Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 2669 ggr
AATC-86
0

GB 43: Jagdpanzer 38(t) Hetzer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tyvär glömt att ta fler bilder under byggets gång, men här kommer ett första smakprov i alla fall. Vagnen målas, och det resultat jag vill uppnå är svårt tycker jag.

Någon som kan gissa vilka som tagit vagnen som krigsbyte? Flört

AATC-86
0

.

WildeSau
0

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

AATC-86
0

Gratulerar! Du vinner en cyber-kaka! Flört

AATC-86
0

Ett par nyanser av rost till. Väldigt subtilt, men det syns något bättre IRL.

AATC-86
0

.

Joppo
0

Nice! Jag har själv filurat lite på att bygga just denna variant av Hetzern. Om du vill ha lite inspiration så tror jag Adam Wilder har byggt en jäkligt snygg Hetzer i samma tema som din.

Vad är det för skala på byggsatsen?

AATC-86
0

Faktum är att det är Adam Wilders bygge som jag skamlöst försöker att kopiera, rakt av (med undantag för ett stavfel som en tjeck upplyste mig om). Glad

Det är UMs byggsats i 1/72.

Joppo
0

Aha Glad Där ser man. Adams bygge är jäkligt snyggt, så jag förstår om du använder det som inspiration.

1/72 säger du… Jag har byggt en Hetzer i 1/35 och tyckte det var tillräckligt pilligt Skrattande Keep up the good work.

/J

AATC-86
0

Ja, herr Wilder är en fantastiskt duktig byggare tycker jag. Glad

Tack så mycket!

AATC-86
0

Nu börjar det likna något! Men mer vädring och detaljmålning ska till. Och dessutom, viktigast av allt: slagord och en tjeckisk flagga!

AATC-86
0

.

AATC-86
0

.

AATC-86
0

Så var den färdig, lagom till C4 Open!

AATC-86
0

.

AATC-86
0

.

AATC-86
0

.

Joppo
0

Gratulujeme k pěkné model! Skrattande

Du har verkligen fått till de rostiga partierna tycker jag. Även de målade slagorden är jäkligt fina.

Den enda (mini)kritiken jag har är att hjulen inte riktigt "poppar" lika mycket som resten av modellen. Det kanske vore nice med några mörkare skvätt här och där och lite blanksliten metall på drivhjulen och "the idlers"(kan inte den svenska termenFlört) Jag menar absolut inga extrema grejer utan bara lite extra subtil och "detaljerande" vädring.

Lycka till på C4 btw Glad Om jag ska dit så ska det bli kul att se modellen IRL.

/Jesper

AATC-86
0

Tack så mycket! Glad

Konstruktiv kritik är sällan fel, och i det här fallet är det helt befogat. Men faktum är att både drivhjul och idlers har silvriga och blankslitna ytor (väldigt subtilt), men av någon anledning så försvinner det helt i kameran. Tungan ute

Tack för lyckönskningen!

WildeSau
0

En Hetzer är bland det läckraste markmålen som finns.

Rosten ser naturligt äkta ut på bilderna, chassi och hjul får jag väl titta närmare på C4.
Skulle vara lådan vänster bak som inte ser riktigt färdigvädrad ut. Vad finns det f.ö i den? Verktyg eller är det ett duvslag? Flört

Hut ab, som "befälhavaren" ser ut att hugga tag i.

#3 Ska ju inhämta min cyberkaka också. Cool

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

AATC-86
0

Tack, WildeSau!Glad

Jag har faktiskt ingen aning om vad den bakre lådan till vänster är för något, men den har en massa hål i sig som vetter utåt. Anledningen till att den och många andra detaljer är målade i beige är för att de tydligen ska ha varit en av de få detaljer (utöver hjulen) som faktiskt var målade ordentligt på de riktiga vagnarna.

Varför vet jag inte.

Därför gav jag också de detaljerna minimal vädring - vagnen har ju bara varit i tjänst ett par dagar.

Och här har du din välförtjänta kaka: http://www.baconbabble.com/wp-content/uploads/2009/12/chocolate-chip-cookie-great1.jpg

[Henke29]
0

Otroligt vilket fint bygge du har fått till.
Tycker vädringen ser mycket bra ut..

AATC-86
0

Tackar! Jag var väldigt orolig för hur jag skulle få till det med så stora ytor av rost, men jag blev nöjd.

[Tunnan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Riktigt snyggt bygge det här.

AATC-86
0

Tack Tunnan! Glad

Roca
0

Vilket fint bygge, vilken vädring! Och extra roligt att det är Pragborna som erövrat den tyska vagnen med tjeckoslovakiskt chassie. Ser på dekalarket som Sau bifogade, att ROA var med i striderna i Prag, det var dom i upproret i Warsawa sensommaren/hösten -44 också.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

AATC-86
0

Tack Roca!

Visst är det någon slags ljuvlig ironi att chassiet är av inhemsk design. Flört

Roca
0

Verkligen Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Jarl]
0

Otroligt snyggt bygge hur har du gjort med rosten den ser så verklig ut?

felle-j
0

#28 AATC-86 har inte varit inne på iFokus på över två år, men förhopppningsvis kan någon annan svara på din fråga. Skulle också vilja veta då man en vacker dag kan behöva fixa lite korrosion. 🙂

grDalMas
0

man kan göra rost av oljepastell kritor som på denna 1/72.

stickanw
0

Hur kan ni säga att bygget är fint. Det ser ju fördj-vligt ut, rostigt, nästan tandlöst och nedklottrat. Helt fantastiskt bygge, underbart att skåda (eller är det Skoda).

felle-j
0

#31 Det är inte direkt en vacker maskin som en Spitfire, men ett snyggt bygge är det. Att få till rost så bra är inte lätt.

stickanw
0

Ungefär så jag menade med den andra meningen.