Borrmaskin?
Hej vad behöver man för borrmaskin för att borra i sten? vissa säger dremel handborrmaskin och vissa pelarborrmaskin?
Om man ska ha en dremel vilken ska man då ha? maskinen ska kunna ta 1mm diamantborr. Och pelarborrmaskiner vet jag inte om den kan ta 1mm?
Passar alla borrar till alla maskiner?
En Dremel funkar bra, tänk bara på att kyla borret med vatten, En pelarborr är mindre lämpad p.g.a. lågt varvtal och ofta tar pelarborrsshucken ine klenare borr än 2,5-3 mm. Vilken Dremel du väljer spelar ingen roll. Tänk bara på att Dremelns spännhylsor inte tar alla diameterar,på borrrskaft, men troligtvis har diamentborret någon av de stndarddiametrar som passar i spännhylsor, alternativet är annars att köpa en steglös chuck, tänk bara på att Dremels steglösa chuck bara passar på Dremel orginal, inte på de billigare kopiorna (Cotech, Ferm mm).
Okej men då kommer jag att behöva en ställning? Svårt att borra rakt annars kan jag tänka mig?

Dremel har ju ett antal borrstativ, jag har ett som till skillnad från Stefans exempel fäster borrmaskinen med två ringar, den passar emellertid inte till Dremels sladdlösa som har lite speciella dimensioner
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Okej ja hoppas jag hittar rätt grejer för jag kan verkligen ingenting om borrar och borrmaskiner:) men vet ni någon billig (men hållbar) borrmaskin som jag skulle kunna kolla på? Det finns ju så många olika i samma märke