Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2286 ggr
[egoboy1957]
0

Verktyg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Har nyss blivit medlem här. Har gjort lång uppehåll från modellbygge, men tagit upp det igen på äldre dagar. Många bra o nyttiga tips man får här. Vill dela med mig av mina verktyg som jag använder. Inte så lätt att klippa loss plastbitarnu från ramen o få lite skador. Då har man använd fin avbytare eller fin kniv. Jag började o prova med nageltångsklippare o djävlar vilken skillnad allså, med ett klick så var det klart med fin yta som bara behövde slipa kort. Har varit på mässor o aldrig sett någon använda nageltångsklippare. Om ni har en liggande hemma så testa o klipp en bit. 1. Rak tång - bra på plana ytor. Clas Olsson 2-3. Halvmåne tång - passar att komma åt runda delar. Apoteket 4. Tånagelavbitare - bästa avbitare för mig. Apoteket Använder uteslutande dessa nageltångsklippare till 80% när jag avlägsar Bitarna från ramen. Har inköpt airbrushpaket med färger, men jag är färgblind o behöver tips o råd med dosering för o blanda till färger eller färgschema som hjälp. Tacksam för svar. Tommy

starhawk
0

Jag har faktiskt aldrig försökt använda en nagelknipsare för att ta lös delar från gjutramen, förr använde jag en sidavbitare men det fungerar inte så bra, den är för grov för att klippa lös saker, sen skaffade jag en spruecutter och det var skillnad det! man kan väl säga att det är en sidavbitare som är gjord för att klippa lös delar från gjutramen, och den klipper till skillnad från en sidavbitare som ju egentligen driver in två avlånga kilar mot varandra och därvid trycker materialet åt sidorna. Dock brukar jag kapa en kort bit utanför delen och när den är fri kapar jag exakt ändarna med en nagelknipsare jag har just för det syftet. Det brukar bli så bra att man inte behöver fila över huvud taget.

Beträffande färgerna är det ett problem, jag brukar blanda enligt "recepten" men sen finlirar jag ofta det hela på känn. Är du färgblind så bör du väl utnyttja dom färgmärken som har många kulörer att välja på så att du slipper blanda

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Roftic]
0

Jag brukar använda en liten avbitare. En liten sådan, sen använder jag en modellskalpell. Men jag måste nog testa med nagelacbitare!

Janne Nilsson
0

De flesta tänger går bra, bara de inte är för stora. Det som är viktigt är att de har vasst skär och att skacklarna fjädrar tillbaka. Kvaliten syns ofta i priset.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Tunnan]
1

Välkommen hit till forumet, hoppas du ska trivas.👍