Italeri JAS 39C i 1/48
På två ställen i instruktionerna står det att man ska kapa. Jag måste ha gjort fel. Kanske beror det på att jag inte brukar bygga i denna skala.
Planen var från början att konvertera den till en 39C modell men när Kitty Hawk släppte en sådan så kändes det som det var onödigt.
Så det får bli en tvåsitsare istället. En F/A-18D Hornet fick släppa ifrån sig framkroppen.
Sen måste jag fixa bakkroppen igen. Fast egentligen borde jag bygga ett par 1/72 Gripar så att jag med gott samvete kan köpa Revells nya när den kommer.
Ser bra ut.
Har du gjort insugen större?
Jag var tvungen för att få sakerna att passa ihop.
Aha, på så vis.
Det ser fint ut! Blir kul att se den färdig!
Jag kanske är lite trög, men vad ska det bli?
Nejdå du är inte trög. Jag har hunnit ändra mig ett par gånger under bygget så jag vet inte riktigt själv . T.ex. var det inte planerat att använda Hornet-framkroppen utan jag skulle modifiera originalet . Jag återkommer när det hela börjar ta lite fastare former.
Ännu än gång har en modell bytt skala. Den har krympt till 1/72 eller har den vuxit ?
Fram och bakkroppen kommer från en Hobbyboss Hornet. Jag tänkte först använda Gripens framkropp och sätta piloterna sid vid sida men det funkade inte.
Det är en SAAB-variant på Mirage IV. Då en Mirage III förstorad 1,5 gång blir en Mirage IV så gäller samma förhållande här. En 1/48 Gripen i 1/48 är 1,5 gånger större an samma plan i 1/72.
Häftigt bygge. En JAS 39 Hornet.
Det ser riktigt koolt ut! Funderar själv på nån what if av en Gripen…..