Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2986 ggr
Azgaron
0

Nytt i bygghögen - Augusti

Hämtade hem den här från bussgods. Köpt på tradera.

F-16 C Fighting Falcon, plastbyggsats, Revell

Trevlig "liten" sak, så nu saknas bara en i 1/144 Glad

Nu ska jag bara ut på F-16.net och kolla lite.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

#0 Då antar jag att du varit inne på denna sida och sett (nästan)alla som finns i 1/144:

The F-16 Fighting Falcon in 1/144

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#1 Nä, konstigt nog inte. Dock hittade jag hans sida när jag sökte på min ESCI modell i 1/48 av samma plan. Han håller ju till på F-16.net också.

Bra sida om man vill ha lite koll på vad som finns/funnits.

Azgaron

StefanW
0

Lite flygnörd som man är så har man "sprungit på" en och annan F-16 och av dem så skulle jag vilja bygga cockpiten igen…(nu när man tror att man kan göra den snyggare!)

ITALERI - 1/12° - F-16 Cockpit

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#3 Än den på bilden? Ser förbaskat bra ut tycker jag!

Azgaron

StefanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Nej, jag hittade en annan bild, men nu har jag fotat av den: så här ser den ut!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6c64cdf1-9230-4b55-993b-b7952c7c654b&Filename=F-16 Cockpit 002.jpg)

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#5 Mycket snyggt! VAd är det för skala?

Azgaron

pebben
0

jag har en i 1/144 F16 xl nasa + en 1/48 ESCI som det saknas massa grejor på men det var nån vagn och koner å lite sådant så jag slog till för 20 spänn men sedan har det som vanligt blivit liggande! ah är ju inte så inne på nyare om man säger så

//pebben

StefanW
0

#6 Det är en AMT/Ertl #8693 i skala  1/12

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#7 Kan det av en händelse vara tänkbart att du vill bli av med dem?

#8 Lagom skala. Tänk att haft planet i den skalan, vilket monster. Tur att F-16 inte är så stort (som F-14), men ca 1,2m blir rätt maffigt ändå.

Azgaron

StefanW
0

#9 När jag byggde den så önskade jag att det var en F-14 för idén var att ha en stor cockpit och sedan en modell i 1/32 och sedan ett hangarfartyg varifrån den brukade operera på samma hyllplan…Är man galen så är man!

//stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#9 Låter faktiskt som en kul idé. Finns F-14s cockpit i den skalan?

Fyra F-16 i skala från 1/144 till 1/32 skulle nog se rätt fräckt ut på samma hylla. Är inte helt skadefri jag heller Glad

Azgaron

StefanW
0

#11 Skall kolla det…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Ett besök i den kungliga huvudstaden gav lite trevligheter att ställa i kön för montering.

Hobbybokhandeln är ett riktigt fyndställe, som vanligt. 370:- för tre hojar och T-Forden!

Hobbybiten fick trots semesterstängt kränga Impalan och ett par sprayburkar, bra med kontakter. Fick också en visning av Kjelles lgh och nya garage där Mustangen bor med sina syskon Mustangerna (objekten då) Cool

Impala 1965

Ford Couplet 1915

Hayabusa

Harley-Davidson

Honda VF750F

Niclas

StefanW
0

#13 Ford Couplet 1915 1/32? Är det månne en kandidat till GGG nästa år?

Kul när man gör fynd!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Coupleten är faktiskt till tanten, hon gillar mässingsbilar och sådant som sträcker sig en bit i in på 40-talet. Få se om hon kan få klar den tills GGG nästa år?

Niclas

StefanW
0

#15 Det är lite mer på "G" i 1/32 som kommer att visas här inne….

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#13 Det där såg ju trevligt ut. Gillar HDn, och priset var ju minst sagt överkomligt. Varför bor man i fel stad?

GGG hade jag ju tänk komma till nästa år, så nått 1/32 lär det nog bli. Kanske Typhoonen nu när jag äntligen fått instruktionerna.

Azgaron

Proosen
0

Hade ju en sak till i brevlådan när jag kom hem, sex ark med Bare metal foil à 47kr/arket ink. frakt direkt från tillverkaren.

Kan inte annat än rekomendera inköp direkt från Mr. Eldred P. Mason, som skött kontakten via e-post. Inga som helst problem med de tillfällen jag handlat direkt från dem och trevligt bemötande där man får veta vad som är på gång. Jag har dessutom alltid skickat ett mejl och berättat att beställningen landat och det har varit uppskattat från deras sida.

Niclas

StefanW
0

#18 Det blir ju lite skillnad då man får ge mellan 80-100;- /ark här hemma i svedala…

Kan ju också vara en ide att sambeställa!?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Hompe
0

#19 ja en jädra bra ide! (jag vill ha) Skrattande

Proosen
0

Nu ligger dessutom dollarn ganska lågt så köp, köp, köp……

Det lär väl ha ganska lång hållbarhet om man följer instruktionen och lägger det svalt/kallt i en plastpåse. Mina ark ligger i kylen med en påsklämma som försegling.

Jag ska kolla hur exakt de vill ha utlandsordern skickad. De har ingen betala via nätet-funktion men man skickar kortuppgifterna i två separata mejl och jag tycker det känns tillräckligt säkert för att göra det.

Återkommer med instruktionerna.

Niclas

Azgaron
0

Hmm, det var ju ett bra pris. Skulle nog kunna tänka mig att beställa lite. Har ju en Sabre att klä om inte annat Glad

Azgaron

Proosen
0

Här nedan kommer innehållet i det mejl jag fick angående order utanför USA och det är ju som sagt väldigt fördelaktigt att köpa direkt från dem.

Jag har skickat med order, mottagare och adress i första mejlen.

Lycka till!

Niclas 

You may order from us directly either by FAX or email. If ordering via FAX, our FAX # is 248-476-3343. We have a $10.00 minimum (includes shipping cost) if ordering via credit card.

If ordering via email please send your credit card information in 2 separate email (for security reasons). In the first email include the first half of your credit card # plus the 3-digit Verification # that is located on the back of your card, in the signature box, right after the last 4 digits of your card #. In the second email send the second half of your credit card # plus the expiration date.

As soon as we receive your order, shipping address & the payment info we can process & ship your order. Thank you for contacting Bare-Metal Foil Co.

Regards,

Eldred P. Mason Bare-Metal Foil Co. 248-477-0813

Azgaron
0

#23 Tack för informationen! Kan nog komma till användning som sagt. Verkar ju vara ett rätt vettigt sätt att hantera säkerheten.

Azgaron

Azgaron
0

Det här hämtade jag på posten igår, men jag glömde bort att skriva. Glad

Tack pebben! Glad

Azgaron

pebben
0

#25 Mycket nöje! Fot i munnnen

//pebben

StefanW
0

Ännu en lyckad affär!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Jepp! Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

Hm, pebben!! Skall du börja bygga flygplan nu igen?? Fot i munnnen.
Me 410…hehe……

Såg du den andra byggsatsen då, "ground vehicle set"…fanns med bla. en Kubelwagen……

Fniss…..Skrattande

pebben
0

#29 jag blev lite sugen på en 410 har kikat ett tag effter en sådan men vi får se hur det går!  lill kubbe ;co hehe! jodå jag har allt koll på dom  men man ska inte skylta allt för mycket med sitt intresse på tradera!  ibland känns det som om det sitter 5 pärs och kollar vad man bjuder på?!  ta dej själv som ex varje gång du lagt ett bud på nått jag lagt ut så blir set budstrid men inte på dom anndra auktionerna!  samma sak när jag lägger ett bud ja inte på allt men? säkert en slump men lika bra att ta det varligt hihi!

//pebben (lurig ibland! tror han själv ja!)

Sven-Erik
0

#30. Haha….Ja nog är det så!! Det är som amen i kyrkan, att just de grejer man själv vill ha, vill alla andra också ha!! Man blir så sne….
Är nog bäst att vara en försiktig general! Tassa försiktigt… Skrattande

pebben
0

igår fick jag hem min tamiya 88mm

//pebben

Sven-Erik
0

#32. Slurp!!! Är det 1:35? Sådan modell är nog något som varje pansarbyggare SKALL ha hemma……Vad fick du ge för den?? Tradera??

pebben
0

#33 ja minst en! vill ju bra gärna ha en pak 36 från dragon också!  nä via en ipms sida! jag gav 150 vilket är kanon!? men han skickade som paket så den slutade på 280:- så det blev dyrt ändå. nå han menade väl och det är ju det säkrast settet att skicka men ca 70kr dyrare en a_post men en trevlig gammal byggsats är det ialla fall tror att det blir den 4e jag bygger!

# visst är det 1/35 finns det någon annan skala? hehe!

//pebben

Sven-Erik
0

#34. Har du byggt Dragons "88":a också? Den verkar vara så himla cool…..Vill ha!!!!!!
Jag har också upptäckt att det blir dyrt att köpa på auktioner osv. Oftast är det nog bättre att glida in på den lokala hobbyaffären och köpa grejerna där. Sen stöder man ju hobbyaffären också, så att den kan leva kvar och ta in intressanta modeller…..Fast det är ju så kul att gå och vänta in paket i postlådan förstås……

1:35 regerar!!!!  Fot i munnnen

Denna kommentar har tagits bort.
pebben
0

#35 nä ingen dml 88 än i alla fall men läcker är den! ja ibland blir det dyrt! men av dom paketen jag köpte på tradera för ett tag sedan har jag sålt vidare det mästa kvar har jag sherman matillda schwimmwagen sdkfz 222 +3 figurset och lite småbråte och det står i 194:- hehe! det tycker jag är ganska överkomligt!så ibland blir det billigt! och som du sa det är väldigt trevligt med paket! hehe!

//pebben

Azgaron
0

En 88a hade inte varit så dumt, och hade det funnits nån lokal handlare värt namnet så hade jag mer än gärna stöttat dem.

Azgaron

StefanW
0

Det är väl lite som en annan, jag gynnar gärna de svenska handlare som tillhandahåller det som jag behöver och önskar. Även om jag vet att det är till ett något högra pris.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

den lokala handlaren här har några modeller men bara gammalt dom inte blivit av med och tar inte in något mer så vet inte om jag är så intreserad att gynna denna butik! liden i mariestad ca3.5 mil härifrån gynnar jag mer än gärna bara jag fått iordning bilen så!   tamiyas 88a var ju en super modell när den var lite nyare! du fick med bra mycket mera grejor en man brukade på denna tid men den har ju ett par år på nacken men det ingår transport vagnar 9 st figurer ammo lådor ammo tom hylsor + en Bmw R75

//pebben

Azgaron
0

Jo Tamiyas 88 är en trevlig modell, har byggt den en gång i tiden, och skulle gärna bygga den en gång till. Dragons med för den delen.

Azgaron

Azgaron
0

Idag låg där ett kuvert i brevlådan, och inuti ett PE-set till Revells Me262A exterior från Eduard. Fick det av en snubbe på ARC bara för att jag gick med i deras Nightfighter GB. Helt otroligt! GladGråterGenerad

Nu vet jag inte hur mycket som går att använda till den tvåsitsiga nattjaktversionen, men det är nog en del. Synd bara att det inte finns någon inredning till B-versionen.

Jag har ingen bild men här är en länk.

Azgaron

StefanW
0

#42 tydligen skall den passa till Revells modell enligt Eduard! Men det var en trevlig överaskning! Hoppas att det blir så pass många här inne så att det går att locka tillverkare och handlare till att sponsra.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Jo, det är sånt man blir verkligen glad över. Jag hoppas ju kunna återgälda det, men just nu är enda sättet att göra bruk av delarna på bästa möjliga vis.

Ja det hade ju varit trevligt med lite sponsring.

Azgaron

pebben
0

ops! ett litet impulsköp från tradera! yummie! kolla banden

//pebben (lite fattigare)

Sven-Erik
0

#45. Mums!!! Passar bra där hemma i StuGan…….hehe…..

Azgaron
0

#45 Det där såg inte helt fel ut Glad ztriker?

Azgaron

pebben
0

#46 Skrattande

# 47 ja det var en av hans auktioner (350:-)

//pebben

Azgaron
0

#48 Misstänkte det då han mest säljer Dragon. Då får man väl hoppas att man får se den här längre fram.

Azgaron

pebben
0

HEHEHE!

//pebben

StefanW
0

#50 Det står 2 in 1 på boxen! Är spårvagnen med också? Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#51. Hehe…spårvagn med larvband??Fot i munnnen

StefanW
0

#52 På tal om att spåra ur: Då kan det inte vara en spårvagn utan en larvig vagn!

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

nä det är tanken som går som på räls!  såg ni smart kit loggan? det ska bli kul att få se vad det är för något!  men det är knepigt för denna modell är så ny att det droppar om boxen måste vara impoterad eller nått tror inte den finns i butik än! ah strunt samma vill ha den nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Skrattande

//pebben hm 2 IIIor på samma gång  de va varierat det!

Raldor
0

Lite Spitfire frossa.

Jag har för (o)vana att sitta på Hannant's och botanisera bland flyg-dekaler. Rätt vad det är så hittar man något intressant och/eller udda. Vilket sen betyder att modeller måste köpas. Dessa kommer att bli 2 udda amerikaner, och en Aussie sköterskehaj. Den rymmaste hajkäft jag sett på ett plan.

Raldor

Raldor
0

Ett dekal-ark som jag inte kunde låta bli när jag hittade det.

En "Checkered" Starfighter. Kan det bli mer race inspirerat.Nu saknas bara en passande modell.

Raldor

Azgaron
0

#55 å 56 Ser ju himla trevligt ut. Raceinspirerat var ordet Glad

Idag så ramlade det in att nytt kuvert från snubben på ARC. Den här gången var det inredningen till 262an, och även denna gång helt utan kostnad, trots att jag erbjudit mig att betala för det. Nu gäller det att få ihop det också. Radaroperatörens plats måste jag försöka scratchbygga.

Azgaron

Azgaron
0

En liten F-16 och fyra färger landade i brevlådan idag (tja igår numera).

Tack pebben och Raldor!

Azgaron

StefanW
0

#58 Det var kul!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jag fick också ett litet plan i lådan i dag (1/144) fast med en propeller då förståss!Fot i munnnen och igår kom min panzerIII smart kit från hong kong nu väntar jag bara på en willys och ett figurset suck bara att vänta på nya pengar för se då ska det handlas mera!

//pebben

TommiN
0

Tjaa,jag väntar bara på min RichelieuGråter,kommer väl snartFot i munnnen.

Raldor
0

#58 Hoppas att de kommer till nytta.

Raldor

Azgaron
0

#62 Tack, det har de redan gjort. Min pilot fick stövlar i läderbrunt Glad

Azgaron

pebben
0

idag låg det en P51D (j26) i lådan från airfix som jag hadde glömt bort! konstigt fasten jag har rensat så tycker jag attbygghögen växer! hehe

//pebben

Azgaron
0

Undrar just vad det kan bero på? Flört

Azgaron

ElLobo
0

#64 och 65: För få gruppbyggen?!

#64: Den kan du ju bygga som en f d svensk Mustang som blivit såld till Dominikanska Republiken … Flört

pebben
0

#65 ja visst är det underligt?

#66 är själv inte så mycket för det där gör hellre tvärt om utlänskt i svensk tjänst möjligen en beslagtagen mustang? har alltid undrat hur den skulle se ut i tyskt kammo? och det vore väl på sätt och vis i utlänsk tjänst? hehe!

//pebben

StefanW
0

#67 Det får bli en WhatIf!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

nån borde väl ha nödlandat på tysk mark? dom ramlade ju ner i sverige

//pebben

Azgaron
0

#66 Tja kanske… nä egentligen inte, inte just nu iaf Glad

#67 Synd bara att att det ska vara så svårt att motivera ökningen för sambon Glad Hon fick nästan frispel när fick reda på att jag köpt en Venom i 1/32 Glad Kanske har nått med kameraköpet att göra Glad

Jo, en musse i tyskt kamo hade varit intressant.

Azgaron

ElLobo
0

#67 och 70: Klart det fanns tyskmärkta Mustanger!

Här är en av dem:

P-51B assigned to 2.Staffel of the Versuchtverband Oberbefehlshaber der Luftwaffe during late 1944.

Fler hittar ni på World of Captured Planes.

Azgaron
0

De såg ju intressanta ut. Har ju en musse i b-version, men tyvärr med fel huv. Sen behövs ju dekaler med.

Azgaron

ElLobo
0

#72: Jag vet jag har sett dekalark för erövrade flygplan, och med lite sökning hittade jag åtminstone några ark av Cutting Edge i skala 1/48.

Zircus Rosarius  Special Missions Part 1

Zircus Rosarius  Special Missions Part 2

Zircus Rosarius  Special Missions Part 3

ElLobo
0

Dessutom finns ett bygge av Ricardo Dacoba beskrivet i IPMS Stockholms Magazine nr 12 2001.

Azgaron
0

#73 å 74 Intressanta dekaler. Kanske dags att börja kolla efter en musse till.

Förbaskat snyggt bygge det där och intressant artikel!

Azgaron

Azgaron
0

Idag landade den här:

Bilden tagen med den nya kameran, som spottar ur sig bilder i 3072x2304 Glad Nu har jag äntligen fått datorn att fatta att den hade en kamera inkopplad.

Azgaron

StefanW
0

#76 En liten goding!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Raldor
0

# 76 Är det en gammal Matchbox?

Raldor

Raldor
0

#72 Intressanta kärror. Själv håller jag på (i snigelfart) med en Spitfire Mk XI i skala 1/72. Snart klar för kammo.

Raldor

Azgaron
0

#77 Ja, det kan man väl säga. Tyckte att innehållet såg rätt trevligt ut med.

#78 Vet faktiskt inte, men sånt förekommer ju flitigt så det är nog möjligt.

Azgaron

pebben
0

#78 har en sådan matchbox! sb2c-1 med versioner från uss hornet och uss bunker hillFot i munnnen

//pebben

ElLobo
0

Lite sent, men trots det så är det ju till augustihögen de här tillhör. Det blir ju lätt så när man måste låna kamera, för visst är det många gånger roligare med lite bilder också … Flört 

I samband med augustimötet i IPMS Dalarna, köpte jag naturligtvis på mig några modeller, som jag tror är rätt hyfsat gamla också.
Är det någon som ens är förvånad över att det blev några fler modeller?!

Jag kom i alla fall hemdragande med följande:

en Curtiss C-46, Williams Bros. i skala 1/72

ElLobo
0

en Martin B-10B, även den från Williams Brothers och i 1/72.

Visst är den väl ganska mycket åt det fulare hållet, med sin nos och huven på bakkroppen?!
Just därför jag köpte den!!!

ElLobo
0

en Sd Kfz 7/1, 8 ton half track quad. 20 mm AA, från AHM i 1/72

ElLobo
0

och till sist en Sd Kfz 11, 3 ton half track, från ESCI (#8015) i skala 1/72

Ha lite överseende med den dåliga bildkvalitén, kameran är lånad …

Azgaron
0

Det var ju en del kul fynd med några år på nacken.

Azgaron

ElLobo
0

Javisst, och C-46:an har jag i min "köpa-någon-gång"-lista.

Och halvbandarna …, ja, alla sådana har jag alltid varit svag för, så de fick också följa med. Kan ju bli bra att ha … Flört

Azgaron
0

Halvbandare är ju alltid trevligt, men av nån anledning har jag bara tre, en färdig, en på g, och en i låda (virgin). Det får väl bli nån mer sen.

Azgaron

ElLobo
0

#88: Det föreligger en risk för att de känner sig ensamma … Flört

StefanW
0

Vilka goa modeller! Curtiss C-46 och Martin B-10B, jag hade inte heller tvekat…

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Glad Den där B-10B var ju så ful att den bara måste köpas! Klart eget utseende. Och alltså nödvändig i bygghögen!

Azgaron
0

#89 Ja, risken finns ju Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

Vilka fynd! Kul att se inköp med så brett spann. "Gott & Blandat"…

ElLobo
0

#93: Det blir så när man impulshandlar! Och jag som inte bygger pansar, heller! Fast jag gillar dessa halvbandare, och de kan väl kanske passa ihop med något tyskt plan, varför inte Ju 52:an?

Raldor
0

#82 Älskar udda maskiner. och en Martin B-10 har länge varit på min vill ha lista. Skrattande

Plastens färger får en att tänka på Matchbox. Bygga utan att behöva måla.

ElLobo
0

#95: Ja, Matchbox-tankar är det första som slår en när man öppnar kartongen.

pebben
0

mycket trevliga fynd ellobo! gillar specielt den blå/gula plasten!

//pebben

ElLobo
0

Ekonomiskt bygge: Köp en billig byggsats och sedan så kan man ju dessutom spara in några kronor på målningen … 

pebben
0

hehe! ja det är ju som gamla matchbox modellen behöver inte målas stod det ju på boxen! Fot i munnnen men kulltigt är det!

//pebben

ElLobo
0

#58: Missade det här inläggets betydelse. Betyder detta att din önskade F-16 på Önskelistan ska bort eller vill du ha fler?

Azgaron
0

#100 Nja, den får nog stå kvar. Vill gärna ha en "vanlig" F-16 också, och vill nog gärna bygga själv.

Azgaron

ElLobo
0

#101: OK, då får den stå kvar!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer