Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1079 ggr
grDalMas
2

Vad fungerar till pe?

Vad fungerar bäst till pe delar Gator eller vanligt trälim?skall limma rättså stora pe detaljer(zimmerith till min panzerIV)

Inkanyezi
1

Prova med Gator. Trälim funkar inte, och PE är på gränsen att inte alls kunna limmas med någonting. Jag brukar använda ett dubbelhäftande material från 3M när jag måste fästa något av PE, men det lägger till ungefär en tjugondels millimeter (det är alltså inte en tejp, bara häftmedlet).

För att se hur bra Gator fäster kan du prova först att limma ihop ett par plastdetaljer av PE - köksburkar, lock eller dylikt.

ElLobo
1

En påminnelse till de som eventuellt har glömt av det:

Det finns många tips redan publicerade i vår Bra-att-ha-tråd, så att ni slipper vänta på eventuella svar …

grDalMas
0

tack för svaret har beställt gator från rebell,bra att ha tråden är toppen men ibland är rubrikerna kryptiska typ"behöver hjälp osv"tar en evig tid att läsa igenom. finner ingen större klarhet i vad som är bäst superlim tycker en del andra gator och sen har vi trälims falangen så det fick bli gator stinker nog minst ialla fall.

[Hayabusa]
0

#3 Själv tycker jag att Gator är bra till PE (och mycket annat). Åtminstone om det rör sig om PE-detaljer som ska limmas mot plast. Pratar vi mer komplicerade konstruktioner i PE/metall så finns det andra alternativ som t ex lödning.

Orso
0

Jag tror det talas om två olika PE här. Etsad plåt och den feta plasten som är svårlimmad.

Inkanyezi
0

Om nu PE, som är en Allmänt godtagen beteckning för polyeten också används till något annat, är det nog bra att vara tydlig om vad det är man försöker limma.

ElLobo
0

#5: Ja, du har helt rätt. Det gäller att veta vad som det handlar om. 

PE = polyeten, etenplast, en termoplast. 

pe = photo etch, fotoets, etsade detaljer främst av metall.

[Hayabusa]
0

#5-7 Det är sant! Vi som bygger modeller som i huvudsak består av styreneplast tänker på fotoetsad metall per automatik när vi ser benämningen pe (PE). Sorry.

Inkanyezi
1

Så, jag missuppfattade alltså.

Och etsad metall borde vara ganska lätt att limma med nästan alla slags lim. Man brukar ju ibland etsa ytan för att få bättre fäste. Modeller utsätts ju sällan för större påfrestningar, så det gäller väl främst att ha fästmedel som hänger med i eventuella rörelser, termiska och andra genom åren, och som inte släpper av att torka ut. Styrkan i limfogen är kanske inte avgörande.

grDalMas
1

det var metall etsen jag menade men allting börjar klarna nu

[marcusjohnson]
1

Jag kör med superlim och accelerator. Tycker Gator inte riktigt biter. Skulle dock vilja lära mig att löda.

starhawk
0

När det gäller små delar fungerar Gator utmärkt, men är det större grejor så använder jag epoxy

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

grDalMas
0

tjoho det finns lika många åsikter som det finns lim

Inkanyezi
0

Finns det verkligen så många lim?

[Hayabusa]
0

#14 Jäpp

Orso
0

Jag skulle satsa på epoxylim. Ger tid att justera in delarna och håller bättre än superlim som jag tycker är skräp.

starhawk
0

Jag använder aldrig superlim, jag vill att grejorna jag limmar fast skall sitta kvar, har hänt för många gånger att grejor limmade med superlim varit alldeles lösa en tid senare

grDalMas
0

hmmm vad använder du starhawk?frågar efter som jag inte vill att etsen trillar av min panzerIV då i princip hela vagnen är täckt med pe.

starhawk
0

Det beror som sagt på storleken, mindre delar blir det Gator större delar blir det Epoxy