Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 6832 ggr
sotaren
0

lastfartyg

Hej ! Jag är relativt ny på det här med modellbyggeri, har börjat på billing boats mary ann , snart klar med skrovet, egentligen är jag sugen på ett lastfartyg,men jag hittar inte så mkt av sådana i trä.någon som har några tips var man hittar sådana? Och har någon handlat från tyskland nån gång ? har sett att priserna är mkt lägre där. Mvh stefan

Banjoman
0

Lastfartygsbyggsatser med träskrov är relativt ovanliga; det är betydligt vanligare med skrov i antingen glasfiber eller vacuumformad plast.

Caldercraft har t.ex. ett par lastfartyg, Brännaren (en svensk kusttanker) och S/S Talacre (en kustångare)  i sitt sortiment. Mountfleet Models har också en liknande kustångare, Ben Ain. Dessa byggsatser är samtliga ursprungligen framtagna av Frank Hinchliffe, med skrov i glasfiber och detaljer huvudsakligen i vitmetall. De går att åstadkomma väldigt trevliga modeller med dessa som bas, men jag skulle inte klassa dem som nybörjarvänliga (om du tittar lite i min Highlander/Eilean Mòr-tråd kan du få en uppfattning om hur de är att bygga).

En annan brittisk tillverkare som har en del lastfartyg i sortimentet är Model Slipway.

En hyfsat lång lista med lastfartygsbyggsatser från olika tillverkare hittar man annars hos den danska modellfartygsbutiken Modelskibet, och ytterligare ett antal hos Modelltechik Hamburg.

Vad gäller att köpa från Tyskland, England etc. har jag personligen än så länge bara haft goda erfarenheter, men det är naturligtvis med modeller som med allt annat man köper över nätet: normal uppmärksamhet och försiktighet är alltid en god idé, och verkar ett erbjudande vara för bra för att vara sant är det förmodligen precis så det är!

Lycka till med letandet!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
0

Mittåt! Jag ser när jag tittar närmare på Modelltechnik Hamburgs webbplats att modellerna jag länkade till säljs färdigbyggda, och det är ju knappast av intresse i sammanhanget! Om ursäkt därföre!

sotaren
0

Tack för det svaret!! Får in och kolla lite ikväll.var inne och tittade på ditt bygge.och måste säga att jag blev djupt imponerad av resultatet och med vilken noggrannhet du gjort det !! 👍

petzon
1

Turk Model har (haft) en kombinerad lastbåt/passagerbåt,: Bandirma verkar dock inte som om den är kvar i produktion, men kanske går att hitta i hyllan hos någon handlare.  Annars är alternativet att skracthbygga,

Många stora segelfartyg var ju lastfartyg, ostindiefararen Göteborg är ju ett exempel, men jag antar att du menar mer traditionella modernare lastfartyg.

Banjoman
0

#3 Väl bekomme, och därtill varmt tack för dina vänliga ord! 🙂

#4 Bandirma står, synes det, alltjämt att uppbåda; åtminstone listar Modelskibet henne bland sina lastfartyg. Efter vad de skriver är byggsatsen (i 1:87) primärt tänkt för statiskt bygge, men (säger de) naturligtvis fullt möjlig att göra radiostyrd om man vill. Modelskibets beskriving är inte helt tydlig, men det ser dessutom ut som om det är fråga om en byggsats med plankat träskrov, om det är något sådant man i första hand letar efter.

Banjoman
0

Bandirma finns för övrigt listad (om än inte i lager) hos den svenska webbutiken Lanterninen, dessutom till ett snäppet trevligare pris än hos Modelskipet (1385 SEK vs 1449 DKK). Lanterninen för dessutom några betydligt modernare fraktfartyg, för den händelse man är mer intressad av sådana än av en 1800-talsångare …

petzon
0

#4 Zander hade en byggtråd här på modellbygge för en tid sedan, för just Bandirma.  Det är en väldigt charmig båt, men den finns inte med på Turk models hemsida längre så det kan vara läge att vara snabb med att handla för de finns nog bara kvar de byggsatser som finns hos handlarna.

sotaren
0

Jag har hittat bandirma hos många handlare, billigaste är i tyskland där den kostar runt 90 euro så det blir nog jag köper den när min Mary ann blir klar..

Skalski
0

Jag vill gärna inflika med denna sida som jag tycker har många fina modeller… även en del fraktfartyg, Mount Fleet.Models.😎

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Skalski
0

Hmm… såg just att Banjoman redan länkat till samma sida 😟… nåja, bevisar endast att det finns fler med liknande smak på fartyg 😂

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

MarkusN
0

Håller med om Bandirmas charm, men tänkte passa på att tipsa om dessa från Bluejacket Shipcrafters som har civila trotjänare från andra världskriget, tex ett Liberty ship, T2 tanker och Victory ship.

Med firman Eskaders hjälp kan du konvertera victoryskeppet Jeremy O'Brien till svenska lastångare, S/S LAPPLAND och S/S SONATA.

sotaren
0

Caldercrafts modeller såg väldigt intressanta ut…

Banjoman
0

#12 Jag förstår vad du menar! Jag har aldrig sett eller byggt en Caldercraft-byggsats ur deras moderna fartygsserie, men vet däremot av egen erfarenhet att åtminstone deras träfartygsbyggsatser (typ HMS Victory) är mycket, mycket bra.

Jag upptäckte också när jag letade efter annat att en av mina favoritnätmodellbutiker i England, The Model Dockyard, listar sina r/c-fartygsbyggsatser per fartygstyp och inte per tillverkare, samt att de listar ett ganska stort utbud av lastfartyg av såväl större som mindre slag, inklusive bl.a. Caldercrafts byggsatser.

sotaren
0

Nu är en Bandirma beställd !! Från Spieleeck i Tyskland för en kostnad av 1052 kr inklusive frakten…:)

petzon
0

#14 härligt då väntar jag bara på en fet bygglogg och jag tror inte jag är ensam om denna önskan

Banjoman
0

#14 Instämmer till fullo med #15: en stadig byggtråd ser även mandrom fram emot!