Messerschmitt 110C-2, Airfix 1/72
Det finns ett topphemligt dokument i Luftwaffes arkiv som endast ett väldigt fåtal fåtal har läst. Det är daterat redan sommaren 1939 och det avslöjar att Adolf hade ett mycket hemligt möte med en resenär som kom långväga ifrån som hade användbar information. Det står att den här mannen hade info om ett - man kan kalla det jaktplan, med väldigt speciella, rörliga vingar, och det hade använts för länge sedan, i en galax lång, långt borta. Adolf gav order om att detta plan skulle byggas…

http://magnusplan.magnuskimura.se/#!album-43
Den här köpte jag av Thomas för något år sedan, för att ha klar till evenemanget i Falun då det var första gången tror jag, minns inte nu vad det var. Jag hade tänkt att sprutmåla, men nu har jag haft så många krånglande sprutor och jag har inte köpt RLM av Gunze och vet inte när jag kommer att göra det heller, så jag fick idén att penselmåla istället.
Två dagar innan, eller om det var samma dag, som jag började med den här så kom jag på att jag kan köpa Humbrols nya RLM och penselmåla istället för att gå och vänta på att köpa Gunzes för min airbrush. Så jag åkte till Thomas och handlade lite.
…och nu kan jag bygge tre tyska plan till! (Ju 88, Me109 & He 129.)
Jag märkte lite senare att dessa inte är lika bra, tycker jag, att penselmåla som andra Humbrol. Ett lager blir alldeles för tunt, två räcker inte och tre lager verkar tjockt. En större yta kommer nog inte att se så bra ut. Ett lager RLM 02 i cock-pit och på landstället.

Jag behövde ta reda på hur cock-pit var målad, RLM 66 eller RLM 02? Det blev RLM 02, men instrumentbrädan är nog egentligen RLM 66, men här är den 02 så instrumenten syns, och bredvid ser man A-10ans HUD och hjul. Ett av dem fick en pöl med flytande Tamiyalim över sig lite senare, men det märks inte så mycket som tur är. Nosen på 110an fick sig en dusch också. (Jag hade kommit åt limflakorna hela tiden och det var väntat att jag skulle välta den. Borde ju ha flyttat på den redan när jag hade det på känn… men jag tänkte "det kommer inte att hända.")

Här behövde jag slipa och skära lite för att få dit undersidan på vingen. Lite behövdes justeras för att få dit övervingarna också. Ovanligt bra passform för att vara Airfix, kanske för bra, det var väldigt tight. Fast jag föredrar nog tight framför… ja, att använda mycket spackel. http://magnusplan.magnuskimura.se/#!album-44-25

Här är två lager av RLM 71. Har målat ett tredje också, men det syns inte så bra på fotot hur tjockt det verkar vara. Det finns här: http://magnusplan.magnuskimura.se/#!album-43-65

Luftwaffe verkar ha haft en del riktigt speciella hemliga projekt.
Ska bli kul att se resultatet sen. 🙂
Roligt projekt! Är en new tooling från airfix eller? 😉👍

Jodå, visst är det new tooling, och det får mig att vilja bygga fler nya Airfix, faktiskt bra modeller jämförelsevis och väldigt bra jämfört med hur Airfix har varit. Nu har det hänt en del på det här planet. Här är landställ, luckor och motorkåpa på. En liten bit sandpapper tänker jag ha i öppningen i vingen som jag inte vet vad det är. Just den lilla biten har försvunnit så jag gör en ny.

Nää då föredrar jag att penselmåla med humbrols gammla RLM! :) håller själv på med en ny tooling närmare sagt A-4b Skyhawk länk till bygge: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/5412bdfdce12c42ff0000c42-svensk-blomfluga?4d712449b9cb462141045fff-1

Vilka nummer är det på de gamla RLM-färgerna, Daniel?
Jag hittade en länk med några gammla RLM: http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/8920-humbrol-matches-for-rlm-colours/

Nej, två tummar ner och ett buu för Humbrols nya RLM när det kommer till penselmålning. Här är två lager 242 (RLM 71), och jämför med ett lager 27: http://ifokus-assets.se/uploads/cae/caeded4282cddd05ca6d106aeedc888c/dsc-3756.jpg

och ett lager 241 (RLM 70), och jämför med två lager av 27 och ovanpå det två lager av 79, och två lager 79 över kroppen och två lager av 154: http://magnusplan.magnuskimura.se/#!album-43-102

😡det är som att måla med vatten!

Usch vilken jobbig färg. Hoppas du får till det!

Ser besvärligt ut, lycka till! Lättsammare penselmålning med de klassiska Humbrolfärgerna.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Läcker bild!
#24 Cool bild!
Märkligt att färgen är så förbaskat blaskig. Synd, hoppas att du får till det ändå. Bf110 - Slaget om Englands bästa jaktflygplan 👍

Ja, det var tråkigt med färgerna, såg fram emot att få måla med pensel, men det gick inte bra alls. Det går säkert bättre med spruta med de här nya Humbrol.
Nu har jag kommit så långt att det är dax för dekaler, ska lägga upp några fler bilder som leder längs vägen dit.
Hayabusa, det är ett bra plan ända tills det träffar på en Hurricane…😮

Under maskeringen…

#28 Haha, man får dock beundra britternas mod att sätta sig i en Hurricane 🙂 En munsbit för en Bf110! Inte heller hade Spitfire mkt att hämta mot en Bf110, åtminstone inte 1940.

Ser ju fint ut Magnus, trots färgproblemen! #34: Det är intressanta synpunkter Stefan och jag förstår att det finns nya rön nu gällande Bf 110:s resultat under Slaget om Storbritannien :-) , ser att senaste Christer Bergströmboken nu är utkommen, dags att skaffa den!
#35 Stämmer bra, Peter. Mitt ex av Christers senaste bok kom med posten i måndags. Mycket & intressant läsning 👍 Myten om Bf110 har jag fått berättat för mig av Christer för ett par år sedan, men i boken får man djupare & mer detaljerad info. Mycket bra bok!

🤔kanske köpa den boken med… så mycket det finns att köpa!

#36: Ja, jag förstår att detta är något han har funderat på och forskat om ett bra tag; alltid roligt när man kan vederlägga en djupt rotad myt. Magnus, det är nog ett mycket bra boktips! Jag kommer att köpa den eller eventuellt få den, men förhoppningsvis köps den in av biblioteken runtikring också.
Har inte testat Humbrols nya RLM färger, men det verkar ju vara i blaskigaste laget . Snyggt bygge för övrigt.

Ja du, Tunnan, RLM var inte bra med pensel tycker jag, väldigt blaskiga. Säkert bättre med airbrush.
Nu har jag nyss satt på sista dekalen och den torkar. Det är en hel del silvering, men jag orkar inte bry mig om att göra något bättre med den här nu, och inte heller med 109an jag håller på med. Den var för tråkig för att göra nåt bättre med och den här blev för dåligt målad. Det var en bra modell i grunden, tyvärr blev målningen så dålig pga färgerna.

Jag lyfter på hatten. Mycket snyggt.

Blev ändå mycket snyggt tycker jag.
Ja, så blir det ibland. Inte riktigt som man hade tänkt sig. Stiligt bygge, tycker jag allt ändå. Och väl kämpat 👍
Snyggt bygge! :)
Sicken snygging! 😎

Tack så mycket! Det var lite kämpande med denna, speciellt med målningen som ni förstått. Det här var new-tooling från Airfix och grundmodellen var bra. Det var krångligt med passformen där vingarna skulle sitta ihop med kroppen så jag skar bort en liten bit. Det var en bra modell och jag skulle gärna bygga den igen. Har en Italeri 1/72 110G-6 som jag ville bygga men jag saknar huven till den. Den fanns när jag köpte den, men nu har den försvunnit. Nån som har en på lager?
Nästa modell är en Mosquito som stått länge och varit klar för målning. Den håller jag på med nu och kan nog vara klar med den till helgen. Sen efter den väntar en Hurricane på att klar med målning, den har stått flera år och väntat på att få en färg till på sig och en P-61 och en Zero väntar på att bli klara.
Snyggt bygge!👍 Jag tycker målningen blev riktigt effektfull, den ser lite sliten och väderbiten ut som det brukar göra när det använts.
Läckert bygge! dubbeltumme!👍👍
/Dan

Snygg kärra från "Haifischgruppe" Magnus!

Sliten och väderbiten! Det är vad jag kände mig under målningen av den här hajjen. Känslan verkar ha kommit fram i alla lager av Humbrols nya färger! 😂
Tack för alla ord! Som jag skrev under 109an så känns alla dessa ord bra att få efter allt krångel med spruta och dessa färger.
Snyggt bygge!!👍