Verktygsförvaring
Hej Nu när man har kommit en bit i denna trevliga hobby.
Så har jag samlat på mig en del verktyg så som pincetter skalpeller penslar tänger mm.
Då kommer frågan hur förvarar man allt detta på bästa sätt?
Vad har ni kommit på för smarta lösningar? Man vill ju ha det inom räckhåll liksom
Gärna någon bild.
Typ stående i burkar. Jag har i och för sig också verktygstavla och plastlådor för bestick. Det svåra är som vanligt att veta var man har just det verktyg man letar efter.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Krokar för en del och magnetlister m.m.
Stefan - Modellbyggare
jag hade tidigare stora problem med verktyg som låg i en röra överallt, så jag har investerade i några verktygsvagnar. Jag tycker det är den ultimata förvaringslösningen. Lådorna går att dra ut fullt så man har mycket bra överblick vad som finns i, en sån här vagn slukar massor med grejer. Kanske en tuff investering men värd varenda krona.
Den här vagnen har jag precis bakom mig och nås lätt när man snurrar runt stolen, där ligger dom verktyg och en del färger mm. som används ofta.
Jag har verktyg och en massa annat skrot i en sådann här verktygslåda som jag köpt in på Jula butiken. http://www.jula.se/aluminiumvaska-663016
Färgburkar förvaras i ett antal plastlådor (genomskinliga) som det tidigare varit chokladtoppar i…. 👍
Perfekta för ändamålet, då dom är stapelbara och billiga samt lätt att se och hitta bland färgburkarna.
Kan tyvärr inte ha mina saker framme hela tiden eftersom jag delar bygg/skrivbordet med hustrun, som är lärare och också behöver det ibland. Men det är ändå rätt lätt att plocka fram det man behöver, tack vare mitt förvaringskoncept.
Men förvaringen av "stashen" är ju något större problem… 🤔
Mvh / Jan Gaude
Mvh / Janne
Jag har mina modellbyggeverktyg i en sådan här praktisk väska, köpt på Biltema. 71-736 heter den.

Jag köpte ett badrumsskåp från IKEA fast utan spegeldörr förståss, det finns en hel del intressanta utdragslådor i plast att köpa till den som passar mycket bra för mina verktyg. En del färg lim och spackel får också rum
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#3 En sådan låda/vagn är inte helt fel dom sväljer en del.
#10 Det ser ut att vara ett riktigt bra arbetsbord du fått till, snyggt och prydligt!
En dokumenthållare för byggbeskrivningen var en riktigt bra grej👍
Äh, det vet väl alla att det inte går att bygga med så fint omkring sig.
Janne Nilsson

#10: Hjälp! är det så rent och fint kan man väl inte bygga? När jag satt upp mitt nya byggbord i samband med flytten så var det så rent men det varade inte länge
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
jag har alla smala saker nedstuckna i en stor bit skumplast sån där som finns i kartonger när man köper elektronik varor ,bra till mycket tex att sätta tandpetare med små delar på vid målning.

#14: Jodå jag råddade till det lite före första bygge, och sen har råddandet fortsatt så att det nu är rätt lite utrymme kvar för själva bygget. Hmmmm… det kanske är dags för, hemska tanke, lite rensande 🤔
Ja så rent som jag har det nu är det inte när jag väl bygger. Då ligger det saker överallt. 😉
Men eftersom vi möblerade om i vårat hobbyrum och köpte nya skrivbord mm så blev det att man var tvungen att rensa upp och snygga till.
Innan satt vi båda på samma bord och greja. Nu har vi varsitt så nu kan jag bre ut mig ordentligt. 👍
Har delat upp bordet så jag har byggdel på ena sidan och sprutboxen som jag fick i present på andra sidan. Där i mellan har jag lödstationen. Men när allt kommer kring så kommer det nog se ut som en bomb slagit ner när man väl sätter sig och börjar bygga.
Ett tips, inte om verktygsförvaring utan för att skydda bordskivan. Jag har köpt relativt billiga hyllplan i glas från Ikea som jag använder som underlägg. Fördelen är att träfärgen av bordsskivan lyser igenom och spill sugs inte upp det är bara att skrapa bort med rakblad.
Janne Nilsson

#19: Är inte glas lite ömtåligt om man behöver banka på nåt? Själv lade jag på en stor skiva kartong och sen ett stort skrivbordsunderlägg av självläkande plast
Glas är ömtåligt och går sönder om man slår på det hårt med hammare.
Jag har lyckats ha dessa skivor utan att ha sönder dem i ca 10år. Visserligen blir de repiga då man ofta använder dem som underlägg istället för skärmattan. Men efter ett tag vänder jag den repiga delen ifrån mig så får det gå ett tag till.
När man skär fotoets eller mindre och ömtåliga delar är det ofta bättre att ha ett stumt underlag istället för skärmattan.
Janne Nilsson

"När man skär fotoets eller mindre och ömtåliga delar är det ofta bättre att ha ett stumt underlag istället för skärmattan."
Hmmm… skära fotoets var nåt nytt för mig, jag klipper det med en sax avsedd för just det syftet, ännu ett av Tamiyas utmärkta verktyg! Jag skär inte smådelar heller förresten där tar jag till nagelknipsaren
Jag har så dåliga erfarenheter av att klippa fotoets, men det kan mycket väl bero på att dessa saxar och tänger som jag använde då var undermåliga?
Sen några månader tillbaka anväder jag stämjärnet och en kakelplatta.
http://www.modellbau-koenig.de/Werkzeug_/_Pinsel_/_Kleber_/_Airbrush/Werkzeug/Master_Tools_Model_Chisel_-_F3__i239_36693_0.htm
Det är lätt att placear eggen dikt mot där man skall skära av och trycka till lite. Dom där stämjärnen är bra till mycket.
Janne Nilsson

Jo "vanliga" saxar och tänger är allt från katastrof till dåliga, men Tamiyas ets-sax funkar hur fint som helst, ser ut som en vanlig nagelsax men klipper bra, jag har använt den till att klippa vacumformade huvar också, funkar väldigt bra
Nu när vi ändå pratar verktyg här, så kanske vi kan bygga ut tråden med vad för verktyg som rekommenderas inom vår hobby.
Kanske något bra verktyg som jag missat.😉

Ett verktyg som jag anser obligatoriskt är Spruecuttern, jag har numera fyra stycken, fast bara två är köpta separat. När man prövar en spruecutter efter att i åratal ha använt en sidavbitare så frågar man sig, varför skaffade jag mig inte en sån här förr? Svaret är oftast att man inte visste att dom fanns. När man elektrifierar sin trike märker man snart att en spruecutter även är ett utmärkt verktyg att klippa buntband med.

Förvaring här hemma är utspritt i ett par garderober, två rullhurtsar och en aluminiumväska. Har ingen dedikerad plats att bygga på så det blir lite si och så med bygglusten när allt måste plockas fram och tillbaka hela tiden. Bor två vuxna och tre barn i fyra rum å kök!
Bästa verktyget? Mitt MAC the diamond knife-diamantbryne, eftersom jag gillar att slipa till mina egna eggar på skärverktygen. Annars så är det väl mest lite olika filar och en avbitare som går heta.
Tycker om att konstruera mina egna specialverktyg, då får jag den funktion jag önskar. Kanske inte på första försöket, men efter lite evolution så brukar det bli bra.
/Niclas
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gjorde mig en liten film igår över mitt och express hobbyrum.
Oj oj oj, vilket hobbyrum!!!
Helt otroligt snyggt.
Där saknades inget.
Blir nästan lite avis😉, en annan får nöja sig ett simpelt skrivbord i sovrummet.
#28 Imponerande! 👍
Mycket trevligt och inte så lite inspirerande! En hel idéer att knyc … erm … låna! Tusen tack för titten!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Som jag skrev det förut, alldeles för prydligt, nu får jag nästan Dexter vibbar.😛
Janne Nilsson
Prydlig ordning & reda, det gillar jag. Likaså Dexter 👍
Himmel & plättar! Vilken ordning… och utrymmet, vilket utrymme…👍
Själv har jag något mindre yta och mer åt organiserat kaos där jag håller till. Tur kanske att man inte har så stort…🤔
Mvh / Janne
#28 Det ser riktigt najs ut, tack för rundturen!👍
#28: slickepotter i hobbyrummet!? 🤔☺️

Önskar jag själv hade ett rum att ta till så där, jag tyckte det var toppen när vi flyttade och jag kunde skaffa ett eget bord enbart för modellbygge, men det har till stor del blivit belamrat med förvaring åsså den där sprayboxen som tar en hel del plats, jag har inrättat en liten verkstad på ett bord i en hörna av vardagsrummet där står figursågen som jag skall sälja av och Proxxons microfräs, fast när jag använder den håller jag till på köksbordet, en liten bandsåg vore nåt att ha
#36 Slickepotten använder vi till när vi blandar gips till tex: bergformar
Vilket fantastiskt och avundsvärt arbetsrum! Mycket inspirerande!
#36: Aha, jag som trodde att de "enbart gick att använda till att skrapa deg ur degbunken🤔😉.
Vad använder du som stomme till bergformationerna? Själv har jag några stycken dioramaprojekt mer eller mindre färdiga (mest "mindre") och jag klurar lite på vad för material som lämpar sig bäst för "bergbygge". När jag som liten testade att bygga dioramalandskap använde jag ganska finmaskigt nät, men det fungerade inte så bra. En annan metod jag testat var att såga till små bitar av masonit, formade som "höjdkurvor" på en karta, och sedan spackla, men det fungerade inte helt optimalt, tyckte jag.

#40 Ecoprim (rosa)på Beijers (kostar ca 75;- /skiva om man kan köpa löst) eller tex underlagsskiva (blå) på Byggmax (finns i Skövde 3mm tjock och 1,2 X 8,33m, art nr 13007 för 249;-) Lätt att arbeta med, smular inte som Frigolit. Karva och forma, sedan kan man ta snickerispackel eller pensla med utspätt vitlim för att skapa en yta som går att måla mm. Låg vikt.
Stefan - Modellbyggare
#40 Som stomme använder jag blå cellplast det som Stefan #42 Pratar om.
Sen uppe på detta limmar jag gjutna bergsformationer sen en del målning och vädring.
#43 Jag bygger det mesta men har fastnat för militära markbundna fordon. Har ställt ut en modell på GGG och vann andra pris. Detta var min andra modell. Just nu bygger jag en leopold.
Detta var mitt första bygge.
http://modellbygge.ifokus.se/discussions/52619b71ce12c42ea2004045-tamiya-kv-1b-135
Är det där ditt första bygge????
Så snyggt gjort, hur ska då resten blir????👍😉

#28 Jistanes! Det kallar jag hobbyrum! 👍
Jag har ett kombinerat arbets och dator/fotobord. http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=3279&p=26753&hilit=fotobord#p26753
Jag hade fått tips om att ett högre bord än ett vanligt skrivbord är bra att bygga på och jag tyckte att det verkade vara en bra idé men jag ville inte höja hela bordet då skrivbordet vid datorn skulle bli för högt.
Därför valde jag en annan lösning. 90x45mm reglar och en 80cm kökslåda från IKEA parades ihop. Det blir att ganska bra utrymme för verktyg
Ovanpå detta lade jag en mindre skrivbordsskiva. Så nu har jag två olika höjder på arbetsplatsen och hade jag inte trivts med ett högt arbetsbord så kunde jag återställt det utan att ha skadat den gamla. På bordsbenen under skivan sitter en träskiva där jag har lite större verktyg hängande.
På andra sidan träskivan mellan benen har tavelhyllor från IKEA skruvats fast för att ha lite färg lättåtkomligt. Ett notställ står bredvid för att slippa ha byggbeskrivningar på bordet. Penslar förvaras stående i en gammal kaffemugg.
#47-50: Verkligen effektivt utnyttjande av en förhållandevis begränsad yta. Schysst!
Väldigt trevligt hobbyhörn.
Vågar inte visa mitt nu det ser väldigt rörigt ut fnv.☺️

#52: Bara för närvarande? Imponerande Tunnan, här ser det rörigt ut för jämnan