Hjälp med identifiering
Hejsan, jag är ny här på forumet. Jag undrar om någon kan hjälpa mig med identifiering av en byggsats som är en kombination pansar och modelljärnväg; " Karl Gerät 040" i skala N - 1:160. Vem är tillverkaren? Jag skulle vilja göra en what if? så en undran är om det finns svenska dekaler som går att använda? Tacksam för svar.

Hej, välkommen till forumet!
Trumpeter har gjort Mörser Karl-Gerät 040 men i skala 1:144, det finns även en färdigmodell från Dragon Can-Do vad jag kan minnas, även denna i skala 1:144. I N-skala har jag inte hittat någon. Svenska pansardekaler i denna skala finns det inte mycket av att få tag på vad jag vet, någon typ av nummer eller tre kronor i svart på vit bakgrund kunde kanske vara relevant, men det får nog bli något hopplock av olika dekaler i så fall.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Digitaldetektivbyrån 😉 har hittat denna i N-skala, men tyvärr är inte tillverkaren utskriven. Här finns fler bilder, med en irriterande svårläst förpackning längst ner!
Det KAN vara Hobbytrain, men det baserar jag bara på att de tillverkar Leopold, så den kopplingen är bara extremt svag gissning.

#2: Intressant! Enligt förpackningen är dock skalan 1:144. Om man kikar på distributören Glow 2B:s hemsida, så framgår det att de saluför (i grossistledet) Trumpeters
Easymodel Mörser Karl-Gerät 040 i skala 1:144
(en färdigmodell, samt de har den även som byggsats)
Dragon har som en del av deras 1:144 Panzerkorps utgivit samma pjäs, i fyra olika utföranden, de olika individerna Loki, Odin, Thor och Ziu. Se Henk of Holland
Ingen av dessa har dock järnvägsvagnarna med i paketet.
#3 Det har du ju helt rätt i! var väl lite trött i ögonen i morse… men sidans titel anger att det är N-skala, vilket väl är 1:160?
Helt säkra kan vi väl i alla falla vara på att Bullfrog har en ovanlig modell i sin ägo! 😉

#4 Jo precis, 1:160 är samma som N! Ja verkligen ovanlig 🙂
Hoppas du kan göra något kul av den Bullfrog!
Jag uppskattar ert angagemang. Och, ja, någotskall det bli men vänta er inte för mycket, jag är inte van vid omgörningar. Det kan dröja ett tag innan det blir nåt. Det är lite lustigt med skalariktigheten, den är förmodligen såld som 1:144 men precis som min S-tank, också såld som skala 1:144, fast måten stämmer bättre med N-skala, 1:160. Frågan kvarstår; var kommer vagnarna in i bilden? 🤔 Här är lite jämförelse, städpersonalen är i N-skala;