Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1198 ggr
[Hayabusa]
0

DeHavilland Vampire FB.5 skala 1/48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är Trumpeters Vampire i skala 1/48, byggd i stort sett rakt ur lådan. Från början var ambitionen att korrigera, åtminstone de "värsta", felaktigheterna som byggsatsen har. Men efterhand insåg jag att det skulle bli ett alltför omfattande jobb, så jag släppte den tanken. Några saker är förbättrade, men ganska få egentligen.

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

*

ElLobo
0

Ett snyggt bygge av ett snyggt flygplan.

felle-j
0

Mycket snyggt bygge!

Vilka är de största felaktigheterna?

[Roftic]
0

Snyggt! 👍

[Hayabusa]
0

#4-6: Tack!

#5: Detta är är de "grövsta" felen, enligt min mening:

- Flygkroppen känns för "fet" och vingarna sitter för lågt på flygkroppen 

- Huvudställens hjulhus & luckor stämmer inte, har fel form

- Nosen på fälltankarna är helt fel, går dock relativt enkelt att rätta till

- Luftintagen har fel form och en liten "bula" som inte ska vara där. Saknas dessutom ett litet hål/intag.

- Stabilisatorn har för lång korda, bör kortas 2 mm. 

- Flygkroppens nos är inte helt korrekt

- Vingspetsar och fenorna har fel form, ingen stor grej att korrigera

- Huven löper på "lister" på vardera sida om sittbrunnen, de saknas. Svårt att korrigera eftersom det samtidigt kräver modifiering av huven.

Vissa panellinjer saknas eller är felplacerade, men överlag är det på tok för många nithål & panellinjer. Pitotrör saknas (vänster fena). Dock inga stora saker att rätta till.

Ja, det finns fler detaljer som inte är korrekt - vissa går att korrigera, andra blir det definitivt svårt att få fason på. Personligen kändes det som att "kasta pärlor till svin" att justera vissa saker när det ändå inte skulle bli riktigt bra. Synd, och samtidigt lite märkligt, att byggsatsen inte blev mer korrekt. Märkligt, eftersom det finns många bevarade Vampires att titta på.

felle-j
0

#7 Oj, det var ganska många fel, men den ser i alla fall ut som en Vampire och det är väl huvudsaken. 😃

[Hayabusa]
0

#8 Jo, det är sant. Stör mig dock på att Trumpeter inte kunde få till det bättre.  Det behöver inte vara 100% för att jag ska bli nöjd, men här blev det lite för långt ifrån.

felle-j
0

#9 Ja, det var väldigt dumt att Trumpeter inte fick till modellen mer korrekt, speciellt med tanke på, som du säger, att det finns ganska många bevarade Vampires.

Decaius
0

Mycket snyggt bygge Stefan! 👍

Rone
0

Alltid jobbigt när man hittar så mycket fel efterhand man bygger, kan ju vara så att Trumpeter kopierat och skalat upp en gammal byggsats från något annat märke? Sånt har hänt förr när man inte vill lägga för mycket resurser på att kolla av alla detaljer.

Men bygget i sig ser riktigt bra ut, snyggt jobbat!👍

[Hayabusa]
0

#11-12 Tack!

#12 Tror inte att Trumpeter kopierat eller skalat upp någon gammal modell. Nej, känns mer som slarvig eller obefintlig research. På bilden syns fälltankarna, till höger: Ur lådan. Den till vänster har jag hyfsat till så att den bättre liknar originalet. Bara som exempel.

Roca
0

Fint bygge Stefan! 

Irriterande med dålig research av tillverkarna. Många byggare vittnar om att Trumpeters satser kan vara "hit or miss", t.ex. deras Mustang i 1:24 är som jag förstår det ett av de mer kända exemplen på "miss". Deras Vampire F.3 (samma formar?) är tydligen likaledes felbehäftad.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

#14 Tack, Peter! 

Det har du rätt i, Trumpeter blandar och ger.

Hektor
0

Trots Trumpeters alla missar tycker jag att du har fått till ett väldigt snyggt resultat! Kunde anas redan när jag såg den första gången!

ElLobo
1

Apropå Vampire, har ni sett den intressanta artikeln det tipsas om på Flyg iFokus?

Länk: Vampyrerna kommer!

[Hayabusa]
0

#16 Tack, Kent! Ska försöka ta med den till byggmötet. 

#17 Trevlig läsning!

Bara för det, så lägger jag upp en bild som jag tog på årets C4 Open. Det är en Vampire i skala 1/72, fabrikat Special Hobby. Byggd av Björn Fransson från Närke:

http://bjornsmodeller.blogspot.se/

[Roftic]
0

#18 Hans modeller är en klass för sig!

[Tunnan]
0

Riktigt snyggt bygge, trotts modellens alla fel. Jag har denna modellen hemma och kommer att bygga den på samma sätt, dvs så gott det går. Har även A Miniatures modell och den ser betydligt bättre ut.

[Hayabusa]
0

#20 Tack! Med lite distans till bygget så ser den helt OK ut. Hjulhusen syns knappt ändå t ex. Skulle jag bygga den igen så skulle jag fixa till luftintagen, den där märkliga "knoppen" ska inte vara där. Likaså lägga igen en hel del panellinjer, de är väldigt få på en 1:1 Vampire.