Chevrolet Silverado pickup i 1/24
Jag är på jakt efter en modell av Chevrolet Silverado 2500 eller 3500 i pickup-utförande, i skala 1/24. Någon som har tips på något av bra kvalité?
Den är tänkt att bli "centralfigur" i ett diorama där bilen ska göra reklam för en tillverkare av fallskyddsutrustning (men det är inget beställningsjobb från tillverkaren, utan jag ska bygga den enbart för nöjes skull ("för nöjes skull"; hmm, detta projektet känns redan så omfattande att mina redan påbörjade dioramor på militärtema nästan känns som att bygga ett par "rakt ur lådan"-projekt😟). Jag har inte byggt modeller av civila bilar på 35 år…

Tror Revell har eller hade ngn i sitt sortiment
#1, #2: Revell… *host hack*… jag har några stycken olika modeller av Revells tillverkning (visserligen "några år" gammla) som jag började bygga, men jag gav snart upp av den anledningen att plasten är så "smäckig". Men men, jag vill inte "kasta in handduken" för det, utan jag ska kolla med Virago Hobby och kolla om de har något som passar. MPC, och AMT, är ju stora tillverkare av olika bilmodeller, men jag undrar om de företagen finns kvar. Kanske deras gjutformar tagits över av någon annan tillverkare?

#3: Jodå, båda företagen finns till viss del kvar än idag.
AMT (Aluminum Model Toys) köptes 1981 upp av ERTL, och 1985 gjordes likadant med MPC (Model Products Corporation). Sedan 2011 ingår MPC och AMT båda i samma koncern som bland annat Polar Lights, nämnligen Round2 LLC från South Bend, Indiana.

Inget större fel på Revells bilmodeller, inte alls. Precis som alla andra tillverkare så finns det givetvis bra & mindre lyckade modeller bland Revells utbud av bilar, men i det stora hela bra byggsatser. Bland de som släppts som nya (ur nya formar) byggsatser de senaste åren finns flera riktigt fina byggsatser. Gäller det US-bilar så är det i stort sett enbart Revell och Moebius som släpper nya byggsatser.
Precis som ElLobo skriver så är det Round2Models som äger formar & rättigheter för AMT, Polar Lights och MPC, men även Lindberg och Hawk. Dock rör det sig om återutgivningar till allra största del.
Som en liten överraskning så har Meng en Ford F-350 i skala 1/24 på gång, släpps inom det närmaste.
#4, #5, #6, #7: Jättetack för tipsen😃!
#8 Ingen orsak. En annan modell som kan vara av intresse är denna:
http://www.modelcarsmag.com/forums/?showtopic=29730
Fin byggsats. Enligt Virago Hobbys hemsida, så finns den i lager.
/S
#9: Jo, Ford-pickupen är fin tycker jag, fast just Chevrolet har en större plats i mitt "bilhjärta"😍…