Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1322 ggr
magicrub
0

Dioram?

Tänkte att jag skulle försöka göra ett litet diorama till nästa modellbygge, någon med erfarenhet som har lust att dela med sig? Såg en film på youtube om just diorama bygge och det såg välldans roligt ut.

ElLobo
0

Om du går in på Sök uppe till vänster, och gör en sökning på diorama, så kommer du att hitta en hel del inlägg som tar upp detta.

cyberdemon
0

hej, vad skulle du vilja veta/få råd o hjälp med?

mvh Thomas

magicrub
0

#1 okej, tack så mkt.

# 2 grunderna liksom, vad jag behöver för att komma igångSkrattande

cyberdemon
0

börja med att fundera ut vad dioramat ska föreställa, en historisk händelse, en ren fantasigrej osv. Bygger du pansar, flyg eller bilar? Jag hara bara erfarenhet av pansardioramor. men grunden är nog densamma oavsett. Ett bra material såsom byggfrigolit (inte den vita med små kulor) utan den gråblå isoleringsplattan är alldeles utmärkt att karva i. Spackel färger, strömaterial och inte minst de fordon o figurer du vill ställa ut. Det skiljer sig mycket om det ska vara en stadsscen eller rena landsbygden. Vet du vad: kika på den här länken, där får du en steg-för-steg
 guide som kan inspirerar dig.

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=1472  

/Thomas

magicrub
0

#4 tack så mkt, det är tänkt att vara ett ganska litet diorama med en väg, lite vegitation och nått staket. men jag vill ju inte ha det helt platt. vart brukar du köpa material. tack för länkenSkrattande

StefanW
0

#5 Om du berättar lite om vad du har tänkt dig, så skall vi kunna ge dig många tips! Är det ett pansar eller civilt o.s.v.?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

ett mindre diorama såsom du förklara kallas ibland också för vignette. En basplatta, spackel och de ovan nämnda är bra ingredienser, du kan få till bra ojämnheter med spackel utan att bygga o konstruera underlaget. Växtlighet, tja mossa, static grass (köps på modelljärnvägsbutiker, se länksidan) jag har något som kallas för seaweed (från Nosch) som jag sprayar med spraylim och sedan dränker i oregano o andra kryddor (timjan, basilika) för att föreställa träd. kort sagt, mycket går att använda, rötter som du rycker upp kan sköljas, torkas och vändas uppochner och efterlikna träd. Men givetvis är det olika på vilken typ av dioramor du vill göra

cyberdemon
0

såg att du bygger mest bilar, kika här då och bli inspirerad  :)

Armorama, bilder