Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 3946 ggr
ElLobo
0

Nytt i bygghögen - augusti 2014

Ny månad, ny tråd. Glad

2014 års tidigare trådar:

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Decaius
0

Fick hem denna:

Decaius
0

Fin byggsats med metallpipa

Decaius
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och denna

Decaius
0

Nu funkar inte uppladdningen som den ska… i mitt första inlägg ska det vara en Dragon 1/72 Jagdpanzer IV L/70 ( V ) Bilden i inlägg #3 ska vara i inlägg#2. I inlägg #3 ska det vara en bild på Dragon 1/72 Panzer IV F2

ElLobo
0

Det har tydligen strulat med bildhanteringen i dag. Du får försöka senare får vi se.

[Roftic]
1

Gick förbi hobbex o såg denna lilla skönhet. :)

Deadbringer
0

Var på ett loppis idag och hittade detta.

Kan inte ladda upp bilden ,men ger en liten beskrivning  :)

Laddar upp en bild så fort det funkar igen

Det är 5 st små lådor från Matchbox från tidigt 70 tal med 13-15 st soldater i varje låda. På baksidan finns vilka färger man skall måla gubbarna i. 

Gubbarna är i skala 1 :32  

Dessa små lådor heter

• British commandos
  • Afrika korps
  • American combat troops
  • Greman comba troops
  • 8th Army combat troops
Banjoman
3

Som jag tror att jag nämnt i nå'n tråd nå'nstans nå'ngång (jag minns och hittar inte längre var) har jag funderat på att i en (mer eller mindre avlägsen) framtid göra ett försök med vädringstekniker på något lämpligt plastobjekt, och när jag vid dagens besök i modellaffären fick syn på den här byggsatsen i nyhetshyllan kunde jag inte låta bli att slå till! 😇

I min barndom fanns det flera 4L i släkten, och sådana som jag minns de fordonen bör de vara tacksamma vädringsobjekt … 😉

Det kommer förvisso dröja ett bra tag innan det kan komma att bli aktuellt att faktiskt bygga den (först skall Eilean Mòr bli färdig, därefter skall vardagsrummet renoveras och se'n får man se vilket nytt modellprojekt som kommer i första hand) men plast förfars ju inte i brådrasket, ju … 😎

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Tunnan]
0

Fina inköp

JaGa
0

Hej "Tunnan"

Kul att se dig här igen. Du har varit saknad…👍

Mvh / Janne

http://www.ipmsuppsala.n.nu/

petzon
0

#8 Läcker kärra, En sådan hade min musiklärare på mellanstadiet. Den var rejält vädrad, men det var även föraren.

StefanW
0

#8 Tummen upp!

Stefan - Modellbyggare

WildeSau
1

#8 Äntligen en ny apambulans. Grym kurvtagningsförmåga. Speciellt när man lastade tre surfbrädor och en massa master och segel på taket. 😃

Kommer snart en Fourgonnette också. 
http://www.1999.co.jp/eng/10285948
En av mina gamla windsurfarkompisar hade en blå sådan som mobil bostad när hon var ute och tävlade.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
0

Passade på att fynda på Liden och återse några trevliga modellbyggare, dagens långväga var Greenhorn.

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Lite filmrelaterat 

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

och sist en Mustang…

dElg~~60_35.JPG)

Stefan - Modellbyggare

IKV91
0

En ny Sherman har hittat hem. Tror att denna vagnen blir riktigt kul att måla.

ElLobo
1

Idag hämtade jag ut ett paket från Stellan i Stockholm. Det innehöll en Dornier Skyservant, Matchbox PK-107, …

ElLobo
1

en MiL MI-4, Unda 72004, …

ElLobo
0

… och en Wallis WA-116 Autogyro, Airfix 04401.

[Roftic]
0

#20 #19 #18Snygga inköp Ellobo gillar helikoptern skarpt! :)

Roca
0

Trevliga nytillskott ElLobo! Skyservant ligger också och ruvar i min bygghög…

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#20: Jo, jo en sån byggde jag en gång i min gröna ungdom, men vart den sen tog vägen vet jag inte (som så många andra modeller)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
0

#22: Jo, det är ett trevligt plan. Jag har två stycken i den obyggda högen, men byggena är planerade.

[Hayabusa]
1

#20 Någon gång på 70-talet deltog "Little Nellie" på en flygdag på F5 i Ljungbyhed. Minns inte exakt när det var, kanske 72-73? Hur som helst så var jag där med  min far och fick t om provsitta denna coola maskin 🙂 Under uppvisningen arrangerade man en biljakt där "Little Nellie" jagade "busarna" och sköt med lösa skott.  Även om jag inte var så gammal vid den tidpunkten, så kände jag väl till Bondfilmerna. Min far extraknäckte nämligen som maskinist på den lokala biografen vilket gjorde att jag kunde smita in och se barnförbjudna filmer titt som tätt (nej, inte DEN typen av barnförbjudna filmer…). Cool modell 👍

ElLobo
0

#25: Ja, jag håller med. Det är en cool modell.

StefanW
0

#20 är en liten godbit!

Stefan - Modellbyggare

JaGa
0

Kom en liten leverans från Rebell Hobby (Tack Lars…👍) under söndagens bygg & grillafton ute i Vattholma.  Något som Björn A. bjuder in på varje sommar för IPMS Uppsala. Väldigt trevligt!

En ny bekantskap " Gecko Heavy Industries"  Ett nytt märke som Rebell Hobby verkar vara starkt involverad i…🤔

Först en Stormartillerivagn m/43 i 1:72. Ser väldigt fin och krispig ut. Tyvärr följer inga dekaler med. Heller inget medföljande ets, något, som kanske proffsbyggaren velat haft. Men jag är rätt nöjd utan….😉

Priset, 235:-  kan tyckas lite dyrt för så små rara ärtor. Men fina är dom…

Länk: http://www.rebell.com/

JaGa
0

Och här själva modellen:

Decaius
0

#28 Den där såg riktigt trevlig ut!

JaGa
0

Nästa modell från samma tillverkare. En Stridsvagn m/41 i 1:72 också.

JaGa
0

samt själva modellen

JaGa
0

Hmmhm… Rättelse! Det var i lördags vi hade träffen 😊

Decaius
0

#29, #31 Dom där hamnar på önskelistan! Ingår dekaler?

felle-j
0

Fina inköp, Janne! Hoppas man får se dom på något byggmöte framöver. 😉

Själv ser jag mer framemot Geckos Klargöringsbil och Pbv 302.

JaGa
0

#34 Tyvärr ingår inga dekaler. Det får man köpa separat. Som dom här t.ex. : http://www.rebell.com/svenskt/decals-masks/svenska-pansardekaler-registreringssiffror-flaggor-och-tornsiffror.html

Tack Felix! Jo, jag har tänkt ta med dom till nästa byggmöte (14 september). Byggda då förhoppningsvis….😉 Dallasjeepen och Pbv 302 hamnar säkert också i bygghögen min! 

mvh/Janne

http://www.ipmsuppsala.n.nu/

Decaius
0

#36 Ok! Tack för info, Janne! /Calle

Roca
1

Från Bromma Hobby har jag fått hem Plastic Soldiers 1/72 Universal Carrier (x 3), kan byggas som Mk. I eller II!

Roca
0

Samt HäT 1/72 7,62 cm PAK 36 (r) (x 4)

zoncar
0

Fortfarande en mopar tok!

#8 så förebonkat läcker

#9 tunnan så jätte kul att du är tillbaks, har själv inget större intresse av iFokus modellbygge ifall du inte är  med!🙂

Egizzz
0

Kom hem med denna i fredags!  🤪

Jobbar med barn och ungdomar med särskilda behov på korttidsboende två helger i månaden! Där sitter några av oss och bygger modeller på kvällarna! 

Så detta får bli mitt projekt denna säsong höst/vinter/vår!  😃

Dioramabyggare
0

#41: Vad heter fordonet i bakgrunden? Är det ett amfibiefordon?

starhawk
0

Det är nån version av LVTP och jo då den är amfibisk!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
0

Vid bygghelgen i Ornäs fick jag den här trippelsatsen av Bjarne, och det får väl (åtminstone för min del) bli augusti månads sista byggsats.

[Tunnan]
0

Tack  JaGa.
Jo det har varit lite rörigt detta året, inget har varit sig likt.
Men jag är lite på G nu igen.
Vad modeller ni köper…härligt…det gör jag med, har nog ökat mitt lager med närmare 100 modeller i år😉