Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2249 ggr
Tarmvred
0

SU-76(r)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har noterat att aktiviteten verkat minska här på forumet de senaste veckorna. Det verkar som att folk tycker att det finns bättre saker att göra än att hänga över byggbordet så här i semestertider ;)

Så för att dra mitt strå till stacken och fungera som gott exempel så tänkte jag presentera mitt nuvarande bygge, visserligen en god bit in i målningsfasen men det finns nog tillräckligt med bilder för att ge en någorlunda heltäckande bild av vad som skett hittills.

Modellen är en erövrad SU-76 i tysk tjänst från Miniart. Jag köpte den först och främst för dekalen av det lilla hakkorset(på bilden alldeles under kanonmynningen) som jag tänkt använda till ett annat projekt.

Modellen påbörjades i väntan på att inspirationen för några andra byggen skulle rinna till och efter mycket om och men så ser det ut som att det faktiskt kan bli något av den.

Tarmvred
1

När jag kom på tanken att jag skulle fota mina framsteg var undre delen av chassit samt inredningen målad, överbyggnaden väntade på lite spackel och grundmålning.

Jag kan sammanfatta modellen som svårbyggd, i alla fall för mina klumpiga korvfingrar. Störst problem hade jag med kanonen och överbyggnaden men med mycket karvande, grovt språk och en del fusk fick jag ihop något som i alla fall kan liknas vid en SU-76…

Tarmvred
1

Jag fick lov att måla inredningen innan jag kunde bygga ihop överbyggnaden.

Kanonen har en del glipor som än idag är ospacklade. Efter att ha krigat ihop den så var jag helt less på den att jag helt enkelt struntade i det.

Tarmvred
3

En god bit in i målningen.

Jag fick iden att måla vagnen i hinterhalttarnung-kamouflage. Ett måhända ganska orealistiskt målningsalternativ men ett roligt sådant. Ännu en post på konstnärlig frihet-kontot :)

Tarmvred
2

Och ett par prickar senare, så här långt har jag kommit i skrivande stund.

Nu är det bara resten kvar. Detaljmålning, verktyg, bogservajer och sånt. Dekaler. Vädring. Samt 4 av fem medföljande figurer.
Jag ska göra mitt bästa för att få med figurer men vid första anblick ser det rätt omöjligt ut att få ner tre av dessa i det trånga stridsutrymmet. Lyckas jag så får det bli en liten basplatta också.

Decaius
0

Snyggt bygge! 👍

IKV91
0

Ditt bygge blir snyggt. Hur var banden? Jag är inte förtjust i band som inte kan sammanfogas utan bara klistras ihop. jag ser fram emot finalen!/Roger

lanm65
0

Jag hakar på omdömena, mycket stiligt bygge. Har du penslat prickarna i #4?

Tarmvred
0

#5, #6 och #7, tackar för de glada tillropen.

#6 Banden var helt ok. Jag har inte så mycket emot den här typen av band. Med ett hyfsat långsamttorkande lim så tycker jag att man har rätt stor kontroll över dem och kan böja dem till rätt form och sedan måla dem separat. Det jag brukar ha mest problem med är mig själv, det har hänt mer än en gång att jag efter målning försökt montera fel band på fel sida med ett ganska mediokert resultat :/

#7 Jajelimensan, prickarna målade med pensel. Tyckte att det skulle bli ett aningen för tålamodskrävande maskeringsjobb annars. Min fingerfärdighet med sprutan är långt ifrån så god att jag skulle våga mig på att måla dem på frihand.

Tarmvred
3

Jag tycks ha fastnat i sommarfällan jag med.

Då jag i början av semestern tyckte att det nu fanns gott om tid med modellpyssel så kom min tid snart att upptas av resor, en massa grillkvällar, öl och annat onödigt tjafs ;) Men tills sist verkar jag fått tummen ur och börjar nu åter grotta ner mig bland slipdamm och limångor.

Så en liten uppdatering är väl på plats. Inte så mycket har hänt sen sist men lite detaljmålning, små verktyg, dekaler och klarlack har jag ändå utsatt modellen för.

Nu är det bara resten kvar :)

Decaius
0

Den ser mycket snygg ut. Jag ser fram emot att se den vädrad! :)

Dan016
0

Läcker vagn och målning!👍

/Dan

petzon
0

Tjusigt bygge

Tarmvred
1

Det börjar närma sig. Vagnen är i stort sett klar, figurerna är under målning och jag har precis påbörjat en liten basplatta.

PAK43
0

Looking good!

Tarmvred
1

En månad har gått och det enda som hänt är att jag ikväll fått kladda lite. Figurerna är precis lika halvmålade som sist och plattan ska gräsas och jag ska försöka få dess vädring att smälta ihop med vagnen så det inte ser ut som en modell som lagts ovanpå en basplatta.

Decaius
0

Jag tycker det ser bra ut redan! :)

fjantomen
0

Vackert, en häftig kärra i snyggt kamoflauge. 👍

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Dan016
0

Ser fram emot fortsättningen!👍

/Dan

Tarmvred
1

Figurerna är färdigmålade och har fått ett par små dekaler var. Nu saknar de bara lite mattlack sedan är det dags för uppsittning.

Tarmvred
1

.

Tarmvred
1

.

Dan016
0

Figurerna ser fantastiska ut! 👍

/Dan

/Dan

felle-j
0

Riktigt snyggt målade figurer!

[Jarl]
0

Snyggt som vagnen också!👍

Tarmvred
0

#22, #23, #24, tackar. Figurmålning brukar få mig att känna mig väldigt vilsen :P

robban64
0

Tycker du hittat rätt med figurmåleriet😃

Snygga gubbar och vagn.

Tarmvred
1

Fertig!

Nu låser jag in den här i vitrinskåpet.

Tarmvred
1

Modellen har kommit i det stadiet att för varje miss jag upptäcker och försöker fixa så ramlar någon del av eller så skadar jag färgen med allt tummande så nu sätter jag stopp och nöjer mig med slutresultatet.

Tarmvred
1

Så, i brist på silikonbrudar att limma på så för jag kasta mig över nästa plastmodell istället :D

[Jarl]
0

Verkligen snyggt som bara den! Vill se mera bilder 👍

Tarmvred
1

#30 Beröm smakar bra, som tack för det lägger jag upp en bild till :)

robban64
0

Snyggt jobbat! Gillar hur du fått till leran och vagnens cammo.Enkelt men stilfullt diorama. Vad blir nästa projekt?

Filbrännan96
0

Jäkla snyggt resultat! 😎

Var hittade du träplattan?

"It´s all about the details"! Cool

Tarmvred
2

Träplattan kommer från IKEA. Kom precis på att loggan står märkt i ena hörnet, det kanske jag borde dolt…

[Roftic]
0

Sicken snygging! Älskar alla gubbar, det blev mer levande med de i! 👍😎

Banjoman
0

Håller till fullo med tidigare inlägg: ett riktigt snyggt bygge på alla sätt och vis! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dan016
0

Ser fantastiskt bra ut! En dubbeltumme!👍👍

/Dan

Rone
0

Riktigt snyggt bygge, målning av vagn och figurerna ser riktigt bra ut!👍

Greenhorn
0

Himla snyggt bygge!! 👍

PAK43
0

Najs!

JaGa
1

Riktigt snygg och läcker bygge…👍

Och lika fin i "live" var den också….😉

felle-j
0

Det är verkligen ett fint bygge du har fått till!

Roca
0

Mycket fint bygge och jag gillar att figurerna är med!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
0

Jag håller med föregående talare. Figurerna lyfter verkligen modellen. Coolt cammo också.