Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 908 ggr
ubjs
0

Nybörjarfrågor skeppsbyggeri

Har börjat bygga Corels sloup och har några funderingar angående hur jag ska limma spant och däck. Det mittre däcket sticks in i spant 5 och 9 och vad jag förstår så måste detta limmas in som en enhet? Funderar också på om jag ska palla upp hela kölen så jag får spanten vinkelrätt 90 grader mot byggbrädan? Lite bilder finns här http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=14261.0;topicseen Mvh UB

petzon
0

Om du inte redan gör det använd ett s.k. vitlim då får du gott om tid på dig att justera spantens läge. Vanligt snickarlim funkar, men ett modellvitlim är bättre då det torkar snabbare och blir hårt så att det går att slipa, vanligt snickarlim blir lite gummiaktigt när det torkat. Jag föreslår att du limmar alla spant förutom 5 och 9 först och låter det torka därefter spant 5 och 9 tillsammans med däcket. Palla gärna upp kölen så att spanten blir vinkelräta då blir det lättare att kolla att allt blir rakt och vinkelrätt.

ubjs
0

Tack för svar. Jag köpte ett vitlim hos Wentzels som skulle passa till byggsatsen. Mvh UB