Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 2896 ggr
felle-j
0

Revell P-47D-30 Thunderbolt - Klar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är min Thunderbolt klar! Första gången jag airbrushar helt själv och det blev väldigt bra tycker jag. Klarlacken blev inte lika bra och samma med vädringen som det blev lite för mycket av på vissa ställen. Men det är bara att fortsätta öva så blir det nog bra tillslut!

Byggsatsen var bra. Inte mycket strul och knappt något spackel behövdes. Det enda som behövde lite jobb var motorn som var alldeles för stor för motorkåpan, så den fick jag slipa ner på sidorna för att den skulle få plats. Dekalerna var väldigt bra. Hade varit perfekta om dom inte hade fäst för bra vid ytan. Var lite svårt att flytta runt dom, men det kan ha varit för att ytan inte var tillräckligt blank. Det följde med en massa små varningstexter som jänkarna är väldigt förtjusta i, men jag använde inte alla. Blir lite för mycket tycker jag med alla små texter så lagom fick det bli.

Byggtråd här.

felle-j
0

En annan vinkel.

felle-j
0

Huven blev lite förstörd. Troligtvis av ett lim jag använde. Ska nog inte användas igen.

felle-j
0

Dekalen med tjuren var lite knepig. Mest på grund av kylflänsarna som då gjorde att dekalen hamnade på något konstigt vis. Fick skära lite försiktigt i dekalen för att den skulle lägga sig fint mellan flänsarna men hade nästan sönder dekalen. Blev bra ändå, även om den inte hamnade perfekt. Som vanligt ser det bra ut på lite avstånd. 😉

felle-j
0

Propellern.

felle-j
0

Fästet för den stora fälltanken var lite knepigt, men det gick att få til med en del lim.

felle-j
0

.

felle-j
0

Det där svarta pulverliknande vid landningsstället är nog bara smuts tror jag. Ska inte vara där i alla fall och är nog inte där längre.

felle-j
0

Och sista bilden.

Jag provade vädra med enamelfärger den här gången istället för akryl och det blev bättre, men det gäller att inte ha på för mycket som jag gjorde. Måste nog lägga på mer klarlack också för jag det var nog för tunt så att lösningsmedlet skadade färgen lite på vissa ställen när man torkade bort vädringen.

Dan016
0

Jag tycker den blev fantastiskt bra! 👍Imponerad av målning och vädring, önskar att man själv någon gång blir lika skicklig…🤔

/Dan

[Roftic]
0

Riktigt riktigt snyggt!! 😃👍Grattis till ännu ett bygge! 🥳

felle-j
0

Tack så mycket!

#9 Det blir du säkert, bara att fortsätta bygga. 😉

Dan016
0

#11 Tack, man får kämpa på!😃

/Dan

Rone
0

Snyggt jobbat, det ser riktigt bra ut!👍

Thunderbolt är mitt favoritflyg #1, de är bara så fantastiskt grymma. Jag byggde den här satsen för nåt år sedan och kan bara hålla med om att den är riktigt bra. Dekal jobbet var som du beskriver mycket omfattande, tog nog lika lång tid som själva bygget med alla dessa små stenciler.

Filbrännan96
0

Jag säger som alla andra, fantastiskt jobb! 😎

"It´s all about the details"! Cool

Roca
0

Mycket fin finish på din Thunderbolt!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

JaGa
0

Tjusigt…👍

Banjoman
0

Håller helt och fullt med föregående talare – ett mycket snyggt bygge! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

robban64
0

Otroligt snyggt bygge! Vad har du använt för aluminiumfärg?

felle-j
0

Tack så mycket för de fina kommentarerna!

#13 Oja, det var verkligen omfattande. Man orkade inte hålla på så länge hller så man fick ta det i omgångar. Blev ganska många omgångar tillslut.

#18 Vallejo Model Air Aluminum. Väldigt lätt att använda och ger en snygg finish,

robban64
0

Får nog lov att testa Vallejo för du har verkligen lyckats få till en väderbiten look.

IKV91
0

Snyggt bygge! Gillar hur du har vädrat ditt bygge./Roger

felle-j
0

Tack Roger!

#20 Jo, dom får du testa. Fungerade förvånansvärt bra.

[Tunnan]
0

Oj, den här har fått till väldigt bra..

Mycket snygg P-47a.👍

felle-j
0

Tack så mycket Tunnan! Det var kul att höra. 🙂

[Tunnan]
0

Hmm, ni får ursäkt att det blir lite fel ibland, men min surfplatta är lite knasig.

Ibland så försvinner det något ord på vägen och ibland så trycker den in ett kommatecken mitt i en mening.🤔

Jag har en Nexus.

[Roftic]
0

#25 Blir alltid samma sak när jag skriver på mobilen. 😮

Decaius
0

Fint bygge!

Roca
0

Snyggt bygge Felix! fint vädrat och detaljerat!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

felle-j
0

#27 #28 Tack! 

#25 Det är lätt hänt att det blir fel när man skriver på surfplatta eller mobil, men jag ser inget fel i meningen i #23. 🙂