Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1170 ggr
Orso
0

Italeri JAS 39C i 1/48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På två ställen i instruktionerna står det att man ska kapa. Jag måste ha gjort fel. Kanske beror det på att jag inte brukar bygga i denna skala.

Orso
0

Planen var från början att konvertera den till en 39C modell men när Kitty Hawk släppte en sådan så kändes det som det var onödigt.

Orso
0

Så det får bli en tvåsitsare istället. En F/A-18D Hornet fick släppa ifrån sig framkroppen.

Orso
0

Sen måste jag fixa bakkroppen igen. Fast egentligen borde jag bygga ett par 1/72 Gripar så att jag med gott samvete kan köpa Revells nya när den kommer.

[Tunnan]
0

Ser bra ut.

Har du gjort insugen större?

Orso
0

Jag var tvungen för att få sakerna att passa ihop.

[Tunnan]
0

Aha, på så vis.

[Roftic]
0

Det ser fint ut! Blir kul att se den färdig!

[marcusjohnson]
0

Jag kanske är lite trög, men vad ska det bli?

Orso
0

Nejdå du är inte trög. Jag har hunnit ändra mig ett par gånger under bygget så jag vet inte riktigt själv . T.ex. var det inte planerat att använda Hornet-framkroppen utan jag skulle modifiera originalet . Jag återkommer när det hela börjar ta lite fastare former.

Orso
0

Ännu än gång har en modell bytt skala. Den har krympt till 1/72 eller har den vuxit ?

Orso
0

Fram och bakkroppen kommer från en Hobbyboss Hornet. Jag tänkte först använda Gripens framkropp och sätta piloterna sid vid sida men det funkade inte.

Orso
0

Det är en SAAB-variant på Mirage IV. Då en Mirage III förstorad 1,5 gång blir en Mirage IV så gäller samma förhållande här.   En 1/48 Gripen i 1/48 är 1,5 gånger större an samma plan i 1/72.

[Tunnan]
0

Häftigt bygge. En JAS 39 Hornet.

Orso
0

Två gripar i 1/72.

[Roftic]
0

Det ser riktigt koolt ut! Funderar själv på nån what if av en Gripen…..