Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
LĂ€st 9309 ggr
Egizzz
0

Strv 103C MBT - Trumpeter 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! đŸ˜ƒ

Tack för alla fina kommentarer pÄ min Merkava MkII. Detta taggar som sagt mig att braka vidare mot nya djÀrva mÄl!

SÄ nu kör jag vidare pÄ min Trumpeter Strv 103C i skala 1:35

Jag lĂ„g under lumpar tiden pĂ„ P5 Boden / P2 HĂ€ssleholm som vapenmekaniker pĂ„ 103:an.  Bara att lĂ€ra sig laddningsproceduren rent elektriskt & hydrauliskt pĂ„ 103:an var ingen lek kan jag sĂ€ga! SĂ„ lite rysningar fĂ„r man nĂ€r man ser vagnen! đŸ˜ƒ Men, men
 Bara att kötta pĂ„ och se vad resultatet blir i slutĂ€nden! 

Som tur Ă€r sĂ„ Ă€r det ingen el & Hydraulik i denna lĂ„da! 

Jag har ju tjuvstartat lite för ett tag sedan men nu kör vi in i kaklet! đŸ€Ș

// Egizzz

IKV91
1

Jag kommer att följa ditt bygge med stort intresse. Jag jobbade pĂ„ samma kompani som utbildade de sex sista besĂ€ttningarna pĂ„ strv 103 i Skövde 93/94.  Eftersom att det var final sĂ„ fanns det inga begrĂ€nsningar i körmil och ammunition. Resultatet blev att dessa besĂ€ttningar var otroligt duktiga och presterade vĂ€ldigt, vĂ€ldigt bra mot de strv 121 förband som de övade mot. Ett för mig tydligt exempel pĂ„ att modern mtrl inte Ă€r allt.

Det finns ett fantastiskt referensverk som ges ut av SPHF ifall du vill fördjupa dig.

Glöm nu inte de röda piassavakvasten som oftast monterades pÄ nÄgon av strÄlkastarhÄllarna./Roger

[Roftic]
0

Det hÀr kommer att bli hÀftigt! Ska följa med stort intresse (Àven om jag Àr rn flygnisse)! ;)

Egizzz
0

KĂ€nns SKÖNT
  att ni sĂ€tter lite PRESS pĂ„ mig och mitt vagnsbygge!  đŸ˜ƒ

Jag ska göra mitt allra bĂ€sta för att fĂ„ ihop den pĂ„ ett bra sĂ€tt! Vad gĂ€ller Piassavakvasten mĂ„ste jag fundera lite pĂ„ hur jag ska fĂ„ ihop en sĂ„dan! Jag lovar att   seriöst forska i saken! I vĂ€rsta fall knĂ„par jag ihop en sjĂ€lv! â˜ïž

Letar man lite verkar det finnas hur mycket som helst gÀllande 103:an pÄ nÀtet!

// Egizzz  đŸ˜Ž

[Roftic]
0

TÀnker du anvÀnda vinylbanden eller ska du köpa trumpeters individuella bandlÀnkar?

felle-j
0

Det hĂ€r Ă€r ett bygge jag kommer följa med spĂ€nning! đŸ˜ƒ Har Trumpeters Strv 103B och C i 1:72 men ska nog skaffa dom i 1:35 ocksĂ„.

Egizzz
0

Hej igen! đŸ˜ƒ

Jag kommer nog bara braka pĂ„ med det som finns i lĂ„dan till att börja med! Det kĂ€nns som överkurs i dagslĂ€get att hĂ€nga pĂ„ en massa extra lull-lull. đŸ˜•

KĂ€nner att jag vill lĂ€ra mig alla tekniker först innan jag gĂ„r pĂ„ med en massa "lösköp" att sĂ€tta pĂ„, man vet ju som sagt inte hur det slutar! Å dĂ„ kanske det Ă€r en massa pengar i sjön! SĂ„ jag avvaktar med extra inköp just nu! đŸ˜‰

ÅssĂ„ har jag ju en "liten" vagn i 1:72 ocksĂ„ sĂ„ klart! Den hade jag inga som helst extra stuff pĂ„ dĂ„ jag byggde den, utan jag blaskade pĂ„ lite fĂ€rg och gjorde lite egen Wash sjĂ€lv! Definitivt inget skrytbygge! KĂ€nns som att hĂ€lften saknas! Den var MER för att komma igĂ„ng och fĂ„ suget att bygga! đŸ˜ƒ

// Egizzz

Dan016
0

Kul med en till S, nu fick jag lust att fortsĂ€tta med min 103B vagn! SjĂ€lv sĂ„ köpte jag Trumpeters sats med separata lĂ€nkar till banden men jag misslyckades totalt, snuttarna jag fick ihop var sĂ„ sköra att lĂ€nkarna föll isĂ€r vid hantering..😭 SĂ„ jag anvĂ€nde mig av de medföljande banden istĂ€llet och tycker att det blev mycket bra.

Ska följa din trĂ„d med stoort intresse!🙂

/Dan

Egizzz
0

Tjena Dan016! đŸ˜ƒ

Det var lite DET jag var rĂ€dd för att stöta pĂ„, just som du gjorde! DĂ€rför ligger jag som sagt lite lĂ„gt med alla tillbehör som finns att skaffa! Jag tar det vad det lider lĂ€ngre fram! 

Kicka igĂ„ng din 103:a du med sĂ„ fĂ„r vi ha ett Eget "GB" pĂ„ Strv 103  đŸ˜ƒ

Dan016
0

#8 Jag kickar gÄng med lite mer detaljmÄlning och försöker lÀgga upp lite bilder senare i min egen byggtrÄd!

/Dan

/Dan

Egizzz
1

SĂ€ger som i NIKE reklamen! Just Do It! đŸ˜ƒ

[Jarl]
0

Kul projekt hĂ€r ska följas!😃

Egizzz
0

Bara att du hakar pĂ„! đŸ˜ƒ

Egizzz
0

SĂ„dĂ€rja! Nu fĂ„r det vara klart för idag! đŸ˜ƒ

Nu har jag fĂ„tt pĂ„ lite grejor iaf. Vissa handtag Ă€r ju vĂ€rre Ă€n att plocka smĂ„ fĂ€stingar! đŸ˜­ Men, men
 skam den som ger sig! PĎt igen nĂ„gon annan dag! Förhoppningsvis i morgon! đŸ˜‚

Decaius
0

HĂ€r lyser flitens lampa! :) Är det utkastmĂ€rken pĂ„ bandlĂ€nkarna i fronten? Kanske behöver en gnutta putty/spackel? Annars kan man ju skĂ€ra nĂ„gra tunna skivor av en rund gjutstam i lĂ€mplig dimension och fylla igen groparna med, anvĂ€nd mycket limm sĂ„ det smĂ€lter ihop lite och slipa till nĂ€r det hĂ€rdat! :)

Egizzz
0

Ska försöka mig pĂ„ att fixa det! Tack för tipset! Har dock vĂ€rre grejor att tas med om man kollar Sidan pĂ„ "överdelen" av vagnen! đŸ˜Ž

Egizzz
0

En del smĂ„pyssel klart för lite primer! đŸ€Ș

Egizzz
0

PĂ„ bandlĂ€nkarna uppe pĂ„ fronten av vagnen var det ganska grova utkastmĂ€rken! Lyckades pilla till det sĂ„ att det ser iaf. nĂ„got bĂ€ttre ut! Fyllde ut dem med lite lim och slipade sedan till det , sĂ„ att de vĂ€rsta försĂ€nkningarna försvann! đŸ˜ƒ

Decaius
0

#17 bra dÀr!

Dan016
0

#17 Snyggt fixat, vĂ€rt extrajobbet!👍

/Dan

Egizzz
0

Hej alla! 

Jo! NĂ€r man kikade lite nĂ€rmare sĂ„ var det nödvĂ€ndigt att göra nĂ„got Ă„t saken! iaf. bĂ€ttre nu Ă€n innan! Helt klart! Lyckades fĂ„ till sidan pĂ„ vagnen ocksĂ„! đŸ˜ƒ Nu har jag primat lite grejor inför framtida mĂ„lning! Bara resten kvar! đŸ‘

Nu vĂ€ntar tvĂ€ttstugan! Seeya Peeps!  đŸ˜Ž

Egizzz
0

Hej alla! đŸ˜ƒ

Nu har det tyvĂ€rr stĂ„tt stilla ett par dagar pĂ„ byggfronten! Detta Ă„terigen pga. mycket jobb! 

Nu har jag dock en frĂ„ga! Jag har PLANER pĂ„ att FÖRSÖKA fĂ„ till Cammo mönstret pĂ„ vagnen! MEN
 vad ska jag ha för kulörer!? PĂ„ ritningen anges Gunze   Sand Brown, Dark Green & Black Grey! Jag mĂ„lar HELST med Vallejo AIR fĂ€rgerna dĂ„ jag tycker de funkar bra i sprutan. 

Finns det nĂ„gon översĂ€ttningstabell frĂ„n Gunze till Vallejo??? Finns den hĂ€r pĂ„ iFokus? Hoppas pĂ„ hjĂ€lp frĂ„n er lite mer erfarna "FĂ€rgmixare" đŸ‘

// Egizzz

ElLobo
0

En av de bĂ€ttre översĂ€ttningstabellerna Ă€r enligt min mening The Ultimate Model Paint Conversion Chart. Ladda ner pdf-filen sĂ„ hittar du mĂ„nga olika fabrikat.

[Jarl]
0

Primar du frÄn sprejburk?

Egizzz
0

Hej Ă„ Tack ElLobo! Jag ska kolla lĂ€nken per omgĂ„ende! đŸ˜ƒ

Hej Jarl! Jag primar med ABn som jag nyligen köpte hem! Det blir Dessutom faktiskt riktigt bra! iaf. om jag fĂ„r öva lite till! đŸ˜ƒ

[Jarl]
0

"24 ja jag ser att det blir bra! jag vÄgar inte prima med sprejburk för det tÀcker detaljerna för mycket! Vad anvÀnder du för primer till Airbrushen?

Egizzz
0

#25 Vallejos Primer funkar för mig jÀttebra!
Med den lilla erfarenheten jag har gĂ€llande Ab!  Helt ny pĂ„ den fronten! đŸ‘

Egizzz
0

Vill bara meddela att jag inte har kilat runt hörnet eller nĂ„tt! Jag har bara jobbat som en galning under ett par veckor nu, men har lyckats klĂ€mma in lite "vilotid" denna helg! Har inte direkt suttit klistrad vid 103:an, men lite pill har det allt blivit iaf. under helgen som varit.  Har tyvĂ€rr fullt upp med jobb en vecka eller tvĂ„ till innan allt Ă„tergĂ„r till ett mer "normallĂ€ge" dĂ€r jag kan fĂ„ tid över till bygget!

Ha det gött alla! Seeya all!  đŸ˜ƒ

[Roftic]
0

#27 Puuh jag som trodde att du hade varit inblandad i bilolycka eller nĂ„t! đŸ€Ș😂SkĂ€mt Ă„sido, ska bli spĂ€nnande att sen denna klar! 👍

Egizzz
0

#28 Ha! Det kĂ€nns nĂ€stan sĂ„ mentalt! Men jag Ă€r snart "Back On Track" igen!  đŸ˜ƒ

Dan016
0

#29 Det ser vi fram emot!😃

/Dan

Egizzz
0

Ska göra mitt bĂ€sta för att vara pĂ„ banan sĂ„ fort det gĂ„r! Men tyvĂ€rr lĂ€r jag vara "Off Grid" i tvĂ„ veckor till innan jag hinner sĂ€tta mig ner och fortsĂ€tta! 

Men som sagt! Grejorna ligger hĂ€r och vilar sig i form! SĂ„ det kommer förhoppningsvis att bli bra vad det lider! đŸ˜ƒ

Egizzz
0

Jaha!  đŸ˜ƒ DĂ„ var man tebax pĂ„ banan igen dĂ„! 

Ska försöka fĂ„ till det lite nu i helgen efter lĂ„ng frĂ„nvaro! Har ikvĂ€ll slĂ€ngt pĂ„ lite primer pĂ„ "överdelen" av vagnen! Jag har idag dessutom lyckats fĂ„ tag pĂ„ lite fĂ€rg att lĂ€gga pĂ„ lĂ€ngre fram! 

Har varit lite tvek vad gĂ€ller Cammo men va f-n! đŸ˜“ Har bestĂ€mt mig för att iaf. försöka! Det jag funderar lite pĂ„, Ă€r ju det att vagnen har en massa smĂ„ pyssel Ă„ ojĂ€mnheter,  jag undrar lite pĂ„ hur jag ska fĂ„ till det pĂ„ ett bra sĂ€tt!? Den som lever fĂ„r se! đŸ˜Ž I morgonbitti till en kopp kaffe kör vi igĂ„ng! đŸ€Ș

Tills dess! Seeya all! 

// Egizzz

[Roftic]
0

Trevligt att du Ă€r tillbax! Den ser riktigt cool ut!   👍😎

Dan016
0

VÀlkommen tillbaka, ser fram emot fortsÀttningen!

/Dan

Egizzz
0

Jag kunde inte hÄlla mig tills i morgon! BlÄste pÄ första varvet fÀrg iaf! Drar pÄ ett varv till i morgon! Ser att det lyser lite hÀr och dÀr!

VallejoAir Black Green blev det som grund! RĂ€tt eller fel rent fĂ€rgmĂ€ssigt!? Inte en aning om ni frĂ„gar mig! đŸ˜ƒ

Egizzz
0

Nu börjar det likna en vagn iaf!  đŸ˜ƒ

[Roftic]
0

Wow! Blir intressant hur camot kommer se ut!

Egizzz
1

En bild till sĂ„ ni inte tror att jag ligger och latar mig i soffan en av de fĂ„ lördagar jag Ă€r ledig!  đŸ€Ș  Nu Ă€r det dock "Done for Today"  đŸ˜Ž

Egizzz
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

DÄsÄ!

DĂ„ var allt monterat & klart! Nu ska det BARA pĂ„ Cammo, Dekaler, some paintjob och lite FÖRSIKTIG vĂ€dring!  đŸ˜‚ Just det
 glömde antenner, piasavakvast etc. Undrar lite hur jag ska fĂ„ ihop en kvast som LIKNAR en kvast!? Vi fĂ„r se om den blir av! 

// Egizzz  đŸ˜ƒ

Dioramabyggare
0

#39: JĂ€ttesnyggt bygge!

Vad Àr de sex smÄ "burkarna" bakom eldrörsinfÀstningen för nÄgot?

Egizzz
0

Kaffe termosar sĂ„ klart! đŸ˜ƒ
Nej! Jag TROR att det Àr lyskastare!?
RÀtta mig nÄgon om jag har fel!

Egizzz
0

Jaha! DĂ„ fuckade man upp denna modell dĂ„! Men man ska ju tydligen lĂ€ra sĂ„ lĂ€nge man lever, vilket alltid Ă€r KUL!!! (sĂ€ger dom)   đŸ˜ƒ

Cammot i sig kÀnns mindre bra! Det var svÄrt att fÄ det jÀmnt fördelat!

Ännu mindre bra var den sĂ„ kallde "bruna" kulören! đŸ€źDet ser dock bĂ€ttre ut nĂ€r man slĂ€cker ner i lĂ€genheten och tittar pĂ„ lite avstĂ„nd!  đŸ€“ (lĂ€s lĂ„ngt avstĂ„nd). Funderar allvarligt pĂ„ att pensla pĂ„ med en annan brun nyans! MÖRKARE dĂ„ förslagsvis! Jag trodde den skulle gĂ„ till sig dĂ„ jag mĂ„lade pĂ„ den, men tyvĂ€rr gick det Ă„t HELT fel hĂ„ll i mina ögon! 

Men skam den som ger sig! Jag Ă€r hĂ€r för att lĂ€ra, sĂ„ göra vagnen klar det ska jag! Även om jag tappade sugen lite just nu! 

Aja! Ni fĂ„r kolla bilderna och kommentera efter behag! đŸ˜ƒ

// Egizzz

Egizzz
0

Bild 2

Egizzz
0

Bild 3

Egizzz
0

Bild 4

[Roftic]
0

Wow i mina ögon ser det helt fantastiskt ut! Formerna pÄ camot blev utomordentliga! Kan dock hÄlla med om att den bruna nyansen inte Àr helt rÀtt kanske men annars sÄ. Riktigt snyggt!

Egizzz
0

Tack Roftic!  đŸ˜ƒ

Som sagt! Den bruna nyansen Ă€r alldeles för ljus! FĂ€rgen pĂ„ bilderna ljuger lite! FĂ€rgerna Ă€r nĂ„got mörkare i verkligheten! Fotat med telefonen under lampa! Det blev som det blev! Jag fortsĂ€tter iaf. att bygga den klart! Jag fĂ„r vĂ€l i framtiden sĂ€ga att jag lade  en "personlig touch" gĂ€llande fĂ€rgvalet pĂ„ vagnen! đŸ™‚

felle-j
0

Tycker du fick till kamouflaget vÀldigt bra men fÀrgerna ser som sagt lite konstiga ut men det Àr nog mest bilderna som luras lite. PÄ bilderna ser det ut som om den mörkgröna fÀrgen Àr lite mer blÄgrÄ.

Kan tÀnka mig att det Àr vÀldigt svÄrt att mÄla splinterkamouflage pÄ ett fordon med sÄ mycket detaljer. Kanske det gÄr att mÄla om hela men jag antar att du inte har lust till att göra det.

[Jarl]
0

Formerna pĂ„ camot ser perfekt ut. men nyanserna Ă€r lite ljusa. Jag skulle försöka med mörkar grön och mörkare brun och lite mörkare svart. Fast jag har alldrig mĂ„lat svenskt kamouflage.  HĂ€r Ă€r en bild men denna ser ocksĂ„ för ljus ut

[Jarl]
0

Lite mer Ät snor gröns hÄllet

Egizzz
0

Tack! SĂ„ sant Felle.j!  đŸ™‚
Bilderna ljuger lite! Den Àr mörkare i nyanserna Àn pÄ bilderna! Den mörkgröna Àr inte sÄ grÄ som det ser ut, dÀremot Àr den bruna "Way out"!
Jag frĂ„gade i butiken om sĂ€ljaren kunde ta fram de fĂ€rger som behövdes dĂ„ jag hade dĂ„lig koll sjĂ€lv! sen blev det som det blev! 
NÄja! Learning By Doing som det heter! NÀsta gÄng kommer jag att provmÄla pÄ en CD skiva för att se hur fÀrgerna tar sig innan jag blÄser pÄ sjÀlva modellen!
För CD skivor anvĂ€nder man vĂ€l inte till annat Ă€n att provmĂ„la pĂ„ nuförtiden!?  đŸ˜‚

ElLobo
0

FortsÀttning i del 2.

InlÀgget Àr lÄst för nya kommentarer