Modeller

#0 Det var ett trevligt lager du hade! Såg att du hade flera Lansen bl.a.! Tänker du bygga olika individer? Eller samlar du för att ha bra bytes objekt?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Det var ju en nätt liten samling :)
Jag har nog 60+ modeller som ligger i sina lådor, men endast tiotalet är helt orörda. Hemskt men sant 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Hejsan på er.
Själv har jag en trevlig samling med Tamiya modeller bara rally ,,mc och formel 1.
Har ca 150st som inte är rörda och alla formel 1 bilar i skala 1/20 från Tamiya.
Och har byggt ett 50 tal allt som allt.
Putte

#4 Har du några bilder på något?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Nå låt se, det ligger nio lådor i bokhyllan + 2 Hasegawa vapensatser. En av dessa lådor är delvis byggd. På golvet i en hörna ligger sex stora lådor på en stol ligger en låda och vid byggbordet ligger ytterligare en som är under byggnad, sen är det en modell och en Hasegawa vapensats på väg.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag sitter och ruvar på:
320 obyggda flygplan
50 påbörjade flygplan
20 skrotflygplan
75 färdiga flygplan
150+ dekalark
Några fordon i 1/72 t.ex:
En MT-LB
En Königstiger med Zimmerit och extra PE
En Mercedes G4
Två Fujimi i 1/24:
Porsche 911R-70
Porsche 911RS-73
Äldsta tanten i släkten har precis fyllt 103 år.
Den åldern kan nog behövas för att bygga allt det här 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Skönt att höra att det finns dom som är värre undrar om det blir värre med tiden, beroende hur mycket ångor man får i sig från färg och lim.
Putte

Trevlig liten hög!
Själv sitter jag på drygt 100 st. bilar i olika stadier av byggandet, från nästan färdiga till knappt startade. Finns nog faktiskt en sisådär 5-6 stycken där som jag inte påbörjat……suck!
Niclas

#10 Hav förströstan broder, det finns några kvar till dig!!
För min egen del så är det grovt räknat 200 plan som står på hyllan (får räkna ordentilgt någon gång, och tog inte med bilar och faryg m.m.) Obyggda ca 100 och "pågång" i olika stadier ca 50 plan och några bilar och några fartyg…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Sist jag räknade var det 32 påbörjade och 111 obyggda.
På nått vis känns det bra att veta att man inte är värst. 
Azgaron

Hmm, jag är alltså inte så extrem som jag trodde jag måste genast köpa mig en till, kanske en Intruder i skala 1/48? Vi får se…
Hej!
kul att man inte är ensom om att samla på sig modeller då ;)

#15: Jag tror att det i allmänhet är vanligare att byggare har ett antal påbörjade modeller samt en (relativt) stor hög som inte är påbörjade än tvärtom. Det är ju lätt att köpa på sig intressanta modeller när man kommer över dem, däremot är det tveksamt om tiden för att bygga dem någonsin räcker till. 
Nej de stämmer en bråkdel av dom modeller som ligger hemma kommer ju från Loppis mm :)
Finns de några fina F-16 oh F-15 Liggande nånstans så är jag vilig att köpa till bra priser :)
Min favorit är fortfarande den här mannen 

Oj, där ligger man verkligen i lä!

#18 Den länken kan vara bra att ha om någon tycker att man har mycket på hyllorna!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#18 å 19 Ja där ligger man verkligen i lä 
#20 Ja typ min sambo, när hon klagar över mina modellinköp
"Vadå många? Kolla bara på den här snubben!" Fast jag är tveksam till att det motiverar till mer köp.
Azgaron
När vi flyttade för någon månad sedan tyckte min sambo också att det var mycket modeller och datorskrot. Det var mycket jag hade gömt på 60 kvm.
Jag konstaterade däremot att om det skulle bli missväxt någonstans, så vet jag var man kan hitta växter, jordsäckar och krukor. "Hade jag verkligen så många krukor?" Mmm. 5-6 flyttkartonger fulla…
Undrar om det finns en hurmantardödpåpelargoner.ifokus.se ?

Ja där ser man haha :)
Ja tur att man inte har de problemet när man inte har fruntimme som stör de hela hehe
Jag har ett resonemang nu när jag börjat igen som jag har hållit nästan iallafall. Och det är
När själva modellen är nästan färdig är det dags att köpa en ny och det har funkat bra (inte en massa obyggda modeller som ligger)
Det enda som står kvar är ett par påbörjade dion men efter att modellen i sig är kvar så låter jag den stå och dra till sig lite medan jag planerar diot.
Detta funkar bra för mig iallafall, just nu har jag två lådor som ligger och det är en B-17 och en låda infanterister till mitt pansardio och en B-25 som saknar lite delar (men en plan börjar ta form) däremot börjar det så en massa modeller överallt
Micke

#25: Jo, det skulle ju fungera om man (=jag själv) kunde låta bli att köpa intressanta byggsatser när man ramlar över dem. Tillfället gör byggsatsköparen … 

#22: > Undrar om det finns en hurmantardödpåpelargoner.ifokus.se ?
Hmm, jag tror tyvärr inte det, men det kanske fungerar med etylacetat …? Eller kanske thinner/lacknafta i riklig mängd? 
*22/27 Ta kontakt med en iller ägare i närheten och låna ut växterna till dom ett par dar så är det ett avslutat kapitel

Hittade denna bilden inne på illerifokus på hur det såg ut efter en iller attack mot blomman

#28: Det verkar vara en mycket bra idé! Den spar vi bland allmänna huskurer! 
#27 De är så många, så min dunk räcker nog inte till alla.
Jag är rädd att de ger igen också. Jag har nämligen sett den gamla kultfilmen "The day of the Triffids"
#28 Känner igen det där. Hade en samling undulater på 70-80-talet. Och konstaterade då att:
* Gardiner ska inte ha någon sytråd kvar.
* Tapeter är gott att äta
* St.Paula (en krukväxt) är inte giftiga.
* Ur en fågels perspektiv ser blommor bäst ut när de är avbitna vid jordnivå.
Fick ofta tvätta jordiga och skitiga fåglar under kranen.

#30: Ja, man måste fågel-, katt-, hund- och djursäkra hela huset innan man kan släppa loss de små liven.
Och ändå lyckas de riva och slita med det mesta. Det är ju roligt, husse! Det är ju så'nt som djur gör!!
Vingarna till min DC-3:a såg ut att vara farligt nära bitmärken igår kväll …

När jag hade undulater hade dom en viss förkärlek att landa på mina plan som hängde längs väggarna, dom hängde där till nån jågel försökte landa på dom vill säga, jag tror det var då det största manfallet var på modeller.
#26 Jo, man vill ju gärna passa på när tillfälle ges om man kan, vilket tyvärr inte alltid är fallet.
Avskaffade alla husdjur för ett antal år sen. Skaffar kanske hund när ungarna åkt ur boet.
Vad gäller krukväxter å sånt, så har de åkt de med. Det sägs ju att man ska prata med dem, men de jävlarna svarade inte, så de åkte ut 
Azgaron

Jo jag har också avskaffat husdjuren sedan några år, förutom att jag vid några tillfällen varit daghusse åt en hund men dom landar inte på modeller och håller sig som regel på mattan, funderar på att skaffa hund när jag blir pensionär, annars kommer jag väl aldrig ut

De dalabor och andra som har haft möjlighet att besöka Modellkapellet, har nog också fått en skön upplevelse. När man stiger in genom dörren och ser alla tusentals modeller på hyllorna …
Jag blir fortfarande full av beundran, trots att jag har sett det ett antal gånger! Och jag tror att ett antal av medlemmarna här inne håller med.

#35 Modellkapellet? vadan är det? Nyfiken.

#36: En dalaspecialitet, men snart en före detta …
IPMS Dalarna har haft sitt sista möte på denna eminenta plats, som p g a olika orsaker inte kommer att finnas kvar.

#37 Usch, det var trågigt att höra! Har bara sett bilder därifrån och önskade att man en gång fick tillfälle att besöka det! Jag hade inte haft något emot om det såg ut så hemma… Vad är orsaken till att det inte kommer att finnas kvar?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#38: Det beror på en del saker, men det kan vi ta vid sidan om.
Synd, annars låter det som nått värt att ta en titt på om tillfälle ges.
Azgaron