Queen Mary 2 1:400
Vet ni vad jag nyss bestÀllde?
En stycket Queen Mary 2 đ
Det var jag som med ytterst lite erfarenhet snickrade ihop denna Titanic modellen förra Äret och eftersom abstinensen var sÄ hög nÀr jag var fÀrdig sÄ var jag helt sÀker pÄ att jag skulle ge mig pÄ en Revells Queen Mary 2 i samma skala som Titanic modellen. Skall bli kul att se skillnaden rent storleksmÀssigt.
LĂ„ter kul !!đ

Det finns ett fotoetsark som jag funderar pÄ att köpa till min som ligger pÄ hyllan.
http://www.goldmm.com/ships/gms400-9.htm
Slut pÄ mÄnga stÀllen, men den verkar finnas pÄ: http://www.amazon.com/Gold-Medal-Models-scale-QUEEN/dp/B00FG5HAWU
Stefan - Modellbyggare
#2 Oh shit vilket fotoetsark vilken skala Àr det?
#2 Oj det sĂ„g ut som fina grejer, jag har aldrig förstĂ„tt helt vad fotoetsark egentligen Ă€r. Vad Ă€r det för material? Har sett olika kit till b.la. Titanic nĂ€r jag höll pĂ„ att bygga den. Men vad Ă€r det för nĂ„tt? Vad Ă€r skillnaden mellan original relingarna kontra det kitet du lĂ€nkade till? đ
NÄgon med rÀttigheterna kan fÄ byta namn pÄ den hÀr trÄden till t.ex. "Queen Mary 2 1:400" nu sÄ kan jag upptadera lite frÄn byggandet!
LÄdan var gigantisk!
"Varvet" frÄn tidigare bygget Àr nu uppriggat igen. Vet dock inte hur denna vÀrsting skall fÄ plats att jobba med..
#4 Fotoets Àr för det mesta (och definitivt i det hÀr fallet) mÀssing (koppar har jag dock ocksÄ stött pÄ).
Fördelen Àr att det gÄr att fÄ detaljer, som i det hÀr fallet tex. relingar och lejdare, mycket klenare i dimensionerna, och dÀrmed skalenligare, Àn vad som Àr fallet med injektionsgjuten plast.
Det kan förvisso bli ganska pilligt att jobba med (đ€Ș) men slutresultatet blir om man fĂ„r till det rejĂ€lt mycket snyggare.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#7 DĂ€r ser man! Smakar det sĂ„ kostar det đOch det kitet Stefan lĂ€nkar till som hör till en specifik modell frĂ„n en specifik tillverkare har ocksĂ„ tillverkarens nummer pĂ„ alla delarna, eller? đ€
#8 Nu Àr jag inte pÄ nÄgot vis nÄgon expert eller auktoritet pÄ vare sig Revells QMII eller det hÀr etsarket, men om man frÄn sidan som Stefan lÀnkade till klickar vidare till recensionen pÄ modelwarships.com sÄ skriver rescencenten dÀr bl.a. att
"The instructions as usual are well written and illustrated. They show the railing locations with numbers that correspond to kit instructions."
sÄ det verkar vara sÄ, ja!
#9 DĂ€r ser man! Kanske skall övervĂ€ga kitet dĂ„, har ju en del tid att tĂ€nka innan jag kommer till de detaljerna pĂ„ bygget đ
Precis som Banjoman sÀger sÄ brukar instruktionerna till etsarken ha ett nummer och modellen har ett annat nummer men det stÄr tydligt vilken etsdel som ersÀtter vilket plastdel. Det framfÄr ocksÄ ofta tydligt vilket arbete som mÄste göras innan etsdelen kan sÀttas pÄ plats. Ofta handlar det om att ta bort hela delar eller att skrapa/fila bort detaljering som ersÀtts av ets.
Det Ă€r sjĂ€lvklart lite pilligt att hĂ„lla pĂ„ med men med ordentligt lyse, nĂ„gra hyfsade pincetter sĂ„ kommer man lĂ„ngt. đ
#11 Ăr det nĂ„got för en ovan modellbyggare att ge sig pĂ„? Jag bygger inte ens pĂ„ hobby nivĂ„.. Har bara byggt min kĂ€ra Titanic tidigare, dĂ„ rĂ€knar jag bort allt kladdigt man byggde pĂ„ yngre dar đ
Jag skulle sĂ€ga att det Ă€r högst personligt. Det beror pĂ„ faktorer som varför man bygger, Ă€r det för att det Ă€r roligt att bygga eller för det Ă€r roligt att hĂ„lla pĂ„ med pyssel och detaljera mm. Jag sjĂ€lv började tidigt med ets efter mitt Ă„terfall för att jag tycker det Ă€r kul att bygga men Ă€ven detaljera i den mĂ„n jag klarar av och ets Ă€r för mig en vĂ€g in i deteljeringstrĂ€sket och jag tyckte inte direkt det var svĂ„rt men det tar tid. đ
#12 HÄller fullstÀndigt med Anmark i #13: det beror helt och hÄllet pÄ vilka mÄl man har med sitt byggande, vad man vill Ästadkomma i modellvÀg och vilka prioriteringar man gör.
Til syvende og sist Àr det ju ÀndÄ sÄ att vi alla (nÄ, möjligen med undantag för dem som har modellbygge till yrke) bygger för vÄrt eget höga nöjes skull, och det Àr bara vi sjÀlva som kan avgöra vari det nöjet bestÄr. Det kan vara allt frÄn ren avkoppling till prestationsdriven tÀvling med sig sjÀlv eller med andra; kan vara kravlöst lika gÀrna som kravfyllt; kan förnöjt ligga kvar pÄ samma nivÄ Är efter Är eller stÀndigt söka nya och allt svÄrare utmaningar.
Var man vÀljer att placera in sig pÄ dessa och ytterligare andra sÄdana skalor Àr ett högst personligt val (Àven om man naturligtvis i egenskap av social varelse pÄverkas av vad andra byggare tycker och gör), och i Ätminstone mina ögon finns det inget allmÀngiltigt rÀtt eller nÄgot bÀsta val. SÄ lÀnge det just du vÀljer gör just dig nöjd och glad Àr allting frid och fröjd i denna den bÀsta av vÀrldar.
SĂ„ lĂ„ngt det mer filosofiska svaret pĂ„ din frĂ„ga. Vad gĂ€ller svĂ„righetsgraden och din förmĂ„ga att tackla densamma finns det förstĂ„s egentligen bara ett sĂ€tt att ta reda pĂ„ hur det stĂ„r till med detta, nĂ€mligen att försöka och se vad som hĂ€nder! đź
Ă ena sidan Ă€r det ett stort sprĂ„ng in i etsarkens och eftermarknadsdetaljernas vĂ€rld, eftersom etsarken vi diskuterar hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt innehĂ„llsrika, och det dĂ€rför skulle kunna vara en idĂ© att lĂ„ta bli och i stĂ€llet först testa ets pĂ„ nĂ„got mindre objekt. Som jag nĂ€mnt ett par gĂ„nger i olika trĂ„dar har jag t.ex. avstĂ„tt frĂ„n att vĂ€dra mitt Eilean MĂČr-bygge, eftersom det Ă€r en för mig helt ny teknik som jag, av rĂ€dsla för att förstöra allt, inte törs ge mig pĂ„ för första gĂ„ngen pĂ„ ett tusentimmarsbygge, och jag har sĂ„ledes köpt en mindre plastmodell pĂ„ vilken jag sĂ„ smĂ„ningom Ă€mnar testa just vĂ€dring.
à andra sidan tolkar jag det faktum att du följer upp ditt Titanic-bygge med QMII som en stark signal att du verkligen gillar att bygga den hÀr sortens fartyg, och det man tycker Àr riktigt roligt att jobba med Àr det oftast lÀttare att lÀgga ner mer tid och arbete pÄ ocksÄ.
Om du alltsÄ Àr beredd att lÀgga ner, sÀg kanske 50 eller 100 timmar extra pÄ ditt QMII-bygge, och tror att en lÀngre och mer komplex byggprocess kommer att öka snarare Àn minska ditt utbyte av verksamheten tror jag att det (givet, förstÄs. att du inte tycker att det blir för dyrt heller) kunde vara vÀrt att skaffa de dÀr ets-arken.
KĂ€nns det dĂ€remot mer som att det mest kommer göra dig stressad eller annars orolig för att mĂsslyckas vore det nog bĂ€ttre att lĂ„ta bli.
Jag hoppas givetvis att inget av ovanstĂ„ende lĂ„ter som om jag försöker knuffa dig i den ena eller den andra riktningen: som redan sagts Ă€r det i slutĂ€ndan du sjĂ€lv som mĂ„ste vĂ€ga det ena mot det andra mot det tredje, ju! đ
#13 #14 Ja varför bygger jag egentligen? Jag gillar OceanÄngare och eftersom Queen Mary 2 Àr den "enda" OceanÄngaren som Àr i trafik just nu och eftersom att hon var vÀrldens största passagerarfartyg nÀr jag hade en av mina vÀrsta Titanicperioder sÄ fick jag bara en magkÀnsla av att jag ville bygga henne. Att hon dessutom Àr i samma skala som min Titanic modell skadar inte heller! Detta blir ju sÄledes Àven mitt "sista" bygge pÄ den hÀr höga nivÄn, skall jag bygga nÄgot mer sÄ fÄr det vara ett fartyg i skala 1/400 annars ser jag ingen vits med det..
Jag har tittat nÀrmare pÄ ets arket och dess instruktioner och ser att det mest handlar om detaljer i slutfasen utav bygget vilket gör att jag kan fortsÀtta bygga och suga pÄ karamellen en stund. Nu förstod jag dock vart alla solstolar kom ifrÄn som jag sett pÄ andras byggen som jag var helt sÀker pÄ skulle följa med i Revells paket. Jag gillar solstolarna och resten utav dÀcksmöblerna och skulle vÀldigt gÀrna ha dom ombord pÄ min modell istÀllet för bara ett "naket" dÀck.
Vad gÀller relingarna i ets-arket sÄ spelar det ingen större roll för mig, visst Àr det kul med extra detaljerade relingar men det Àr som sagt allt annat i ets-arket som lockar frÄn dÀcksmöbler till livbojarna vilka jag tror ger modellen mycket mer liv.
Vad gÀller tid och stressen för bygget sÄ kan det inte bli vÀrre Àn vad det redan Àr (hahah), jag blir tillrÀckligt stressad som det Àr utav att veta att det stÄr en modell och vÀntar pÄ att bli mÄlad och ihopsatt, detta gör att man kan smita ifrÄn "viktigare" saker för att "BARA fÄ gjort det dÀr lilla momentet eller BARA lÀgga ett lager fÀrg pÄ den skrovsidan).
Rent ekonomiskt kĂ€nns det inte som det spelar nĂ„gon större roll eftersom detta förmodligen Ă€r den sista bĂ„ten jag bygger, dĂ„ kan det lika gĂ€rna fĂ„ kosta, men det fĂ„r sjĂ€lvklart vĂ€nta ett tag innan jag bestĂ€ller hem arket för att klumpsumman inte skall bli alltför hĂ€ftig, fĂ€rgerna Ă€r ju inte det billigaste direkt! đđ
Jag tycker faktiskt att jag rent svĂ„righetsgrad mĂ€ssigt och utmaningsmĂ€ssigt lika gĂ€rna kan ge mig pĂ„ ets-arket⊠man lever bara en gĂ„ng! đ
Jag tĂ€nkte bara flika in en liten grej och det Ă€r ju att om du skaffar ett ets-set, sĂ„ finns det ju ingen lag som sĂ€ger att du mĂ„ste anvĂ€nda precis alla delarna đ
#16 Nej jag tĂ€nkte ocksĂ„ det men om man Ă€ndĂ„ gör investeringen sĂ„ Ă€r det ju inget att brĂ„ka med egentligen đ
#15 Vad roligt att höra! Ser mycket fram emot en (fortsatt) QMII-byggtrÄd!
En liten synpunkt, bara: nÀr du nu har bestÀmt dig för att anvÀnda ets-delar skulle jag i ditt stÀlle inte vÀnta alltför lÀnge med att bestÀlla dem (Àven om du naturligtvis inte skall ta ohemula SMS-lÄn, heller, eller begÄ liknande okokheter bara för att kunna shoppa loss ögonaböj)!
Det kan nÀmligen mycket vÀl vara sÄ att de fortfarande gÄr att fÄ tag i om tre eller sex eller nio mÄnader, men de kan ocksÄ vara tagna ur produktion och slutsÄlda i alla (reputabla) butiker (med ty Ätföljande pris-hausse pÄ eBay et consortes).
SjĂ€lv har jag t.ex. svurit inte sĂ„ lite över att jag, nĂ€r den fanns överallt för nĂ„gra Ă„r sedan, inte köpte Airfix byggsats av fĂ„ret Shaun med bondens Landrover ⊠đ
#18 ByggtrÄden kommer nÀr jag fört över lite bilder till datorn, dokumenterar hela tiden! Har försökt Àndra denna trÄdens namn men inte lyckats Ànnu. DÄ fÄr jag "lÄna" utav mig sjÀlv och köpa direkt, hade tÀnkt vÀnta till den 25:e!
Att bestĂ€lla frĂ„n gold medal models sjĂ€lva Ă€r inte aktuellt eftersom deras betalningsalternativ Ă€r horribla⊠Jag har hittat tre olika alternativ dĂ€r det billigaste landar pĂ„ totalpriset 567kr, vilket jag kanske tycker Ă€r lite saftigt menâŠ
Ăr det nĂ„gon som vet billigare alternativ sett till totalpris sĂ„ fĂ„r ni jĂ€tte gĂ€rna lĂ€nka! đ
#19 Först och frÀmst: missförstÄ mig rÀtt! Jag vill absolut inte pÄ nÄgot som helst vis lÀgga mig i din privatekonomi!
Se'n vet jag naturligtvis ingenting alls om vad som kommer hĂ€nda i vĂ€rlden de nĂ€rmaste tvĂ„ veckorna (Ă€ven om jag förvĂ€ntar mig att solen kommer gĂ„ upp om morgnarna), men om du har hittat flera olika leverantörer av etsarken skulle jag bli mycket förvĂ„nad om det inte gick precis lika bra att köpa dem efter den 25 instundandes ocksĂ„ â min anmĂ€rkning betrĂ€ffande att inte vĂ€nta för lĂ€nge utgick frĂ„n ett flera mĂ„nader lĂ„ngt perspektiv.
Har kikat runt lite dĂ€r jag brukar just kika runt och mĂ„ste sĂ€ga att jag hittar ingen som matchar priset du hittat, fĂ„r man frĂ„ga var? đ€
#20 Det kĂ€nde jag inte att du gjorde heller! Klart priset Ă€r saftigt nĂ€r ets-setet nĂ€stan Ă€r lika dyrt som hela modellen! đKomiskt nog nĂ€r jag röjde undan skrivbordet jag bygger pĂ„ inför helgen sĂ„ lĂ„g det en gammal Titanic DVD dĂ€r, sĂ„ jag skulle bara hastigt i farten kolla om skivan fanns kvar och visst gjorde den det tillsammans med en bortglömd "spargris" i fodralet đ
#21 PĂ„ Ebay! đVerkar tyvĂ€rr som sĂ€ljaren bara hade en.. Vilka sidor hittade du pĂ„? Kunde vara kul att jĂ€mföra priser bara.
Hannants har tvÄ pÄ lager, tror det Àr samma etsark? 48,89 pund, vet inte frakten men det Àr nog inte sÄ dyrt?
White Ensign Models ca 640 kr ex frakt
GDkits (Schwiez) ca 530 kr ex frakt och jag vet inte hur det blir med moms frÄn dem, de Àr ju inte med i EU eller EES.
Rebell Hobby i Sverige lÄg pÄ 660kr ex frakt.
#23 #24 Jag har sett alla alternativ ni lÀnkade till
Hannants landade pĂ„ 612 med frakt och Freetime Hobbies pĂ„ 690. De tvĂ„ andra vinner inte över Ebay som landade pĂ„ 570 TOTAL pris, GDkits hade sĂ€kert landat pĂ„ minst 700 utav de anledningar du nĂ€mnde Markus. PĂ„ Ebay fĂ„r man ju ocksĂ„ leverans garanti och betalningen sköts via Paypal sĂ„ det kĂ€ndes som det bĂ€sta. Nu hoppas jag bara innerligt att dĂ€cksmöblerna gĂ„r att limma i dĂ€cket sĂ„ jag kan transportera modellen för att bland annat visa upp för min farfar đ
Den första stora uppdateringen kommer upp under kvĂ€llen/imorgon đ

Propellrar? Under mÄlning och en jÀmförelse mellan QM2 och Titanic
Mer jÀmförelser och skrovbotten har fÄtt sig ett lager fÀrg.
Skrovet har fĂ„tt sin andra strykning hĂ€r tror jag, Revell's manual Ă€r feltryckt sĂ„ frĂ„n början hade jag en grĂ„ bĂ„t.. SĂ„g inte klokt utâŠ. De ville att jag skulle blanda 90% grĂ„ och 10% svart, vilket jag gjorde ocksÄ⊠Men en svart bĂ„t som gĂ„r i grĂ„blĂ„tt skall ju naturligtvis blandas 90 svart och 10 grĂ„tt kan man tycka, eller? SĂ„g att denna blandningen anvĂ€ndes pĂ„ en utav Revells mindre varianter sĂ„ minus poĂ€ng dĂ€r!!
Börjar fÄ ordning pÄ lite dÀckdelar och poolor m.m.
Har hÀr limmat ett par inner "skenor" med ex antal rum i. Golven skulle mÄlas beigea vilket jag ocksÄ gjorde, men det fick rÀcka med en gÄng⊠Man skall bara se att det finns nÄgot innanför fönstrerna.
FrĂ€mre dĂ€ck fastlimmat! đ
Och Àven bakre
Drottningen bjuder pÄ goda förvaringsmöjligheter!
Observera att skrovet inte Àr fÀrdigmÄlat, en strykning till pÄ det svarta och 1-2 pÄ det vita skall fortfarande göras, sen skall vattenlinjen klistras pÄ och resten utav skrovets dekaler klistras pÄ!
Observera ocksĂ„ att jag total dissar att fartyget skulle vara rostigt och Ă€ckligt under vattenytan, botten skall nĂ€mligen bara vara knallröd allra högst upp och detta görs med hjĂ€lp utav dekaler, den nedre delen mĂ„las "rostig". Men jag vill gĂ€rna att bĂ„ten skall se ny ut. Ăven om jag sett att hon mĂ„lats precis pĂ„ det sĂ€ttet Revell föresprĂ„kar men jag har ocksĂ„ sett henne helröd i botten, likasĂ„ har jag sett stabilisatorerna vara röda och dĂ€rför kommer Ă€ven dessa att bli röda eftersom jag tycker det Ă€r bra mycket snyggare Ă€n vita.

#40: Hon Àr klarröd i vattenlinjen medan resten av botten Àr mer brunröd. Du behöver inte vara sÀrskilt noggrann med skarven mellan de röda dÄ den Àr inte Àr snygg pÄ originalet. I övrigt Àr botten i vÀldigt bra skick utan rost.
#41 Jo detta Àr jag ju naturligtvis medveten om ang skarven men det kÀnns som dom har varierat detta mellan Ären, och nej det ser fruktansvÀrt tattigt med den skarven! Vad var anledningen till detta frÄn början? Billigare fÀrg om det var mindre rött i den?
PÄ denna bilden som jag inte vet nÀr den Àr tagen ser det ut att vara rödmÄlning pÄ gÄng Àven om man ser en viss skarv.

HÀr ser det Ànnu rödare ut!
Och hÀr följer en bild pÄ den rödmÄlade stabilisatorn, modellen föresprÄkar vit (vilket de sÀkert var 2004).

Jag tror det handlar om att man vill ha den klarröda i rent utseendesyfte men att man sen valt en billigare standardkulör för antifoulingen, dvs fĂ€rgen som motverkar bevĂ€xning. Jag har lustigt nog aldrig funderat pĂ„ detta trots att jag hĂ„lls med sĂ„nt hĂ€r pĂ„ dagarnaâŠ.
Imponerande fartyg!
Finns det nÄgon speciell anledning till att man sÄ ofta anvÀnder röd bottenfÀrg pÄ stora fartyg?

#46: Utan att veta sĂ€kert sĂ„ skulle jag tro att det Ă€r som allt annat i den svĂ€ngen, det Ă€r billigaste fungerande alternativetâŠ.
Jag vet inte men kan tÀnka mig tradition och estetik.
BlymönjefÀrg och i mindre ustrÀckning jÀrnmönjefÀrg, som bÀgge Àr gjorda pÄ naturligt röda pigment, var tidigare mycket vanliga bottenskyddsfÀrger, eftersom deras giftiga egenskaper hjÀpte till att hÄlla vÀxtlighet borta frÄn den delen av skrovet som lÄg under vatten.
Detta kan i sin tur ha givit upphov till om inte en tradition sĂ„ i alla fall en uppfattning om att röd skrovbotten sĂ„ att sĂ€ga hör till saken. Dessutom Ă€r rött en snygg fĂ€rg i kombination med sĂ„vĂ€l svart som vitt, vilket varit vanliga skrovfĂ€rger âŠ
#47 #48 LÄter vettigt, naturligt röd fÀrg som ser bra ut och Àr funktionell. LÀr ju gÄ Ät nÄgra hinkar fÀrg, sÄ det Àr vÀl bra att det Àr billigt ocksÄ. Dessutom syns det bra frÄn luften om man av nÄgon anledning skulle hamna uppochner;)