygge-steg-for-steg-9789172430570
Tack. Jo, har absolut fått mer smak. 😃 Chinook-helikoptern anlände igår också så det blir mitt nästa projekt. Tänkte jag skulle "öva" på dessa två modeller nu fören jag ger mig in i det område där jag föredrag att hålla till; film, böcker/serier och spel.
Tack också för boktipset, ska ta mig en titt.
Ser ju riktigt fint ut de här.
Så där, nu var Gloster Gladiator Mk.I klar. Går absolut inte att jämföra med era proffsbyggen ni lägger upp här på forumet, men är ändå ganska nöjd med mig själv. Jobbar inom anläggnings- och skrotbranschen så sådana små partiklar som jag har limmat och hanterat med denna modell visste jag inte ens fanns. 😃 Litet skämt där, men roligt har jag haft och kommer absolut att fortsätta.

Finfin kärra du har åstakommit! Roligt att du gillar hobbyn!
Ser riktigt bra ut! 👍 Glädjande, också, att höra att du fått blodad tand – men framförallt är det jättekul att höra att du haft roligt; det är ju därför man håller på, ju! 🙂
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Härligt, och välkommen in i plastträsket. Bygget blev ju riktigt bra.