Kompressor stänger inte av luft
Hej!
Jag har lite strul med min Hansa HTC20-A kompressor. Jag har bytt ut vattenavskiljaren mot en ny likadan (se bild). Det är problem att ställa lufttrycket, även om jag har ratten nerskruvad helt i botten så fortsätter tryckmätaren uppåt. När mätaren gick över 40PSI så stängde jag av kompressorn manuellt för att inte riskera luftslangen till airbrushen.
Jag har även testat att trycka ner "locket" på ratten för låst läge, men trycket fortsätter bygga upp. Jag har kollat så att avskiljaren/tryckmätare sitter ordentligt påskruvad på kompressorn så att det inte läcker luft, jag kan inte höra någon luft pysa. Jag har har testat med gängtejp på/av. Luftventilen i botten på avskiljaren är i stängt läge.
Någon idé om hur det går att ordna?
Hälsningar, Marcus
Skulle gissa på att tryckbrytaren inte fungerar som den ska. C0048 torde den heta. Det finns även två ventiler C1965 & C0202 som sitter monterad på tryckbrytaren, möjligt att de spökar? Har du Werthers manual? Om inte, skicka PM till mig med din e-mail adress.
En fråga: Varför bytte du ut vattenavskiljaren/tryckregulatorn?
/Stefan
Tack Stefan,
Jag har manualen men inte med de beteckningar som du anger. PM kommer.
Jag bytte ut vattenavskiljaren för att det tryckts upp olja/vatten i den. Jag dränerade lufttanken och ut kom sörja som liknade gulnad olja. Den gamla avskiljaren fungerade dock, men filtret lär vara helt kört.
/Marcus
#2 Ingen orsak. Det är väldigt viktigt att dränera tanken regelbundet. Jag gör det efter varje session, det är väldigt enkelt. Denna typ av konstruktion ger alltid ett visst överskott av olja som hamnar i lufttanken, det är helt normalt. Trycksätt tanken, stäng av kompressorn och öppna dräneringen - då blåser du rent tanken.
Det gula filtret finns att köpa löst.
http://modellbygge.ifokus.se/discussions/52ea33ccce12c44d1000070b-filter-till-kompressor
/S
#3 Ja, det kom nog ut en deciliter olja ur lufttanken, har inte gjort det på cirka tre år….därför hade avskiljaren olja i sig och jag tyckte det var lika bra att köpa ny. Jag letade också efter filter, men hittade inget, så tack så mycket för länken!
/Marcus
Problemet löst. Det var skit bakom spakarna, inget fel på kompressorn. Av någon anledning fick jag för mig att minska trycket genom att skruva NER ratten till tryckregulatorn när den ska skruvas UPP för att ställa lägre tryck. 😞😟
Nu funkar allt som det ska igen och jag har lärt mig en del om kompressorn på vägen, alltid något positivt =)
//Marcus