Vilken primer för flyg & pansar?
När man ska lägga en primer för flygplan och pansar, vad är det då man ska gå på?
Om det gäller pansar spelar det roll om man har svart eller vit primer, samma sak om det gäller flyg.
Tack på förhand! 🤪
"It´s all about the details"! 
Jag använder Vallejo primer, en vit eller mörkgrå. En fördel med att använda primer är att den sitter ordentligt på plasten, det minskar risken att färgen följer med tejpen om man maskerat en yta. Om primern är ljus eller mörk spelar roll för slutresultatet, skall modellen målas tex svart så är det bättre att använda en mörk primer. ljus primer passar bra om färgen är åt det ljusare hållet eller vill att modellen generellt skall se lite ljusare ut. En annan fördel är att man ser var man missat att spackla eller slipa och kan fixa detta innan slutfärgen kommer på.
Okej, funderat på att skaffa sig jsut Vallejo primer då den ser lovande ut.
Men jag tänkte går det inte också, när det gäller flyg att man primar med den färg som flygplanets undersida har, t.ex. man tänker Spitfire mk.1 hade ju vit undersida med camoflage ovanpå. Går det också att göra?
När det gäller pansar, vad är det för sorts färg på primerna man väljer då?
Vad jag har sett kör många med vit primer även fast färgen har en sorts mörkare nyans?
"It´s all about the details"! 
#1 Det går bra att måla hela planet med samma kulör på primern även om det är olika färger på ovan/under-sidan. Jag har gjort så på flera av de senaste byggena, bf 109 f4, bf 108 GB68 och Tempest mkV GB69. Din mkI spitfire kommer helt säkert att bli fin om du använder samma primer över/under. Att välja en vit primer gör ju också att man kan göra preshading, de svarta strecken som man målat dit gör att färgen ser mörkare ut eftersom underlaget var mörkare. Samma förhållande gäller de ytor som var ljusa.