Verktyg o maskering
Skulle vilja ha tips på bra verktyg till tex. kaross-skarvar. Som bilbyggare (mestadels) råkar jag ofta ut för detta lilla problem ;hur få till fina skarvar som skall synas?
I nuläget använder jag skallpell men skulle vilja ha något sågtandat o tunt kanske?
Skickar med en bild för att visa vad jag menar.
//Pentti

På fråga #0 svarar jag scribber eller sågtandat blad
och på fråga #1 så skulla jag ta maskol eller maskeringstejp
Skall leta efter lite bilder till verktygen..
Stefan - Modellbyggare
#2 Ska surfa runt på Scribber, har ingen aning vad det är…
..?
Maskol ja, det kan ju funka. Tack!
#3 Sök på scriber eller olfa p-cutter
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#4 gjorde det och kom fram till att som vanligt är det stora prisskillnader på tillbehör.
Beställde i.a.f Hobby line Engraver och mini Razor saw från Trumpeter. Hoppas de håller hygglig standard?
//Pentti
Jag är också ute efter en "razor saw". SKulle vara intressant och höra vad du tycker om Trumpeters när du provat.
#7 Fästet skulle kunna ha lite bättre precision i infästningsanordningen, men bladen sitter fast som de ska. (man får vad man betalar för 79:-)
Provsågade idag och tycker verktyget sitter bra i handen och bladen verkar styva o vassa.
Har ej testat scribbern än.
//Pentti
Hej alla! 😃
Någon som kan tipsa mig om vart man kan införskaffa en sån där fin snurrskiva att använda som "lackbord" till mina modeller!?
// Egizzz 🙂
Ja ett snurrande lackställ vore inte alls fel.
Ska fundera ut nått.🤔
#9: Vad sägs om att kolla på närmaste återvinningsanläggning/stereobutik om det finns någon trasig skivspelare att ta delar från? Stabil stomme och "snurrskiva" är ju redan klara 😉. Lycka till så mycket!
#9 Tamiyas variant funkar rätt så bra! http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=770&entity=53006
Jag har ett från Ikea. Funkar finfint.

Tamiyas snurrbord funkar givetvis bäst, det är till skillnad från IKEA-varianten inte ett improviserat ställ utan är gjord just för spraymålning, dessutom får man med två bord för olika syften
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
De där verkar vara en bra grej.
Suveränt! Tack för input! 😃