Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 1430 ggr
[Hayabusa]
1

Udda vagn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna, något udda, vagn hittade jag på "Bastogne Barracks". En vagn som i grunden är fransk, men ombyggd av tyskarna.

[Hayabusa]
0

Lite info.

Joppo
0

Det här borde väl vara samma vagn som finns som tamiyabyggsats fast då utan de tyska modifikationerna? Sjukt fräsig är den. Vet du förresten vad det är för slags trästolpar som är fästa på sidan?

[Hayabusa]
0

#2 Ja, det tror jag. Fräck liten vagn, helt klart. Trästolparna missade jag, ingen aning om vad de användes till. Bastogne Barracks har en fin samling fordon, många är dessutom körbara. Tyvärr infinner ju sig en slags "överdos" när man går runt bland en samling vagnar dvs man vet knappt vart man ska börja titta och glömmer därför en hel massa intressanta saker. Dock, en bra anledning till att åka tillbaka 🙂

Joppo
0

Jag kan tänka mig det :) Vilken sevärdhet var bäst på resan?

[Hayabusa]
0

#4 Svårt att välja ut, det fanns så många höjdpunkter. Ardennerna är ett relativt litet område vilket gör att man kan avverka mycket saker under en vecka. Mängden av museum av klass överraskade, många riktigt fint uppbyggda 1:1 diorama. Museet i Diekirch var riktigt bra, där fick vi bl a klättra ned i en Hetzer. Inte fel 🙂. Kan definitivt tänka mig att åka tillbaka.

[Hayabusa]
0

Exempel på 1:1 dio

[Hayabusa]
0

*

starhawk
0

Har nyligen läst praktverket "Ardennerna 1944-1945 Hitlers vinteroffensiv" av Christer Bergström en riktig tegelsten (eller kanske cementplatta?) det stod omtalat att det finns en hel del 1:1 dioramor och också att många av vagnarna som "blev kvar" har förvandlats till museiobjekt eller minnesmärken. Skulle vara intressant att besöka.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
0

#8 Det var Christer Bergström som arrangerade denna resa. Vi hade med andra ord en synnerligen kunnig & påläst guide under resan. Hade varit svårt att på egen hand göra en så omfattande resa på egen hand, men eftersom jag nu varit där så underlättar det väldigt mycket.

Hektor
0

Här är Hetzern som Hyabusa nämner i #5.

Hektor
0

Och här klättrar han ner i den!

BjarneS
0

Läge att banta m.a.o. då planer finns att hänga med på vårresan.

Bjarne

[Hayabusa]
0

#12 Kommer Christer att arrangera en resa till våren? Har inte hört eller läst något om det, men det kanske är så?

Hetzern är inte särskilt rymlig invändigt, men även om jag själv inte tillhör de slimmade typerna så var det ingen "Mission Impossible" att ta sig ned i vagnen. Tyckte nog att känslan av att kunna "rutscha" av vagnen var större, de lutande sidorna är tämligen hala. 4 man i en Hetzer känns dock sanslöst trångt, minst sagt.

Roca
0

Oj, vilken intressant resa, minst sagt! Jag har under stor njutning :-) läst Christers Ardennerna-bok ganska nyligen och det blir nog en del byggen med inspiration därifrån för mig framöver. Vad gäller UE:n i första posten så är det ju en spännande vagn och det tycks finnas mycket Luftwaffeanknytning, bl.a. så användes dessa vagnar som Sicherungsfahrzeuge vid Luftwaffes flygfält, troligen bl.a. på Grove i Danmark.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

BjarneS
0

#13 Svärsonen pratade med Christer i början av veckan och fick då höra om en vårresa, men det kanske inte är officiellt än.

Bantning är dock nödvändig, även av andra skäl.😃

Under Arsenalens förrådsbesök tog jag mig bara in i Dragon Wagon med softcab!!!!!!

[Hayabusa]
0

#15 Absolut kan det vara så. Christer anordnar en resa till Arnhem den 22-29/9 och jag vet att han har mer i "Pipeline". 

Att bli av med överflödiga kilo har bara fördelar, jag behöver själv jobba på den biten. Inte enbart för att det blir lättare att komma ned i en Hetzer 🙂

Decaius
0

Ja, man behöver tänka på formen när man är i "modell-svängen" ;)

[Hayabusa]
0

#17 Sannerligen 🙂