Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 2316 ggr
[Hayabusa]
0

1970 Camaro, smakråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett projekt som finns på mitt byggbord är en 1970 Camaro i skala 1/25 från AMT. Efter en hel del jobb, så är karossen (äntligen) grundmålad i vit primer. Ett huvudbry som jag har är vilken kulör som karossen ska få, så småningom. Just nu står valet mellan tre olika kulörer, från vänster till höger:

- Orange Pearl

- Teal Pearl (en blå-grön nyans)

- Helo Olive Drab

Alla tre är blanka, men de två första har en pärlemoreffekt. Skulle gärna vilja höra andras åsikt om val av kulör. Alla förslag, inte enbart dessa tre, välkomnas.

/Stefan

[Hayabusa]
0

Orange Pearl

[Hayabusa]
0

Teal Pearl

[Hayabusa]
0

Helo Olive Drab (Obs, blank kulör)

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
1

*

Dan016
0

Jag personligen gillar orange på Camaros..

/Dan

[Hayabusa]
0

#6 Jo, jag också men det finns så många Camaros i "Hugger Orange". Hur snyggt det än är, så är det kul med något som är lite annorlunda. Tack för din åsikt 👍

JohanRydberg
0

Slår nog också ett slag för Orange av två anledningar.

För det första, även om Olive darb-färgen är blank så tycker jag nog den är allt för lik färgen på militära fordon, och därmed kommer inte Camaron stå ut mot "alla" andra modeller i hyllan (för jag antar att det mesta du bygger är militära fordon/flygplan). 

För det andra, 70-talet ÄR ett orange årtionde (åtminstone för mig som är född 1976). Tapeter, blomkrukor, min mors symaskin, toalettstolen, gjutjärnsgrytan där hemma, allt var orange.

/johan

[Hayabusa]
0

#8 Det är sant! Jag bygger en salig blandning av allt möjligt, men är rätt säker på att en Camaro i blank Helo Olive Drab hade stått ut bland pansar och liknande. Tror att den hade sett rätt elak ut 😎 och jag eftersträvar inte en originalkulör i just detta bygge. Men, point taken 👍. Tack!

PS En vacker dag kommer jag att bygga en '68 Charger i Olive Drab. Mean and lean…

StefanW
0

Lägger min röst på Teal Pearl, men som stark tvåa  Helo Olive Drab då den skulle ge möjlighet till intressanta dekaler.

Stefan - Modellbyggare

MarkusN
0

Jag säger klargul - och då inte bara för att det är påsk 😃

mike gbg
0

- Orange Pearl MED SVARTA RACING RÄNDER SOM OVAN GÄRNA MED EN FORMULA 500 HUV

Dan016
0

#12 Läckert!Skrattar

/Dan

Dan016
0

När jag var grabb hade en granne en as-trimmad Pontiac Firebird som var lackad i beige och brun.. Låter inte så upphetsande kanske, men jämrans så läcker den var och vilket dån när han varvade!! Glömmer det aldrig..Galen

/Dan

[Hayabusa]
0

#12 Formula 500 huv? Har du bild eller länk? #14 Brunt och beige är ju också väldigt 70-tal, inte fel 🙂

Hektor
0

Hmm, nu blev jag nostalgisk när jag tänkte på den Camaro som jag körde på Daytona Beach - och året var faktiskt 1970! Det var alltså ingen tävling eller så utan man kunde mot betalning få köra en (med co-driver givetvis) på sandstranden som var ganska lång och väldigt  hårdpackad. När jag närmade mig 300 km/h tyckte jag att det blev obehagligt då jag upplevde det som om jag stod still och allt annat bara flög emot mig. Och färgen då - jo den var orange med vita stripes! Och eftersom jag har haft förmånen att hålla i din modell och dräggla lite så lägger jag min röst på OrangeCool

Proosen
0

Gillar alla tre alternativen, så varför inte köpa två stycken till?!

Skämt å sido, är svag för både teal och orange men jag skulle nog ta teal den här gången.

/Niclas

lanm65
0

Trevligt med ett Camaro-bygge! Hade en sådan i min ungdom, en 79:a. Personligen skulle jag välja orange men den blå kollören skulle passa fint den med. Annars skulle det bli häftigt med matt-svart, som brutal street-racer.

Dan016
0

#18 Även jag snuddade vid tanken ang. mattsvart..

/Dan

[Hayabusa]
0

#16 Ja, du är sannerligen gasglad 👍 Orange med vita stripes är snyggt, definitivt.

#17 Haha, nä det dröjer innan jag bygger denna byggsats igen. Förvisso ser kaross & det mesta i övrigt korrekt ut, men…en hel del skönhetsfläckar att rätta till för att karossen ska se vettig ut. Dessutom en synnerligen tidskrävande torrpassning av instrumentpanel och vindruta för att allt skulle passa ihop. Men, det skulle i och för sig gå mycket snabbare en andra gång antar jag 😉

Synd, för 2:a gen Camaro är en favorit.

#18-19 Matt svart kan absolut funka, men det får bli en annan gång. 

Tack alla för visat intresse, det uppskattas 👍

mike gbg
0

Så här ser huven ut ut

[Hayabusa]
0

#21 Väldigt snygg, men det är en Pontiac Firebird Formula 400.

mike gbg
0

sorry med siffrorna men det var den typen av huv jag tänkte på

[Hayabusa]
0

#23 Ingen fara 🙂