Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 8056 ggr
Rone
0

Tamiya RC Tiger I 1/16

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att starta ännu ett storskaligt byggprojekt! Denna gången är det dags att prova på att bygga en radiostyrd Tiger I från Tamiya i skala 1/16. 

Jag hade lovat mig själv att försöka bygga färdigt den här innan sommaren är slut, så det är hög tid att börja nu och min P47 Thunderbolt får stå på sidan ett tag. 

Den stora lådan är fylld med en blandning av elektronik moduler, metalldelar, skruvar och klassisk byggmodell plast.

Som färdigbyggd kommer den kunna köras i terräng med full  fjädring på alla hjul, samt avlossa kanonsalvor med ljud, ljus och mantelrörelse. Dessutom har ljudmodulen inspelade ljud från en riktig Tiger vagn med uppstarts ljud, tomgång och fullgas ljud.

Rone
0

Bild på insidan av lådan.

Rone
0

Började enligt byggbeskrivningen med chassit som är av aluminium. Här har hylsor för ingående axlar monterats.

Rone
0

Här har även förstärkninglister skruvats fast i botten, och bandspänningsannordningen monterats. Mycket bra passform på grejorna!

Hela den här baljan ska sedan monteras i undevagnen av plast som är under konstruktion.

Rone
0

Så här ser plasten ut, den lille Tigern är en Tamiya 1/35🙂

Rone
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett smakprov på hur det kan komma att se ut färdigt.http://www.youtube.com/watch?v=nwsrSumkUac

Decaius
0

Roligt och annorlunda projekt! :) Lycka till!

dododdordoden
0

Drivbanden drivs väl av varsin elmotor? Jag fattar inte hur man kan få vagnen att köra rakt fram utan att dra åt något håll. Jag menar även om motorerna får exakt lika mycket ström borde de väl ändå kunna avvika lite från varandra i varvtal? Eller elmotorer tillverkas så exakt lika att varvtalen också blir exakt lika? Eller kan man använda rc-utrustningen för att likställa varvtalen?

Dan016
0

Ojojoj, detta blir verkligen kul att följa!Tummen upp

/Dan

felle-j
0

Inget litet bygge inte. Ska bli kul att se. 😃

Filbrännan96
0

En fråga har du beställt hem den från Hobbyland i Uppsala? 🤪

"It´s all about the details"! Cool

Banjoman
0

Oj! Verkligen en häftig byggsats, och ett mycket spännande projekt!!! Detta ser jag fram emot att få följa! 👍

#7 Jag vet inte hur den här byggsatsen är tänkt att fungera, men jag skulle föreställa mig att en både logisk och praktisk lösning vore att imitera framdrivning/styrning av en riktigt stridsvagn, som ju ofta körs med ett slags dubbelt spaksystem, där vänster spak styr vänster band och höger spak höger. För att köra rakt fram gasar man lika mycket med bägge spakarna; för att svänga bromsar/backar man det ena bandet och gasar på det andra. Samma sak borde ju gå att åstadkomma med r/c, med vänster band kopplat till vänster sändarspak och höger band till  höger sändarspak. Men detta är som sagt bara min gissning, ocg jag vet inte vad som gäller för den aktuella modellen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

kallepudas
0

Kul bygge & detta måste jag verkligen följa🙂

Skalski
0

🤤

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
0

Imponerande bygge. måste erkänna att det väcker en del habegär. Såg att Tamaya har en del andra och ännu dyrare vagnar att välja bland.

#7 styrningen borde väl gå att mixa från radion? skillnaden i varvtal mellan motorerna bör gå att trimma bort elektroniskt. Varvtalet styrs av spänningen, inte strömmen.

Ser framför mig goda möjligheter att superdetaljera och bygga in ännu mer roliga effekter. Någon form av rökgenerering vd skott vore ju häftigt.

Rone
0

Ja det här bygget är riktigt kul, inte heller direkt svårt heller. Allting verkar passa bra och byggbeskrivningen är föredömlig.

#7 Det är alldeles riktigt två elmotorer och två separata växellådor, så det borde nog som du säger kunna skilja något dessa emellan. Men jag tror nog att körning rakt framåt inte görs några längre sträckor, så antagligen lär det lilla inte märkas nåt större. Jag hade nog hoppats på att styrsystemet var upplagt som Banjoman nämner med en spak för varje sida, det är som sagt så det funkar i verkligheten. Även compact-lastmaskiner typ Bobcat styrs på det viset och kallas glidstyrning. 

Men enligt beskrivningen styr man med högerspak och fram/back med vänsterspak. Sedan kan man utföra centrumsväng eller lång sväng i olika kombinationer.

Rone
0

#14 Ja det finns en hel del olika vagnar att välja bland, en KV 2 som motståndare hade varit perfekt. Det finns massor av tillbehör till dessa vagnar, bland annat nåt sorts lasersystem för att simulera strid med andra vagnar? Man kan även kosta på metallband och kullagrade hjul mm. Borde kanske gå att få i en rögenerator med, fast det är ganska trångt under skalet.

Här är en bild av växellådorna och motorer.

Rone
0

Så var kvällens jobb färdigt! Alu baljan är montera i plast chassit. Därefter monterade jag alla armar för bärhjulen tillsammans med torsions fjäderbladen som syns inuti. Känns som om den fjädrar lite behagligt🙂

Exelon
0

Snyggt bygge. Har sneglat ett tag på att ska skaffa en rc tank.

Och vad jag läst så brukar dom oftast byta växellådorna till dessa då dom går för fort och klarar av terrängen dåligt.

Finns väldigt mycket eftermarknad delar till både tamiya och meng.

Men som det lutar nu så är det nog Mato toys som gäller denna tiger är helt i (vit?)metal.

Rone
0

#18 Tackar! 

En växellåda med hög och lågväxel som gick att skifta hade kanske varit nåt? Annars tycker jag dom här växellådorna verkar vara rejält nerdrevade, ska bli spännande att få provköra när det blir klart🙂

Tanksen från Mato Toys verkar riktigt fina!! Gillar verkligen Panzer IIIan.

AkrylBob
0

Väntar med spänning på att få se fortsättningen på detta bygge.🙂

Deadbringer
0

På denna sida kan du säkert hitta bra tips

http://minipansar.com/

Rone
0

#21 Tackar för länken! Där fanns mycket läsvärt i ämnet, hade ingen aning om att det fanns ett forum i Sverige för sånt här.

Bygget går vidare, nu är alla bär och drivhjul målade. Allt är ordentligt med färg på, det ska ju hålla att användas. Först Tamiya grey primer, sedan svart pre shade med Tamiya acryl, därefter Tamiya acryl german grey täckfärg (gick åt en hel burk!) och till sist ett ordentligt lager med MrHobby clear cote. Dessutom får alla metalldelar först ett lager transparent metal primer från Tamiya.Det är väl så jag tänkt måla resten av vagnen också.

Rone
0

Vagnen har fått skärmar på sidorna, ordentligt limmat med extra förstärkningar så dom inte kommer att ramlar loss. Frontpansaret är också monterat och grundlackat. Den här delen är skruvad på plats för att man ska komma åt att fixa med växellådorna. Passformen är mycket bra och inga synliga glipor finns. Jag gillar verkligen Tamiyas passform🙂

Mecthegreat
0

Ser riktigt trevligt ut, grymt bygge , keep it up :)

grDalMas
0

spännande blir sugen på en själv

Rone
0

#24 Tackar!🙂  

#25 ja det är lite spännande att bygga en sån här apparat, och väldigt roligt.🙂

Det har varit stor brist på fritid den senaste tiden och medfört byggstopp ett tag. Men nu har det blivit ett par kvällar iallafall.

Lite kul med hjulpyssel såhär i midsommartider.😉 Alla bärhjul har blivit hopmonterade och även lite lätt vädrade eftersom det är lättare att fixa det innan de monteras. Det var en ganska tidskrävande process, varje hjulaxel har tre hjul. Inuti monteras en metall axel och två mässings bussningar som den ska glida på, dessutom har varje hjul fått en liten gummiring som slityta. Det hela sätts samman med en kombination av skruv och lim och allt har har perfekt passform!

På bilden syns även avgasrören som blivit målade.

Banjoman
0

#26 Mycket, mycket snyggt! 👍 Alla former och detaljer kommer verkligen till sin rätt i en så stor skala som det ändå är, men framförallt är det synnerligen tjusigt målat! 👍

/Mattias

Dan016
0

Läckert, snygg vädring!Tummen upp

/Dan

Rone
0

#27, #28 Tackar så mycket🙂 

Tamiya har verkligen lagt manken till vad gäller detaljer i gjutningarna och det trots att plasten är relativt mjuk, antagligen för att den ska hålla lite törnar i terräng. Även de gjuta metalldelarna håller mycket hög kvalité.

Man kan inte låta bli att tänka på vilken mardröm det måste varit att meka med de riktiga Tiger vagnarna. Tänk bara att byta ett trasigt hjul som var inkletat i lera eller ännu värre, fastfruset i all smuts.😮 Säkerligen var det en förnäm konstruktion jämfört med andra typer av stridsvagnar, men jag hade nog hellre skruvat på en T-34a.

starhawk
0

Har hänt en del sen sist ser jag, när jag byggde min Leopard fanns det ingen plast-underkropp, endast överdelen var i plast. Och den hade en motor som drev en växellåda som kunde frikoppla eller frikoppla och bromsa ena bandet beroende på hur tvärt man ville svänga. Banden var delvis av metall, varje länk bestod av flera delar som man fick peta ihop

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Rone
0

#30 Intressant! Jag har nog sett bilder på någon sån äldre variant, men visste inte att den hade ett sådant drivsystem. Hur länge sedan var det du byggde den och har du kanske några bilder eller länk till bygget?

Min Tiger har nu iallafall fått färg på undervagnen både inuti och utanpå. Det var nödvändigt att få den målad innan allt som ska vara inuti blir monterat, vilket jag nu påbörjat.

Rone
0

Liksom hjulen har den även fått en lätt vädring.

Rone
0

Även delar som ska monteras utanpå har målats och vädrats. Alla dessa utom skydden för avgasrören skruvas på plats.

grDalMas
0

dräääääägggel måste ha,får skylla på barnbarnen att det är nyttigt för deras framtida historie och teknik inlärning.

Rone
0

#34 😃, helt rätt tänkt! Jag försöker visa mina ungar hur kul det är med sånt här, och häromkvällen när jag testkörde elektroniken med ljud och ljus började de helt klart visa intresse🙂

Rone
0

En bild på kvällens arbete. Banden lämnas omålade, de får bli naturligt vädrade med tiden.

felle-j
0

Du har fått till det väldigt snyggt!

Dan016
1

Väldigt impad av din målning och "lagom" vädring! Gillar även hänget på banden, ser naturligt tungt ut..👍 Mer bilder och oftare!😃

/Dan

Rone
0

#37, #38  Stort tack!🙂 Banden är riktigt följsamma och trots att dom är av plats är det bra tyngd i dom. Som man kan se bland dom första byggbilderna finns det bandspänningsannordningar som man skruvar på tills det blir lagom häng.

Rone
0

Idag har det mesta blivit monterat inuti och utanpå undervagnen. Det saknas dock ännu skyddsplåtar över avgasrören.

Rone
0

Här framifrån med monterad MG. Den är av metall och innehåller en lysdiod och ljuset förs fram i pipan med fiberoptik.

Rone
0

Innandömet är nu fyllt av elprylar.

AkrylBob
0

Ser riktigt bra ut, gillar finishen på Tigern, och den lilla  MG:n också.😃

Väntar spänt på mera av det här läckra bygget.

Banjoman
0

Det här är rakt upp och ner makalöst snyggt åstadkommet! Målningsarbetet lämnar helt enkelt inget övrigt att önska! Med andra ord: tummarna i vädret! 👍👍👍

/Mattias

Rone
0

#43, #44  Tackar för de vänliga orden!🙂 Verkligen kul att ni gillar min målning. Den var ju egentligen mer tänkt som hållbar och slitstark än just snyggt. Hade det inte varit just för att det skulle bli en stark lackering (och det är den vill jag lova) hade jag nog valt vallejo färger som jag nog tycker är lite lättare att lägga tunt och lite transparent, men å andra sidan tar dom längre tid på sig att torka igenom och har inte lika stark yta.

Nu ska det byggas överdel och torn, mycket målningsarbete är det kvar än🥵

Rone
0

En liten uppdatering, ovandelen är byggd och målad. Som synes på bilden är även etsade grillgaller monterade. De ingår i satsen liksom alu pipa och lite annat extra eftersom det är ett full option kit.

Rone
0

Nu har tornet blivit byggt och målat! Det ska dock ännu monteras lite elmotorer och sånt till tornets funktioner. Alupipan ska också målas, det är ett redigt stycke svarvad aluminium🙂. Den ska fästas i en rekylmekanism inuti tornet, även kablaget till den lilla "flashen" längst ut i pipan ska dras inuti då den är ihålig.

Sedan återstår att fixa alla smådetaljer som verktyg och wirar, kanske även lite justering av vädringen på sina ställen.

Decaius
0

Jäkligt läckert! Du lägger väl upp en film sen, så man får se tigern i aktion?

Rone
0

#48 Tackar! Ska se om jag kan få till en video när det blir klart.

IKV91
0

Väldigt snyggt bygge! Många fina detaljer! väldigt imponerad över hur du har fått till nyanserna av grått. /Roger

ElLobo
0

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer