Strv 103C MBT - Trumpeter 1:35
Hej alla! đ
Tack för alla fina kommentarer pÄ min Merkava MkII. Detta taggar som sagt mig att braka vidare mot nya djÀrva mÄl!
SÄ nu kör jag vidare pÄ min Trumpeter Strv 103C i skala 1:35
Jag lĂ„g under lumpar tiden pĂ„ P5 Boden / P2 HĂ€ssleholm som vapenmekaniker pĂ„ 103:an. Bara att lĂ€ra sig laddningsproceduren rent elektriskt & hydrauliskt pĂ„ 103:an var ingen lek kan jag sĂ€ga! SĂ„ lite rysningar fĂ„r man nĂ€r man ser vagnen! đ Men, men⊠Bara att kötta pĂ„ och se vad resultatet blir i slutĂ€nden!
Som tur Àr sÄ Àr det ingen el & Hydraulik i denna lÄda!
Jag har ju tjuvstartat lite för ett tag sedan men nu kör vi in i kaklet! đ€Ș
// Egizzz
Jag kommer att följa ditt bygge med stort intresse. Jag jobbade pÄ samma kompani som utbildade de sex sista besÀttningarna pÄ strv 103 i Skövde 93/94. Eftersom att det var final sÄ fanns det inga begrÀnsningar i körmil och ammunition. Resultatet blev att dessa besÀttningar var otroligt duktiga och presterade vÀldigt, vÀldigt bra mot de strv 121 förband som de övade mot. Ett för mig tydligt exempel pÄ att modern mtrl inte Àr allt.
Det finns ett fantastiskt referensverk som ges ut av SPHF ifall du vill fördjupa dig.
Glöm nu inte de röda piassavakvasten som oftast monterades pÄ nÄgon av strÄlkastarhÄllarna./Roger
Det hÀr kommer att bli hÀftigt! Ska följa med stort intresse (Àven om jag Àr rn flygnisse)! ;)
KĂ€nns SKĂNT⊠att ni sĂ€tter lite PRESS pĂ„ mig och mitt vagnsbygge! đ
Jag ska göra mitt allra bĂ€sta för att fĂ„ ihop den pĂ„ ett bra sĂ€tt! Vad gĂ€ller Piassavakvasten mĂ„ste jag fundera lite pĂ„ hur jag ska fĂ„ ihop en sĂ„dan! Jag lovar att seriöst forska i saken! I vĂ€rsta fall knĂ„par jag ihop en sjĂ€lv! âïž
Letar man lite verkar det finnas hur mycket som helst gÀllande 103:an pÄ nÀtet!
// Egizzz đ
TÀnker du anvÀnda vinylbanden eller ska du köpa trumpeters individuella bandlÀnkar?

Det hĂ€r Ă€r ett bygge jag kommer följa med spĂ€nning! đ Har Trumpeters Strv 103B och C i 1:72 men ska nog skaffa dom i 1:35 ocksĂ„.
Hej igen! đ
Jag kommer nog bara braka pĂ„ med det som finns i lĂ„dan till att börja med! Det kĂ€nns som överkurs i dagslĂ€get att hĂ€nga pĂ„ en massa extra lull-lull. đ
KĂ€nner att jag vill lĂ€ra mig alla tekniker först innan jag gĂ„r pĂ„ med en massa "lösköp" att sĂ€tta pĂ„, man vet ju som sagt inte hur det slutar! Ă dĂ„ kanske det Ă€r en massa pengar i sjön! SĂ„ jag avvaktar med extra inköp just nu! đ
Ă ssĂ„ har jag ju en "liten" vagn i 1:72 ocksĂ„ sĂ„ klart! Den hade jag inga som helst extra stuff pĂ„ dĂ„ jag byggde den, utan jag blaskade pĂ„ lite fĂ€rg och gjorde lite egen Wash sjĂ€lv! Definitivt inget skrytbygge! KĂ€nns som att hĂ€lften saknas! Den var MER för att komma igĂ„ng och fĂ„ suget att bygga! đ
// Egizzz
Kul med en till S, nu fick jag lust att fortsĂ€tta med min 103B vagn! SjĂ€lv sĂ„ köpte jag Trumpeters sats med separata lĂ€nkar till banden men jag misslyckades totalt, snuttarna jag fick ihop var sĂ„ sköra att lĂ€nkarna föll isĂ€r vid hantering..đ SĂ„ jag anvĂ€nde mig av de medföljande banden istĂ€llet och tycker att det blev mycket bra.
Ska följa din trĂ„d med stoort intresse!đ
/Dan
Tjena Dan016! đ
Det var lite DET jag var rÀdd för att stöta pÄ, just som du gjorde! DÀrför ligger jag som sagt lite lÄgt med alla tillbehör som finns att skaffa! Jag tar det vad det lider lÀngre fram!
Kicka igĂ„ng din 103:a du med sĂ„ fĂ„r vi ha ett Eget "GB" pĂ„ Strv 103 đ
#8 Jag kickar gÄng med lite mer detaljmÄlning och försöker lÀgga upp lite bilder senare i min egen byggtrÄd!
/Dan
/Dan
SĂ€ger som i NIKE reklamen! Just Do It! đ
Kul projekt hĂ€r ska följas!đ
Bara att du hakar pĂ„! đ
HĂ€r lyser flitens lampa! :) Ăr det utkastmĂ€rken pĂ„ bandlĂ€nkarna i fronten? Kanske behöver en gnutta putty/spackel? Annars kan man ju skĂ€ra nĂ„gra tunna skivor av en rund gjutstam i lĂ€mplig dimension och fylla igen groparna med, anvĂ€nd mycket limm sĂ„ det smĂ€lter ihop lite och slipa till nĂ€r det hĂ€rdat! :)
#17 bra dÀr!
#17 Snyggt fixat, vĂ€rt extrajobbet!đ
/Dan
Hej alla!
Jo! NĂ€r man kikade lite nĂ€rmare sĂ„ var det nödvĂ€ndigt att göra nĂ„got Ă„t saken! iaf. bĂ€ttre nu Ă€n innan! Helt klart! Lyckades fĂ„ till sidan pĂ„ vagnen ocksĂ„! đ Nu har jag primat lite grejor inför framtida mĂ„lning! Bara resten kvar! đ
Nu vĂ€ntar tvĂ€ttstugan! Seeya Peeps! đ
Hej alla! đ
Nu har det tyvÀrr stÄtt stilla ett par dagar pÄ byggfronten! Detta Äterigen pga. mycket jobb!
Nu har jag dock en frĂ„ga! Jag har PLANER pĂ„ att FĂRSĂKA fĂ„ till Cammo mönstret pĂ„ vagnen! MEN⊠vad ska jag ha för kulörer!? PĂ„ ritningen anges Gunze Sand Brown, Dark Green & Black Grey! Jag mĂ„lar HELST med Vallejo AIR fĂ€rgerna dĂ„ jag tycker de funkar bra i sprutan.
Finns det nĂ„gon översĂ€ttningstabell frĂ„n Gunze till Vallejo??? Finns den hĂ€r pĂ„ iFokus? Hoppas pĂ„ hjĂ€lp frĂ„n er lite mer erfarna "FĂ€rgmixare" đ
// Egizzz

En av de bÀttre översÀttningstabellerna Àr enligt min mening The Ultimate Model Paint Conversion Chart. Ladda ner pdf-filen sÄ hittar du mÄnga olika fabrikat.
Primar du frÄn sprejburk?
Hej Ă„ Tack ElLobo! Jag ska kolla lĂ€nken per omgĂ„ende! đ
Hej Jarl! Jag primar med ABn som jag nyligen köpte hem! Det blir Dessutom faktiskt riktigt bra! iaf. om jag fĂ„r öva lite till! đ
"24 ja jag ser att det blir bra! jag vÄgar inte prima med sprejburk för det tÀcker detaljerna för mycket! Vad anvÀnder du för primer till Airbrushen?
#25 Vallejos Primer funkar för mig jÀttebra!
Med den lilla erfarenheten jag har gĂ€llande Ab! Helt ny pĂ„ den fronten! đ
Vill bara meddela att jag inte har kilat runt hörnet eller nÄtt! Jag har bara jobbat som en galning under ett par veckor nu, men har lyckats klÀmma in lite "vilotid" denna helg! Har inte direkt suttit klistrad vid 103:an, men lite pill har det allt blivit iaf. under helgen som varit. Har tyvÀrr fullt upp med jobb en vecka eller tvÄ till innan allt ÄtergÄr till ett mer "normallÀge" dÀr jag kan fÄ tid över till bygget!
Ha det gött alla! Seeya all! đ
#27 Puuh jag som trodde att du hade varit inblandad i bilolycka eller nĂ„t! đ€ȘđSkĂ€mt Ă„sido, ska bli spĂ€nnande att sen denna klar! đ
#28 Ha! Det kĂ€nns nĂ€stan sĂ„ mentalt! Men jag Ă€r snart "Back On Track" igen! đ
#29 Det ser vi fram emot!đ
/Dan
Ska göra mitt bÀsta för att vara pÄ banan sÄ fort det gÄr! Men tyvÀrr lÀr jag vara "Off Grid" i tvÄ veckor till innan jag hinner sÀtta mig ner och fortsÀtta!
Men som sagt! Grejorna ligger hĂ€r och vilar sig i form! SĂ„ det kommer förhoppningsvis att bli bra vad det lider! đ
Jaha! đ DĂ„ var man tebax pĂ„ banan igen dĂ„!
Ska försöka fÄ till det lite nu i helgen efter lÄng frÄnvaro! Har ikvÀll slÀngt pÄ lite primer pÄ "överdelen" av vagnen! Jag har idag dessutom lyckats fÄ tag pÄ lite fÀrg att lÀgga pÄ lÀngre fram!
Har varit lite tvek vad gĂ€ller Cammo men va f-n! đ Har bestĂ€mt mig för att iaf. försöka! Det jag funderar lite pĂ„, Ă€r ju det att vagnen har en massa smĂ„ pyssel Ă„ ojĂ€mnheter, jag undrar lite pĂ„ hur jag ska fĂ„ till det pĂ„ ett bra sĂ€tt!? Den som lever fĂ„r se! đ I morgonbitti till en kopp kaffe kör vi igĂ„ng! đ€Ș
Tills dess! Seeya all!
// Egizzz
Trevligt att du Ă€r tillbax! Den ser riktigt cool ut! đđ
VÀlkommen tillbaka, ser fram emot fortsÀttningen!
/Dan
Wow! Blir intressant hur camot kommer se ut!
#39: JĂ€ttesnyggt bygge!
Vad Àr de sex smÄ "burkarna" bakom eldrörsinfÀstningen för nÄgot?
Kaffe termosar sĂ„ klart! đ
Nej! Jag TROR att det Àr lyskastare!?
RÀtta mig nÄgon om jag har fel!
Jaha! DĂ„ fuckade man upp denna modell dĂ„! Men man ska ju tydligen lĂ€ra sĂ„ lĂ€nge man lever, vilket alltid Ă€r KUL!!! (sĂ€ger dom) đ
Cammot i sig kÀnns mindre bra! Det var svÄrt att fÄ det jÀmnt fördelat!
Ănnu mindre bra var den sĂ„ kallde "bruna" kulören! đ€źDet ser dock bĂ€ttre ut nĂ€r man slĂ€cker ner i lĂ€genheten och tittar pĂ„ lite avstĂ„nd! đ€ (lĂ€s lĂ„ngt avstĂ„nd). Funderar allvarligt pĂ„ att pensla pĂ„ med en annan brun nyans! MĂRKARE dĂ„ förslagsvis! Jag trodde den skulle gĂ„ till sig dĂ„ jag mĂ„lade pĂ„ den, men tyvĂ€rr gick det Ă„t HELT fel hĂ„ll i mina ögon!
Men skam den som ger sig! Jag Ă€r hĂ€r för att lĂ€ra, sĂ„ göra vagnen klar det ska jag! Ăven om jag tappade sugen lite just nu!
Aja! Ni fĂ„r kolla bilderna och kommentera efter behag! đ
// Egizzz
Wow i mina ögon ser det helt fantastiskt ut! Formerna pÄ camot blev utomordentliga! Kan dock hÄlla med om att den bruna nyansen inte Àr helt rÀtt kanske men annars sÄ. Riktigt snyggt!
Tack Roftic! đ
Som sagt! Den bruna nyansen Ă€r alldeles för ljus! FĂ€rgen pĂ„ bilderna ljuger lite! FĂ€rgerna Ă€r nĂ„got mörkare i verkligheten! Fotat med telefonen under lampa! Det blev som det blev! Jag fortsĂ€tter iaf. att bygga den klart! Jag fĂ„r vĂ€l i framtiden sĂ€ga att jag lade en "personlig touch" gĂ€llande fĂ€rgvalet pĂ„ vagnen! đ

Tycker du fick till kamouflaget vÀldigt bra men fÀrgerna ser som sagt lite konstiga ut men det Àr nog mest bilderna som luras lite. PÄ bilderna ser det ut som om den mörkgröna fÀrgen Àr lite mer blÄgrÄ.
Kan tÀnka mig att det Àr vÀldigt svÄrt att mÄla splinterkamouflage pÄ ett fordon med sÄ mycket detaljer. Kanske det gÄr att mÄla om hela men jag antar att du inte har lust till att göra det.
Tack! SĂ„ sant Felle.j! đ
Bilderna ljuger lite! Den Àr mörkare i nyanserna Àn pÄ bilderna! Den mörkgröna Àr inte sÄ grÄ som det ser ut, dÀremot Àr den bruna "Way out"!
Jag frÄgade i butiken om sÀljaren kunde ta fram de fÀrger som behövdes dÄ jag hade dÄlig koll sjÀlv! sen blev det som det blev!
NÄja! Learning By Doing som det heter! NÀsta gÄng kommer jag att provmÄla pÄ en CD skiva för att se hur fÀrgerna tar sig innan jag blÄser pÄ sjÀlva modellen!
För CD skivor anvĂ€nder man vĂ€l inte till annat Ă€n att provmĂ„la pĂ„ nuförtiden!? đ