Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 8663 ggr
Kjell_R
1

Sågar för och nackdelar

Hej,

Öppnar denna istället så får Skalski ha sin byggblogg ifred lol

på väg att köpa en såg, har hela tiden tittat på en bandsåg typ

http://www.jula.se/bandsag-for-bank-250w-240041

sedan började jag titta mer och mer på figursåg

http://www.hab.se/proxxon-figursag-dsh-p-10750-c-259.aspx

och nu skriver Skalski att han "ångrar" sig

eller denna

http://www.hab.se/proxxon-microbandsag-mbs-240e-p-10753-c-259.aspx

H J Ä L P ?

Banjoman
1

Jag skulle för min del säga att det beror på vad för slags sågningsarbeten du i första hand vill ha sågen till!

En figursåg är, enkelt uttryckt, en elektrisk lövsåg. Givet dess arbetssätt (sågbladet rör sig upp och ner, upp och ner) tenderar hela sågen att vibrera en aning, men eftersom man kan ha väldigt smala blad går det också att såga snäva kurvor, liksom det faktum att det är lätt att öppna bladet gör att man enkelt kan trä det genom ett invändigt hål i arbetsstycket och därigenom kan göra invändiga snitt. Det man i princip inte kan göra med en kontursåg är att såga raka snitt mot ett parallellanslag! Man kan naturligtvis spänna fast ett anslag mot sågens skiva, men åtminstone på min Dremelsåg har jag funnit att bladet och dess infästning inte är stabila nog i sidled för att ge ett tillfyllest resultat. Däremot kan man naturligtvis frihandssåga så rakt som handens och ögats stadighet tillåter.

En bandsåg är mycket mer stabil i sidled och det är med parallellanslag inga problem att geschwinnt såga raka snitt. Däremot är klingan bredare än på kontursågen, vilket sätter gränser för hur snäva kurvor man kan åstadkomma. Åtminstone min bandsåg vibrerar också mindre än vad kontursågen gör, vilket jag tycker gör den lättare att använda för finlirssågning.

Jag har alltså bägge sortens sågar, och har konstaterat att jag använder bandsågen kanske 20 eller 25 gånger för varje gång jag plockar fram kontursågen! Så skulle jag vara tvungen att välje ginge jag direkt på bandsågen, men det är givetvis i allra högsta grad en fråga om vad man tänker sig att använda den till.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
1

Jag kan tillägga att jag, om jag hade haft bättre plats i hobbyrummet, nog snarare hade valt en lite större (och förmodligen också billigare, som hos t.ex. Jula) bandsåg än den från Proxxon, som utöver de begränsningar storleken innebär vad gäller möjligt djup på arbetsstycket, också har ett fullkomligt idiotiskt konstruktionsfeltänk: den enda skåran för parallellanslaget sitter till höger om bladet! Anslaget är inte heller justerbart i sidled (då det, som sagt, sitter i en skåra i arbetsskivan). 😡

Nu är detta inte något oöverstigligt problem: jag använder en bit kompositlist som parallellanslag, vilket jag riktar in med hjälp av vinkelhake och sedan spänner fast med ett par kraftiga fjäderlimklämmor. Fungerar alldeles utmärkt, även om ett rätt placerat, ställbart parallellanslag med pålitlig mätskala hade gjort mitt redan lyckliga hem ännu lyckligare. 😎

/Mattias

Kjell_R
0

Det första projektet är till Isbrytare II (St Erik) 1200 mm

//Kjell

Banjoman
0

#3 Spännande! Primärt vilka byggmoment hade du tänkt dig att underlätta med sågens hjälp? I första hand spant m.m. dylikt, med många kurvor och invändiga snitt, eller snarare t.ex. lister och plywoodämnen till överbyggnad, med många raka snitt? Jag skulle för min del såga att en kontursåg skulle vara bättre lämpad till det förra, och en bandsåg till det senare … Men det kan nog vara skäl att höra vad andra byggare här på forumet har att säga i ärendet också.

/Mattias

petzon
2

En kontursåg har mycket tunnar blad vilket gör att sågspåret blir mycket tunnare och ytorna finare. En bandsåg ger ett betydligt grövre snitt och man får en typiskt randig yta på grövre material. En annan aspekt är att bandsågen är betydligt farligare, det är inge slump att slaktare använder bandsåg för att såga kotletter. Är man inte försiktig kan man såga av sig fingrarna. En kontursåg ger vid motsvarande oförsiktighet ett sår som man täcker med ett plåster. Kontursågen är därför att föredra vid riktigt små detaljer där man måste hålla fingrarna nära sågbladet. 

Kontursågen är betydligt motorsvagare och orkar därför inte alls lika mycket. Till banadsågen är det lätt att hitta metallblad, till min kontursåg (Claes OHlson, samma modell finns även hos Jula) finns det blad som säljs som metallblad, men de fick svår karies redan vid första snittet i i 0,7 mm mässingsplåt. I Bandsågen har jag sågat flera timmar sammanlagd tid i mässing och nu börjar bladet bli lite trött, men fortfarande helt ok att såag med.

Kontursågen är billigare än bandsågen, kontursåg kan man få för under tusingen, bandsåg från cirka 2000.

Eftersom jag är verktygsfetichist anser jag att svaret på om man skall ha en bandsåg eller kontursåg att man behöver båda, dessutom "måste ett lyckligt hem" även ha en rejäl bordscirkelsåg, en kap och gersåg av modell större, handhållen cirkelsåg, elsticksåg, elmotorsåg, Tigersåg, fogsvans (grov och fin), bågfil, liten bågfil, tre japanska sågar, en handkontursåg (rundsåg), lövsåg, sågblad till modellkniven, ryggsåg modellstorlek, två satser hålsågar till borrmaskin, elektrisk kakelkap, hålsågar med hårdmetallskär för att såga betong och kakel, bågsåg (vedsågning) japansk trädbeskräningssåg

Som tur är är frun aldrig i garaget och ser hur mycket verktyg där finns🤪

Skalski
0

#5 Håller fullständigt med föregående talare 🤪😛🥳😉

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
0

#6, Jag har alltid tyckt att du är en klok människa Skalski😉