Michael Wittmann
Kanske inte helt rätt forum, men idag är det 100 år sedan Michael Wittmann föddes.
/Stefan

Jag tror kanske att Militärhistoria är en bättre sajt för detta ämne.🙂
#1 Så sant 👍
Men det kanske finns någon här som byggt hans vagn och kan lägga upp lite bilder på den för oss andra att beundra, så här på 100 års dagen? ☝️
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
Tycker nog inte att Wittmann når den nivå i historieskrivning att man firar hans födelse.
Knispel vars grav man nyligen hittade är definitivt mer intressant som person.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#3 Håller med.
#4 Kanske det, men nu handlade mitt inlägg inte om något firande utan enbart ett konstaterande.

Det som förvånar mig med honom är att han är så omskriven han framställs ofta som Nazitysklands största pansaräss när han i själva verket bara var på fjärde plats
#3: Jag hade möjlighet att bygga hans vagn, Tigern alltså, men valde istället Otto Carius vagn han var ju det tredje största pansarässet. Den gubbe som säkert skulle föreställa Wittman placerade jag i en StuG III:a men Wittman började ju sin karriär i en StuG III:a så det kanske stämmer rätt väl i alla fall
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Wittman är mest omskriven pga att han slogs på västfronten, dom andra pansarässen slogs mest på östfronten och med historieskrivande västs logik var dom inte lika hippa eftersom historieskrivande väst ansåg att sovjets soldater inte var lika duktiga som västs soldater. Samma logik finns bland flygarässen.
#7 Wittmann stred även på östfronten.
Nog var väl Wittmann en extraordinär soldat? Problemet är kanske att han inte framstår som lika sympatisk som tex Carius eller Ökenräven. Framstående soldat är ju inte synonymt med hjälte. Men ur ett militärhistoriskt perspektiv är det en intressant person. Ett annat problem med Wittmann är kanske att Patrick Agte, som torde vara hans främsta biograf beskyllts för både nazisympatier och för att kopierat andras verk. Detta gör ju-rätt eller fel kan inte jag bedöma- att även Wittmann ifrågasätts.
Wittmanns berömdhet härstammar nog i första hand från Villers Bocage. Även om han dök upp i propgandan innan den händelsen så var han knappast känd utanför den tyska sfären.
Finns det någon annan händelse under kriget som kan jämföras med det han gjorde vid Villers Bocage? Möjligen Billotte vid Stonne? Men den bragden dränktes i gravölen över Frankrikes försvar. Jag tror att vi har svaret där?
Jag tror det var betydligt tuffare på östfronten än på västfronten med tanke på hur jämstarka T-34 och KV-vagnar var. Tiger var inte lika överlägsen där. Å andra sidan behövde man inte bry sig om Jabos.
Janne Nilsson

#9: Wittman var ju med i nazipartiet av övertygelse så han var ju knappast nåt helgon tror knappast att en nazisympatisör som skriver om en övertygad nazist "smutskastar" honom
#10: Hmmmm hur tänker du nu? T-34 och KV jämnstarka? dom var ju på samma sida så hur så?
Tigern var lika överlägsen som på västfronten men det var det eviga problemet med antal, T-34 fanns ju i väldiga mängder, man kan säga att det var ryssarnas Sherman och det gick ju åt fem Shermans för att slå ut en Tiger så ungefär samma rådde nog för T-34, mer troligen, eftersom dom vidsträckta ryska stäpperna var ideala för Tigerns långskjutande kanon. Carius bok "Tigern på slagfältet" ger ju en tydlig bild i hur dom förflyttades fram och tillbaka längs fronten som en brandkårsstyrka, det fanns helt enkelt inte tillräckligt många av dom.
#11 Nja, jag tänkte tvärt om: en nazist som skriver om en nazist- det blir kanske inte historiskt objektivt… Dock vill jag påpeka att uppgiften om att Agte är nazist inte är något jag kan bekräfta. Jag konstaterar bara att jag vet att han beskyllts för att vara det.
#12 Håller med dig, Calle. Personligen tycker jag att det finns anledning för att vara kritisk till det som skrivs om både det ena och det andra. Man kan nästan aldrig bortse från personliga vinklingar och intressekonflikter. Dessutom är det ju (snart) 70 år sedan Wittmann dog, världen och media såg väldigt mycket annorlunda ut på den tiden vilket kan ha kommit att påverka det som skrivits i nutid.
Alldeles oavsett vad man tycker så går det dock inte att bortse ifrån att Wittmann är omskriven & debatterad. Av oss som bygger pansar är det nog väldigt många som åtminstone hört namnet Wittmann vid ett eller annat tillfälle.

#13: Jo det stämmer, Carius har ju blivit lite känd för sin bok, den översattes för övrigt rätt nyligen till svenska, men ettan och tvåan på listan av tyska pansaräss kommer man inte ihåg det enda jag kommer ihåg var att ettan inte var tysk

Jag vill nog som Janne mena att Wittmanns storhet grundas i Villiers Bocage. Den episoden är mer eller mindre unik. Huruvida Wittmanns politiska övertygelse förminskar hans militära prestationer är väl tycke och smak. Jag menar, diskuterar man ryska, brittiska eller amerikanska äss i olika former, så drar man ju inte upp deras politiska läggning? Det man dock kan fundera över är varför man så ofta enbart fokuserar på vagncheferna. Det är ju hela besättningen och deras samarbete som gör jobbet.
#15 Varför fokuseras det så mycket på vagnschefer? Jag tycker att man kan dra paralleller till lagsporter som exempelvis hockey eller fotboll. Det finns spelare som aldrig får de stora rubrikerna men som bidrar oerhört mycket till ett lags framgångar, både på och utanför plan. Allt medan lagets "stjärnor" står rampljuset så snart de gjort ett avgörande mål eller något spektakulärt. Men utan lagets solidariska slitvargar är stjärnorna inget alls. Som du skriver - det är ett lagarbete.
Missförstå mig inte, men ibland får jag känslan av att Wittmann blev sin tids "rockstjärna" - med eller mot sin egen vilja.
De flesta av oss vet att The Doors frontfigur hette Jim Morrison, men vad hette de andra i bandet? Och skulle man ens känna igen dem på bild?

Besättningsmedlemmar byttes ofta ut, dom enda som höll ihop var vagnchefen och hans skytt, om han var bra. Och mycket riktigt hade Wittman en legendarisk skytt
Bra poäng #15.
Men även lagkaptener förblir anonyma i många lag medans anfallsspelare och målvakter får uppmärksamheten. Man kanske inte behöver några andra typer av spelare? :/
Sen finns det massor av kända grupper som man inte kan nämna en medlem i ens. Lynard Skynard tex.
Nä, ojämnt och nyckfullt falla ödets lotter.
En inte alltid för liten del av dessa äss hade börjat som skyttar. Men där inte säkert att värdens bästa skytt blir ens en medioker vagnschef. Då har man tagit bort en bra skytt och fått en dålig vagnchef. Och det är därför befodring inte alltid är den bästa lösningen.
Janne Nilsson
#18 Lagkaptener har oftast en annan roll/uppgift än att "glänsa". De väljs på andra bevekelsegrunder, med all rätta.
De "pansar-team" som var framgångsrika var säkerligen de som var oerhört samspelta & intrimmade, där var och en exakt visste vad som förväntades av dem. Det satt i ryggraden, helt enkelt.